Bak op leemgrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Bak op leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 22:31

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan niks vinden over hoe een bak zich houdt als er op 3,5 meter 1 meter leem zit en daar bovenop zand. Blijft de bak dan droog, omdat de leem zo ver weg zit? Wie heeft hier ervaring mee?

ikke20

Re: Bak op leemgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:34

ik volg dit ook even we zijn er sinds een week achter dat we ook op leemgrond zitten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:14

Als je goed kunt draineren op sloten dan kan het water via de drainage weg lopen en hoeft dus niet via de leemlaag weg.
Hier zit ook een leemlaag onder het zand, bij de bak is bij het omzetten ook best wel leem mee omgezet, dus zat op sommige stukken erg ondiep. Doordat het vermengd is met het zand blijft het water er wat meer op staan tijdens regenbuien, maar als jullie een schone zandlaag hebben met veel buizen moet het vast goed droog te houden zijn.

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:02

wij zitten op alleen maar klei.
maar het water pijl is hoog omdat wij laag zitten.
dus wij moeten de bak omhoog bouwen voor de drainage.
maar als je zorgt dat je het water kan losen in sloten of greppels dan hou je je bak egt wel droog

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:17

ik heb ook een bak op leemgrond aan laten leggen. heel belangrijk is dat je wel zand gebruikt welke water doorlaat, maar dan wel weer niet te los wordt. Ik heb volgens mij gele boszand in de bak liggen, deze is heel fijn. Als hij vol met water zit, dus er nog niet opstaat is hij het beste. Dan kan je zoveel rijden als je wil en krijg je geen gaten en toch veer hij mee. Het grootste nadeel is als het flink geregend heeft en er staat water op dan duurt het super lang voor de bak weer droog is, omdat de leem het water niet doorlaat. Bij jullie zit de leemlaag wel erg ver onder de grond, dus dat zal wel schelen. Ik denk dat je de ruimte tussen de toplaag en de leemgrond als een soort afvangbak kunt beschouwen, is die vol dan wordt je bak ook te nat. Je kan er natuurlijk wel drainage-buizen in gaan leggen, maar dan kom je alles om aan het gooien. Drainage-buizen moeten in lavastenen gelegd worden, anders slippen de gaatjes dicht, daarna moeten de zandlagen met matten van elkaar gescheiden worden, zodat deze niet mengen. tjing tjing, dat kost een paard centen. Ik heb mijn bak iets bol liggen en aan de zijkanten een soort slootje, zodat het overtollige water af kan lopen. Tip: als er slecht weer voorspeld is, sleep de bak dan eerst mooi gelijk want dan droogt hij veel sneller. Dan blijft er geen water in de hoefafdrukken staan.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 08:21

Okee, bedankt voor jullie reacties! De plek waar de bak komt ligt schuin. Er zit wel een halve meter verschil tussen het hoogste en het laagste punt. Dus we denken dat dat ook meehelpt dat de bak redelijk droog blijft.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:17

op leemgrond blijft de afwatering een probleem.