Afmeting longeerbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Afmeting longeerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 12:01

Wij gaan onze oude (kippen)schuur afbreken en er een nieuwe paardenstal voor in de plaats bouwen. Ik heb nu een uitloop voor de paarden (ca. 100m2 binnen in de schuur en 100m2 buiten) Dit ligt echter niet echt gunstig ten opzichte van elkaar, dus de paarden kunnen niet echt eens een sprintje trekken of eens flink bokken, want daarvoor is de ruimte binnen te laag en buiten te smal en loopt een deel van de uitloop ook nog eens haaks de hoek om achter de schuur door. Dus...wil ik nu iets anders.

De stallen komen nu aan de buitenzijde van de nieuwe stal te liggen en niet meer binnen in de schuur. Voor de stallen wordt een deel verhard. En ik wil er dus een uitloop aan vast. Nu zat ik te denken om een uitloop in de maat van een longeerbak te maken, zodat ik de paarden ook nog eens zou kunnen longeren als het (zoals nu in de winter) te donker is om te gaan rijden.

Hoe groot moet zo'n uitloop dan zijn? Ik wil hem vierkant maken, omdat er met een ronde uitloop toch veel plek afvalt die ik dan niet meer goed zou kunnen gebruiken. Wat is de beste bodembedekker als je geen drainage hebt?

Zijn er ook mensen die hun longeerbak gebruiken om er zelf op het paard in te rijden? Is de ruimte daar groot genoeg voor? Is zo'n ruimte ook geschikt voor het geven van zitlessen? Dus 1 longeren en de ander er op?

Nibbit

Re: Afmeting longeerbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:05

Als je 20x20 doet heb je een grote volte, maar ik zie ook zat longeerringen die kleiner zijn. In 20x20 kun je nog wel rijden 15m wordt al moeilijker

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 12:17

Nibbit schreef:
Als je 20x20 doet heb je een grote volte, maar ik zie ook zat longeerringen die kleiner zijn. In 20x20 kun je nog wel rijden 15m wordt al moeilijker

Wat is de normale maat voor een ronde longeerbak? Is daar geen standaardmaat voor? Als ik de doorsnee weet, dan weet ik ook hoe groot de vierkante bak minimaal moet zijn.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:35

Volgens mij is 15 meter doorsnede minimaal voor een longeerbak, maar zeker weten doe ik het niet hoor. De mijne is in elk geval 15 meter doorsnede, om erin te rijden is echt te klein, longeren en losgooien gaat prima, ruimte genoeg voor het paard om gek in te kunnen doen Haha! . Voor zitlessen zou je hem in deze maat ook wel kunnen gebruiken, lijkt mij. Ja

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:14

Hoi

15*15 meter is ideaal voor paardjes van 1m50 à 1m60 en dan kan je er ook nog in losstappen en wat oefeningen doen (ideaal voor jonge paarden)! maar mijn bwp'ers van om en bij de meter zeventig hebben toch een bak nodig van 20 op 20 hoor! Om te zien wat voor jou paard het gemakkelijkste loopt kan je misschien even met voorlopige paaltjes iets afspannen om te zien wat het gemakkelijkste werkt! Ik zou wel zorgen voor een vierkante bak!

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:52

ik zou hem 20*20 doen.
dan heb je een grote volte.
maar om in te rijden is het niet lekker je met egt dan 20*40 hebben of iets kleiner om je oefeningen te doen.
maar het ligt natuur lijk ook aan de ruimte die je hebt.
wij maken daarom eem 25*35 en dan is de oppervlakte groter dan een 20*40