Ophogen paddock; wanneer het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Ophogen paddock; wanneer het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 10:27

Wij willen onze paddock ophogen omdat er veel water in blijft staan.
Wanneer kunnen we dit het beste doen?
Volgens sommigen moet de bodem eerst goed droog zijn, anders zou de nieuwe laag geen zin hebben. Mijn gevoel zegt dat dit niks uit moet maken.

Wie heeft hier verstand van of ervaring mee?

fuego3

Re: Ophogen paddock; wanneer het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:46

ik kan me zo voor stellen dat als je de nieuwe laag er over gooit , dit zich met de laag er onder gaat vemengen als de paarden er over lopen, heb dit ook in onze bak gezien, vandaar .

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:09

Maar is het dan juist slecht als de onderste laag nat is of maakt het niet uit?

mirthelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:41

Ik heb geen paddock maar wij hebben geel zand in de bak gegooid waar veel water was, maar het zwarte en gele zand vermengen zich heel snel en in de loop van de tijd zie je geen resultaat meer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:44

Dit vraag ik me ook af... Wij willen zand gooien op weidegrond om zo een soort piste te maken maar het moet wel zin hebben natuurlijk...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:52

Wij hebben afgelopen zomer een paddock gemaakt op voormalig stuk weide. We hebben de onderlaag goed aangereden met de tractor en daarna is er een sikke laag geel (woud) zand opgekomen. De onderlaag was toe kurkdroog. we hebben de nieuwe laag meerdere keren aangereden om hem te laten vastklinken en we hebben nu een super paddock. ook als het regent blijft hij goed. Ik heb daarnaast wel een bak om de paarden te trainen maar laat ze dagelijks ook (spelenderwijze) een beetje trainen in de paddock. wij maken hem geregeld vlak. Ook ivm met de vorst en kunnen daardoor de paarden eigenlijk altijd naar buiten doen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:13

poes schreef:
Dit vraag ik me ook af... Wij willen zand gooien op weidegrond om zo een soort piste te maken maar het moet wel zin hebben natuurlijk...

Bij ons is destijds de grond zo'n 1,5 meter over de kop gegaan (tot waar het 'witte' zand zat). In de loop der jaren is er regelmatig een nieuwe laag woudzand opgekomen maar het wordt nu dus weer hoog tijd. Mijn vader zegt dat het nu geen zin heeft omdat de bodem verzadigd is van het vele regenwater van de afgelopen tijd. Dus eigenlijk had het in september al gemoeten... maar ja daar hebben we nu niet zoveel meer aan. Vraag is dus nu moeten we echt wachten tot het een tijd goed droog is geweest zodat de bovenste halve meter zo'n beetje droog is of kun je er nu ook wel een laag overheen gooien.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:22

Ligt eraan of het een blubberbende is of dat het droog is. Bij ons is het goed droog en zou ik er geen probleem mee hebben om er zand op te doen, maar als het nat is gaat het volgens mij niet vastklinken en krijg je nog meer blubber en dat lijkt me juist niet goed. ik heb er geen ervaring mee en als wij zand in de bak krijgen doen we dit ook altijd zomers of najaar (vvor de regen aan). Kun je de bak zelf goed vlakrijden met bijv. een tractor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:04

Gewoon lukraak een nieuwe lading storten tegen nattigheid heeft weinig zin. (en dat weet ik uit ervaring Zij zijn groot en ik is klein! Clown ) Drainage, dat moet je doen om het droger te krijgen Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:06

Deze week is het weiland bij ons nog opgehoogt. En dit is ook gewoon klei Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:07

bij ons op stal(kleigrond) is gewacht tot grond droog, drainage erin, worteldoek erin(vermengen tevoorkomen) en wit zand gestort. Paardjes staan en perfect bij,terwijl rest grote blubberbende is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:34

Nu niet ophogen...
Je kunt beter wachten tot de ondergrond droog en stevig is, anders krijg je sneller drijfzand. Los zand storten bij komende nattigheid is ook geen succes. Het moet goed droog zijn, en dan gelijk aan laten walsen, anders gaat het nieuwe zand drijven op de oude laag.

Wij hebben 2x een stuk grond om laten zetten.
1e keer was in augustus en droog, toen was de bak gelijk netjes aangereden en heel goed te rijden vanaf het begin.
2e keer was de paddock, in februari/maart en toen was het erg nat en zacht. De laag zand die we naar boven haalden was keurig droog, maar door het hoge grondwater en de natte bovenlaag die naar onderen ging, en het loshalen en vermengen van die droge zandlaag werd het een hele dikke drijfzandlaag. De paarden konden er niet veilig overheen. We hebben rubber matten moeten leggen om nog door het hek te kunnen en het bleef echt heel lang nat. Tot ver in het voorjaar zakten we ver weg in de paddock (1x bijna tot onze knieën)

Dit najaar hebben we laten straten voor de bak. Ze hebben de natte laag weggehaald met de kraan en droog zand gestort, dit ging redelijk, maar die natte laag die over onze bak werd verspreid is nu nog erg nat en droogt ook niet goed op.
Nooit meer grondwerk in natte periodes bij mij...

Ik laat mijn bak en paddock van het voorjaar draineren en ophogen als het droog is en mooi weer Knipoog