Stal bouwen aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Stal bouwen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:17

Ik heb wat oude topics doorgespit met de link naar Vrom enz maar bij dat vragen formulier voor een online vergunning heb je een keuze of het je woongenot vergroot, dus als het een berging ofzo wordt, als je daar JA invult hoef je geen bouwvergunning voor je stal mits het minder is dan 30m2 en niet hoger is dan 3mtr.
Zijn er mensen met ervaring hiermee? kan je problemen krijgen als je het dus zonder vergunning bouwt?
Ik wil een houten buitenstal plaatsen namelijk Haha!

En als er mensen goede adressen weten voor een dubbele buitenstal hoor ik die heel graag Knipoog

polly2

Re: Stal bouwen aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:24

Het hangt er van af hoe groot je je stal wilt maken.
Maar je hebt ook nog te maken met de gemeente. Bij sommige gemeenten is het gebruikelijk dat een open overkapping (of de luifel van je stal) meetelt met de vierkante meters...bij andere gemeentes telt dat juist weer niet mee. Ik weet dit uit eigen ervaring.
Ik heb in een dorp in Flevoland gewoond en daar had ik een stal op een landje dat door de gemeente verhuurd werd aan een vereniging voor dierenweides. Daar telt een luifel niet mee met de vierkante meters en een overkapping die aan drie zijden open is ook niet.
Wij gingen deze zomer verhuizen naar de Veluwe en daar hebben we bij ons nieuwe huis een stal laten bouwen. En in die gemeente telt de luifel en de overkapping wel mee, dus kun je de overkapping ook dicht zetten. Onder de 50m2 gaat het om een lichte vergunning.
Als ik jou was, zou ik de afdeling bouwzaken van je gemeente bellen en om informatie vragen. Dan weet je exact waar je aan toe bent en wat wel en niet mag. Het heeft ook nog met het bestemmingsplan te maken.
Als je zonder vergunning bouwt, heb je kans dat je de boel weer af kunt breken, als ze het ontdekken. Ik ken iemand die dat overkomen is. Geloof me...dan ben je niet blij. Dus gewoon even bellen...dan weet je precies wat je zonder vergunning mag, wat in een lichte bouwaanvraag valt en alle andere dingen. Dan is het helemaal niet zo ingewikkeld meer hoor!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:45

Okej bedankt voor je antwoord, bestemmingsplan is okej, het ligt ook niet in het zicht en wordt aan mijn huis gebouwd, het geheel komt niet over de 30m2 vandaar dat ik twijfelde.... buren zijn op de hoogte en vinden het alleen maar leuk Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:50

In heel Nederland geldt die regel, maar er zijn wel meer eisen dan alleen die 30 m2 en de 3 meter hoogte. Namelijk waar het komt te staan op je erf.
Ook mag een gevel maar voor 70 centimeter van het oppervlakte worden afgehaald.

Wij hebben zelf vorig jaar een stal op die manier neergezet.
Hij is 3 x 9m met aan de lange zijde een gevel van 1 meter (dus met gevel is ie 4 x 9).
De gevel telt echter voor 0,3 meter mee met het oppervlakte, dus de officiele oppervlakte is bij ons 3,3 x 9m, dus 29,7 m2.

angels4u2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:06

Zoals polly2 ook aangeeft, je kunt het beste contact opnemen met de gemeente. Zij kunnen je vertellen wat er binnen de betreffende gemeente wel en niet mag. De gemeente beslist of het bouwerk past in het bestemmingsplan, of het voldoet aan de welstandseisen en de bouwkundige eisen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:15

En let op...je mag misschien wel de stal neerzetten, maar er dan ook paarden in houden is weer een ander verhaal!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:17

Wij hebben de stallen in de garage gebouwd die vast zit aan het huis Lachen Ze staan dus praktisch in het huis. Hebben daar niks voor aan hoeven vragen

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:21

mag het eigenlijk wel ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:26

het te bouwen stuk moet ook in het bouwvak passen volgens mij en daar moet de gemeente je duidelijkheid over kunnen geven.
Heb je al een rijbak en/of land bij je huis waar de paarden al lopen, dat maakt het volgens mij al een stuk makkelijker.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:57

Ik heb hier ervaring mee en ik weet welke regels je bedoelt. Ik heb het zelf voordat wij gingen bouwen bij de gemeente nagevraagd en in onze gemeente zien zij het houden van een paard als het houden van een huisdier. (dus niet agrarisch) Het stalletje werd dan ook gezien als het vergroten van je woongenot en als we binnen de gestelde afmetingen bleven, hadden we geen bouwvergunning nodig. Je moet wel één meter uit de erfgrens blijven en het moest direct achter het huis geplaatst worden. (dus niet een stukje ernaast) Een paar boxen was volgens die regels in ons geval dus mogelijk en die hebben we nu zonder problemen al een paar jaar staan. We hoefden zelfs geen melding van het bouwwerk te maken, dus we hoefden geen enkel formulier in te vullen.

Het enige probleem kan zijn dat de gemeente waar jij woont het houden van een paard bij huis niet als het vergroten van je woongenot ziet. Dan kun je die regels dus niet toepassen. Er zijn gemeenten die het houden van een paard als agrarisch zien en dat ook niet toestaan in de bebouwde kom. Heel vreemd dat het per gemeente verschillend is, maar dat is het enige punt wat je goed zult moeten navragen. Als je zeker weet dat buren hebt die niet zullen gaan klagen dan zou je het kunnen gokken, maar als je denkt dat ze bezwaren hebben, dan kun je beter eerst even langs het gemeentehuis gaan en het navragen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:38

Jol1 schreef:
Ik heb hier ervaring mee en ik weet welke regels je bedoelt. Ik heb het zelf voordat wij gingen bouwen bij de gemeente nagevraagd en in onze gemeente zien zij het houden van een paard als het houden van een huisdier. (dus niet agrarisch) Het stalletje werd dan ook gezien als het vergroten van je woongenot en als we binnen de gestelde afmetingen bleven, hadden we geen bouwvergunning nodig. Je moet wel één meter uit de erfgrens blijven en het moest direct achter het huis geplaatst worden. (dus niet een stukje ernaast) Een paar boxen was volgens die regels in ons geval dus mogelijk en die hebben we nu zonder problemen al een paar jaar staan. We hoefden zelfs geen melding van het bouwwerk te maken, dus we hoefden geen enkel formulier in te vullen.

Ja kwa regeltjes klopt het allemaal precies...
Citaat:
Het enige probleem kan zijn dat de gemeente waar jij woont het houden van een paard bij huis niet als het vergroten van je woongenot ziet. Dan kun je die regels dus niet toepassen. Er zijn gemeenten die het houden van een paard als agrarisch zien en dat ook niet toestaan in de bebouwde kom. Heel vreemd dat het per gemeente verschillend is, maar dat is het enige punt wat je goed zult moeten navragen. Als je zeker weet dat buren hebt die niet zullen gaan klagen dan zou je het kunnen gokken, maar als je denkt dat ze bezwaren hebben, dan kun je beter eerst even langs het gemeentehuis gaan en het navragen.

Rondom mijn huis staan paarden.... dat is het em nou juist, sommige met 8 stallen sommige met 1 stal en een paar boerderijen met hoopies paarden.
Waar kan je dat trouwens vinden, dat van een paard aan huis houden enz? Bloos

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:15

Als er al allemaal paarden rondom jullie huis staan, dan kun je wel aannemen dat de gemeente dat toestaat. Bij gemeenten waar het houden van paarden binnen de bebouwde kom niet is toegestaan, staat dat uitdrukkelijk in de gemeenteverordeningen. Voor wat betreft het wel of niet moeten aanvragen van een bouwvergunning voor een bouwwerk, staat er niets vermeld over paardenstallen. In jouw geval zou ik gewoon die stalletjes bouwen, wel binnen de regels die gelden voor een bouwwerk zonder vergunningaanvraag en zonder meldingsplicht. Mocht er ooit moelijk over worden gedaan dan kun je aantonen dat je aan de regels hebt voldaan. Er is een speciale folder over op het gemeentehuis, waarmee je ook aan eventuele lastige buren kunt laten zien dat je aan de regels voldoet. Ik denk niet dat de gemeente een eventuele discussie over het al dan niet vergroten van je woongenot aan wil gaan. Je staat immers sterk, omdat het in andere gemeenten ook is toegestaan en je buren ook al paarden houden.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:51

Jol1 schreef:
Als er al allemaal paarden rondom jullie huis staan, dan kun je wel aannemen dat de gemeente dat toestaat. Bij gemeenten waar het houden van paarden binnen de bebouwde kom niet is toegestaan, staat dat uitdrukkelijk in de gemeenteverordeningen. Voor wat betreft het wel of niet moeten aanvragen van een bouwvergunning voor een bouwwerk, staat er niets vermeld over paardenstallen. In jouw geval zou ik gewoon die stalletjes bouwen, wel binnen de regels die gelden voor een bouwwerk zonder vergunningaanvraag en zonder meldingsplicht. Mocht er ooit moelijk over worden gedaan dan kun je aantonen dat je aan de regels hebt voldaan. Er is een speciale folder over op het gemeentehuis, waarmee je ook aan eventuele lastige buren kunt laten zien dat je aan de regels voldoet. Ik denk niet dat de gemeente een eventuele discussie over het al dan niet vergroten van je woongenot aan wil gaan. Je staat immers sterk, omdat het in andere gemeenten ook is toegestaan en je buren ook al paarden houden.

Hee thanks ik zal even achter die folder aangaan!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:58

Hoi ik weet niet waar je woont maar ben zelf ook aan het kijken naar stallen. Als je op marktplaats zoekt op afferden en dan binnen de catagorie dieren dan is er best een goedkope!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:18

Een aanrader voor een dubbele buitenstal is Klusco stallenbouw. Zij hebben bij ons zo'n stal gebouwd voor een scherpe prijs. Keurig werk en plezierige mensen. (www.kluscostallenbouw.nl)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:48

Volgens mij zijn deze ook goed bij prijs http://www.henkvanbedaf.nl
Er staat momenteel ook een tweedehands onder "aanbiedingen".

Off topic: wat leuk dat je Piepje aan huis gaat houden! Dat wordt genieten Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:56

Jol1 schreef:
Een aanrader voor een dubbele buitenstal is Klusco stallenbouw. Zij hebben bij ons zo'n stal gebouwd voor een scherpe prijs. Keurig werk en plezierige mensen. (http://www.kluscostallenbouw.nl)

ziet er goed uit, ik ben ook aan het zoeken, fijn te horen dat je tevreden bent

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 20:59

Bedankt voor de links, ik heb ze een mail gestuurd Knipoog