Zijn er mensen met ervaring hiermee? kan je problemen krijgen als je het dus zonder vergunning bouwt?
Ik wil een houten buitenstal plaatsen namelijk

En als er mensen goede adressen weten voor een dubbele buitenstal hoor ik die heel graag
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Ze staan dus praktisch in het huis. Hebben daar niks voor aan hoeven vragen Jol1 schreef:Ik heb hier ervaring mee en ik weet welke regels je bedoelt. Ik heb het zelf voordat wij gingen bouwen bij de gemeente nagevraagd en in onze gemeente zien zij het houden van een paard als het houden van een huisdier. (dus niet agrarisch) Het stalletje werd dan ook gezien als het vergroten van je woongenot en als we binnen de gestelde afmetingen bleven, hadden we geen bouwvergunning nodig. Je moet wel één meter uit de erfgrens blijven en het moest direct achter het huis geplaatst worden. (dus niet een stukje ernaast) Een paar boxen was volgens die regels in ons geval dus mogelijk en die hebben we nu zonder problemen al een paar jaar staan. We hoefden zelfs geen melding van het bouwwerk te maken, dus we hoefden geen enkel formulier in te vullen.
Citaat:Het enige probleem kan zijn dat de gemeente waar jij woont het houden van een paard bij huis niet als het vergroten van je woongenot ziet. Dan kun je die regels dus niet toepassen. Er zijn gemeenten die het houden van een paard als agrarisch zien en dat ook niet toestaan in de bebouwde kom. Heel vreemd dat het per gemeente verschillend is, maar dat is het enige punt wat je goed zult moeten navragen. Als je zeker weet dat buren hebt die niet zullen gaan klagen dan zou je het kunnen gokken, maar als je denkt dat ze bezwaren hebben, dan kun je beter eerst even langs het gemeentehuis gaan en het navragen.
Jol1 schreef:Als er al allemaal paarden rondom jullie huis staan, dan kun je wel aannemen dat de gemeente dat toestaat. Bij gemeenten waar het houden van paarden binnen de bebouwde kom niet is toegestaan, staat dat uitdrukkelijk in de gemeenteverordeningen. Voor wat betreft het wel of niet moeten aanvragen van een bouwvergunning voor een bouwwerk, staat er niets vermeld over paardenstallen. In jouw geval zou ik gewoon die stalletjes bouwen, wel binnen de regels die gelden voor een bouwwerk zonder vergunningaanvraag en zonder meldingsplicht. Mocht er ooit moelijk over worden gedaan dan kun je aantonen dat je aan de regels hebt voldaan. Er is een speciale folder over op het gemeentehuis, waarmee je ook aan eventuele lastige buren kunt laten zien dat je aan de regels voldoet. Ik denk niet dat de gemeente een eventuele discussie over het al dan niet vergroten van je woongenot aan wil gaan. Je staat immers sterk, omdat het in andere gemeenten ook is toegestaan en je buren ook al paarden houden.
Jol1 schreef:Een aanrader voor een dubbele buitenstal is Klusco stallenbouw. Zij hebben bij ons zo'n stal gebouwd voor een scherpe prijs. Keurig werk en plezierige mensen. (http://www.kluscostallenbouw.nl)