tips om een wormenkuur te geven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

tips om een wormenkuur te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:18

Devon de Tinker die ik rijd, is net zoals de rest van de paarden daar weer aan de beurt voor een wormenkuur.
Hebben jullie Tips of ideeen hoe je die het beste kunt geven?
Devon is namelijk een tisvot, hij lust niks wat zoet is, suikerklontje spuugt hij uit, zal hij echt niet opeten.
Voor sommige paardensnoepjes trekt hij ook zijn neus op. alleen de standaard subli's lust hij, maar kom hem niet aan met een smaakje zoals banaan, vanille of bosvruchten, dan krijg ik me toch een verontwaardigde blik.

Nu laat de wormenkuren ook altijd zoet van smaak zijn om het zo makkelijker te maken om het in te nemen, ja bij bijna ieder ander paard werkt dat misschien maar bij Devon niet.

de vorige keer heeft de eigenaar het door wat brokken gemengd, maar met lange tanden eet Devon dan die brokken op en daarna trekt hij de neus op voor de brokken, dus dat is niet handig.

Ik zei al, achter in de mond spuiten en dan zijn hoofd omhoog houden totdat hij het doorslikt, zo deden we dat bij de merensen waar ik eerst reed.
Dat werkt niet volgens de eigenaar, heeft hij al geprobeerd.

Het scheelt, morgen als ze de wormenkuur krijgen is de eigenaar er, ik ben er en een vriendin van mij met haar vriend is er ook aangezien we samen een bosrit gaan maken, die vriendin van mij is een ervaren ruiter en deinst niet heel erg snel terug van een gekke actie van een paard.
Dus we hebben een paar extra handen achter de hand mocht het nodig zijn?

Tips of adviezen? Ik hoor het graag.

Golan

Re: tips om een wormenkuur te geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:19

Je kunt op het moment dat je de spuit in z'n mond doet, even in ze oor knijpen ofzo.. dan is hij afgeleid

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:20

bij mij werkt de wormenkuur met appel-kaneel smaak héél goed; ze smikkelt hem zó naar binnen en kijkt altijd echt zo naar de spuit van; nú al op, sh*t

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:22

Ik heb het een keer gedaan met hoofdstel nog in met sperriem omdat mijn pony haar mond open doet en gaat gapen enz. Dus valt alles dan weer uit haar mond en moest het altijd in verschillende keren. En dit keer lukte het in een keer zonder moeite alles weg.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:28

westernpower schreef:
bij mij werkt de wormenkuur met appel-kaneel smaak héél goed; ze smikkelt hem zó naar binnen en kijkt altijd echt zo naar de spuit van; nú al op, sh*t

die gaat denk ik echt niet werken, veels te zoet. en de eigenaar heeft trouwens al de wormenspuiten in huis, ik weet niet welke het zijn, zal morgen eens kijken welke.
Maar juist met de zoete smaakjes vallen af voor Devon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:07

Lust hij wel wortels en/of appels? Of iets anders waar hij echt gek op is?
Mijn tinker is ook niet echt gek op wormkuren. In het begin hebben we het door iemand anders laten geven, die pakte zijn tong vast en spuitte de wormkuur gewoon achter in de keel.
Ik vond dat zelf niet echt zo'n fijne manier, en zonder die tong vast te pakken deed meneer zijn mond gewoon niet open. Dus toen heb ik hem eens de wormkuur gewoon in zijn wangzak gespoten, en meteen daarna een banaan gegeven, daar is hij gek op. En hij heeft wel een tijdje staan kauwen en smekken, maar niks uitgespuugd.
Na een jaar ongeveer deed hij ook al zijn mond open als ik de spuit erin wilde doen, omdat ie wist dat er iets lekkers na kwam.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:03

Ik weet niet of wormenkuren dan nog werken hoor. Maar mijn paard eet niks behalve hooi gras en standaard brokken. Andere dingen eet ie niet. Helemaal niet. Geen appel geen snoepje niks. Ook geen kuurtje. Maar wij doen die altijd na het rijden gewoon in klein beetje water mengen, dan drinkt ie dat wel op. * Wat een sukkeltje:P Ik weet eigenlijk niet of het dan nog werkt..

xx

Pietje20199

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:06

niet mengen met brokken of snoepjes of iets dergelijks.
gewoon in de mond spuiten en daarna eigen eigen voeren.
Dus gewoon bij de halster pakken en aan de zijkant van de mond inspuiten. Als die dan niet wil kan je em afleiden.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:52

bij de mijne doe ik altijd het halstertouw door de mond, zoals een bit en dan spuit ik het zo achter in zijn mondje even zijn hoofd omhoog houden en klaar, belonen.

als ik dat niet doe dan vlieg ik door de box met hem, hij haat het...

ow laaste keer toen ik het deed had meneer nog een plukje hooi achter de kiezen en wou het samen met de kuur weer uitspugen.. heb ik alles weer in ze mond gauw terug gestopt en gewacht tot ie het doorslikte.. was even een situatie Bloos stiekem paardje Tong uitsteken

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:56

Winx schreef:
Ik heb het een keer gedaan met hoofdstel nog in met sperriem omdat mijn pony haar mond open doet en gaat gapen enz. Dus valt alles dan weer uit haar mond en moest het altijd in verschillende keren. En dit keer lukte het in een keer zonder moeite alles weg.

Dit vind ik een slimme!

Ik spuit het ook altijd gewoon in mijn paard zijn mond. Nou is die erg makkelijk maar ook bij lastige paarden werkte dit altijd prima. Ik voer juist niets er voor en er na, voor je het weet ligt je appel oid incl wormenkuur weer op de vloer... Lachen

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:25

wij hebben met dropsmaak, is dat zoet denk je??

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:27

Je kunt ook ontwormingstabletten kopen als een spuit echt niet lukt? Lachen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:28

aliesjeh schreef:
wij hebben met dropsmaak, is dat zoet denk je??

weet ik niet, welk merk is dat?

de eigenaar had eqvalan duo gekocht, rook behoorlijk zoetjes moet ik zeggen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:48

weet ik eigenlijk niet Bloos .. sorry!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:52

Yellowfish schreef:
Je kunt ook ontwormingstabletten kopen als een spuit echt niet lukt? Lachen

dat is misschien ook wel een idee, kan ook best zijn dat hij die ook niet vreet hoor, maar het is het proberen waard.
waar zijn die verkrijgbaar?

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:53

wij kopen altijd een wormkuur met appelsmaakje
dat doen we op een broodje Tong uitsteken
en geven we het broodje ze eet het niet graag op maar zo gaat het een stuk makkelijker

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:34

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:41

Febantel als werkzame stof?
Ik ken alleen Ivermectine en moxidectine als 'betrouwbaar' en voor de anderen (praziqantel, etc) zou mogelijk resistentie bestaan?
Het lijkt mij namelijk ook de manier om het binnen te krijgen bij mijn paard, die is ook zo moeilijk en ook panisch van angst.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:30

Ik zorg dat er brok in de bak ligt, doe een hand voor een oog en spuit dan de wormenspuit erin, even onder de kaak het hoofd omhoog houden en dan laat ik hem zijn brok of muesli eten, werkt bij mij goed in ieder geval en geen stress.

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:39

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 10:43

cids schreef:
Paula schreef:
Ontworm 'drama' is voor mij onbekend:

http://www.agradi.nl/product?sc=Ontworm ... ssc=Varken

Volgens mij smaakt het gewoon naar iets van brok, kijkend naar de ingredienten.

lijkt me vrij prijzig. hoeveel geef je ervan per pony/paard?

Dat kon ik er ook niet uithalen uit de advertentie hoeveel je er van moet geven, maar mij lijkt niet dat die de hele emmer in 1x moet krijgen.
de wormenspuit die de eigenaar nu had gekocht kost ook €20.- zag ik en dan heeft ie er 3 nodig voor 4 paarden ( 1 spuit gaat samen voor het veulen en de shet)