Stampen tegen deur: deur geluidsarm maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

Stampen tegen deur: deur geluidsarm maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:53

Mijn Haf van 4,5 jaar staat sinds zijn geboorte 24 op 24u buiten.
Binnenkort ga ik misschien mijn Haf verhuizen naar een stal met meer toezicht en voorzieningen.
Hij krijgt voor de eerste keer zijn eigen stal.
Ooit, toen hij een erge peesblessure had, heeft hij als 2-jarige 6 maanden stil moeten staan in een stal. Ik weet nog van toen dat hij steeds schraapte en stampte tegen de deur. Natuurlijk voor aandacht. Negeren hielp niet. Afleiding in de stal ook niet. Hij is nu eenmaal (ook vanwege zijn jonge leeftijd) een aandachtvrager.
Ook staat er een ander paard die het eveneens doet en mijn Haf zal dit snel terug doen door het andere paard.

Ik wil daarom preventief de onderkant van de deur 'geluidsarm' maken. Als ik wist dat hij er af zou blijven, had ik al lang een stuk rubber of isolatie gekocht en met tape op de onderkant gekleefd. Maar dat heeft hij dan ook nog eens, hij zit overal aan. Ik wil niet dat hij vergiftigd wordt door inname van dit materiaal.

Wie heeft een oplossing? Welk materiaal hebben jullie gebruikt?
De deuren en onderplaat zijn van metaal. Het zijn schuifdeuren dus het mag geen te dik materiaal zijn.

MalouR

Re: Stampen tegen deur: deur geluidsarm maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:24

ik heb geen idee hoe je die deuren geluidsarm kan maken maar misschien kan je een likkit of zo'n bal in z'n stal hangen zodat hij zich misschien iets minder verveelt? succes met het zoeken naar een oplossing!

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:22

Ik zou er rubber op schroeven.

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:28

een groot stuk rubebr er op vast maken

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:32

Het is miisschien ook een idee om er vloerbedekking op te plakken/schroeven en dan helemaal tot bovenaan de deur en daar zo'n stip om maken dat hij geen grip op de vloerbedekking kan krijgen en hem er vervolgens weer aftrekt. maar misschien valt het allemaal wel mee, als hij gewoon zijn uurtjes per dag buiten komt en op stal voldoende hooi krijgt. Toen stond hij wel continue in zijn box, daar wordt toch elk paard een beetje gestoord van?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:15

bruintjebobo schreef:
Het is miisschien ook een idee om er vloerbedekking op te plakken/schroeven en dan helemaal tot bovenaan de deur en daar zo'n stip om maken dat hij geen grip op de vloerbedekking kan krijgen en hem er vervolgens weer aftrekt. maar misschien valt het allemaal wel mee, als hij gewoon zijn uurtjes per dag buiten komt en op stal voldoende hooi krijgt. Toen stond hij wel continue in zijn box, daar wordt toch elk paard een beetje gestoord van?

Ja, dat klopt wel. Hij werd op het einde een beetje gek in de stal.

Ik denk dat rubber of vloertegels (goed idee!) wel de enige mogelijkheden zijn. En als het vloertegels zijn die een kleefkant hebben dan moet ik niet zitten schroeven. Dat spaart weer wat gaten in de deur uit.

Alleen ben ik bang dat hij eraan begint te knagen. Ik dacht met tape de randen af te werken, maar hygiënisch is anders.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:22

Bij mij op stal hebben ze bij een paard dat haar hele stal mollesteerde. (paard knalde bij het minste of geringste de planken uit de stal) Hebben ze rubber bevestigd aan een grote metalen lat (langs alle muren), en ik moet echt zeggen dat ze het een stuk minder doet Lachen Eerst was het echt 10x in een uur, nu heel af en toe een keertje, zou het je dus echt aanraden Lachen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:24

Je paard probeert je duidelijk te maken dat hij liever niet op stal staat....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:26

Arabesk schreef:

ROFL

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:46

Probeer in de stal wat speeltjes op te hangen idd iets als een lick it is een goed tijdverdrijf
Maar ook een jollyball enz..
Rubberen aan de matten en de muren is ook een erg goed idee. een ander paard bij ons sloeg zichzelf ook constant kapot en heeft dat ook gekregen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:50

Arabesk schreef:

Kan je paard niet 24/7 buiten blijven staan? Je neemt het probleem namelijk niet weg, je bestrijd alleen het symptoom. ook lijkt het mij niet bevoordelijk voor zijn benen als hij continu tegen de stalwand aanslaat. Lachen

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 10:28

Timokyana, het is met zijn voorbenen dat hij tegen de deur stampt/schraapt.
Het is nog niet zeker dat ik naar een stal verhuis, ik zou hem ook liever 24/7 buiten laten staan.
Maar op iedere weide hier staat al een wachtlijst.

off-topic:
Het is mijn mede-weidegenote en haar vriend die door hun gedrag me dwingt om weg te gaan. Ze zijn niet meer te vertrouwen vb. qua voeren/omgang met mijn Haf.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:10

van waar ben je ergens in antwerpen? Ik weet nog wel wat weides anders zonder wachtlijst.

Ik ga volledig mee met Arabesk...

Mijn draver was ook zo, heeft jarenlang in een stal gestaan, telkens deuren gemolesteerd door er met zijn voorhoef tegen te staan trappen. Sinds een half jaar staat hij bij mij op de wei (24/7) maar heeft een apart stuk met een stal aan waar een deur in zit omdat zijn stal eigelijk een doorgang is naar een andere stal (snap je Knipoog ) en daar trapt hij ook niet meer op!

probeer toch een wei te vinden...

Groetjes!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:32

chipieke schreef:
van waar ben je ergens in antwerpen? Ik weet nog wel wat weides anders zonder wachtlijst.

Ik ga volledig mee met Arabesk...

Mijn draver was ook zo, heeft jarenlang in een stal gestaan, telkens deuren gemolesteerd door er met zijn voorhoef tegen te staan trappen. Sinds een half jaar staat hij bij mij op de wei (24/7) maar heeft een apart stuk met een stal aan waar een deur in zit omdat zijn stal eigelijk een doorgang is naar een andere stal (snap je Knipoog ) en daar trapt hij ook niet meer op!

probeer toch een wei te vinden...

Groetjes!

Ik zag in je profiel dat je van 'over 't water bent' Knipoog .
Ik denk dat ik een wei heb met open schuilstal. Maar toch wil ik dat hij op een normale manier in een stal kan staan. Stel dat hij ooit ziek wordt en een tijdje in een stal moet staan, wil ik dat hij dit zonder problemen kan.

Maar zoals eerder al is vermeld in dit topic, vind ik die vloertegels een goed idee. Ik zal dan wel - indien nodig - deze gaan halen (de dikste soort) en die met lijm op de onderkant van de deur kleven.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:41

mijn haf trapte ook heel erg tegen de deur wij hebben toen rubber en daar tussen isolatie aan zijn deur geschroefd toen was de lol er gauw af en als hij trapte was het een heel gedempt geluid
nu trapt hij alleen met voeren en dat hebben we opgelost met een emmer op de grond en niet meer in zijn voerbak want hij heeft al 3 voerbakken kapot getrapt
maar hellemaal afleren lukt mij niet en het blijft een jantje ongeduld

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:23

Ik denk dat het bij mijn haf ook gewoon om het geluid gaat. Hoe meer lawaai, hoe liever. Vandaar dat ik - zo nodig - de onderkant van de deur zo geluidsarm wil maken. Al moet het met meerdere lagen rubber/isolatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:17

Die van mij heeft het ook gedaan, met zijn knieën tegen de deur.
Rubberen tegels helpen niet, het wordt wel een klein beetje gedempt, maar niet genoeg en het blijft slecht voor de benen.
Rubber met 10 cm stro ertussen als isolatie helpt iets beter, maar dat gaat niet lukken bij een schuifdeur, dat hadden wij ook.
Toen hebben we een stuk rubber kokosmat (bij de gamma van de rol af) van 1 meter bij 1 meter gekocht, dat op een houten balk vastgeschroefd, en die voor de deur gehangen, ongeveer 30 cm van de deur af, en overdag kon je het weghalen en ging hij de wei op. En dan heeft een tijd geholpen, toen kwam hij met zijn benen niet meer aan de deur. Maar uiteindelijk had hij dat uiteraard ook gesloopt. Toen heeft de staleigenaar zelfs een stroomdraadje gespannen, dat hielp dan ook wel, maar ik vond dat wel erg gevaarlijk.. Dus uiteindelijk ben ik verhuisd naar een uitloopstal, lekker dag en nacht naar buiten, en toen waren alle problemen direct weg Lachen

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:01

Dit probleem ken ik ook. Mijn paard doet precies hetzelfde Knipoog . De klusjes man van de manege een rubbere plaat op zijn deur geschroeft en het probleem was voor het grootste deel voorbij.