Bakbodems - ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Bakbodems - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:38

Momenteel beschikken we over een bakbodem, die vanaf medio oktober tot maart niet begaanbaar is. Het is werkelijk een grote modderpoel en het water zakt slecht tot niet weg. Zomers is het na een flinke regenperiode ook huilen met de pet op. We zijn dus altijd afhankelijk van droog weer.

Bedroevend gewoon, want veel bedrijfstaken hangen er uiteindelijk ook vanaf.
Maar nu mijn grote vraag: Wat voor bakbodems of handelingen kunnen jullie uit ervaring aanraden? En in welke situaties zijn deze niet bruikbaar?

Heb nog nergens naar offertes gevraagd, omdat ik eigenlijk nog geen duidelijk aanknopingspunt voor een bakbodem gevonden had.

We zitten hier overigens op een lager gelegen veengrond.

>>edit<< Het moet ook mogelijk blijven paard los in de bak te blijven houden voor meerdere uren.
Laatst bijgewerkt door Bella op 24-12-07 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Toogfilosoof

Re: Bakbodems - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:41

Agterberg is een absolute topper.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:43

Agterberg is idd gewoon echt super.

Hier in de omgeving vind je ook veel rivierzand met tapijtsnippers voor de structuur (alleen dat zand wordt echt zwaar) met goede drainage eronder. Doet t ook erg goed Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:28

Agtenberg is inderdaad wel een topper, maar gewoon niet voor iedereen betaalbaar. Laat je goed informeren over een goede onderlaag en toplaag door verschillende bedrijven.

Kijk eens op www.buitenbak.nl. Ik heb er alleen nog maar positieve verhalen over gehoord, je kunt er echt 365 dagen per jaar in rijden.

Veel succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:30

Agterberg is gewoon de beste!!
Uhm Zwanenberg bodems zijn ook goed, dat is zo'n groene bak zeg maar en die van meneer de Bruin uit Waverveen is ook een toppertje, deze 3 staan bij mij hoog in het vaandel iig.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:34

Agterberg is inderdaad super, maar ik weet niet of dat zo'n goede optie is als je paarden er in los wil gooien. Ik denk dat dat zonde is van zo'n dure bodem. De mest moet je er namelijk echt goed uit houden (voordat het in de bodem wordt gelopen)en spelende paarden kunnen ook nogal gaten in de bodem trekken.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:11

Knipoog mest scheppen kunnen we echt niet dag in dag uit redden. In het zomerseizoen staat de bak namelijk geregeld een paar dagen vol met een stuk of wat paarden (omdat we dan niet genoeg stallen hebben).
Vandaar dat echt dure bodems dus niet echt haalbaar zijn aangezien de bak een dubbeldoel heeft (qua kostenplaatje vs behoud ervan).

Even het principe van Agterberg opgezocht en dat is misschien nog wel een goede basis, afgraven, drainage, grof zand, puin/keien/grind, daarover weer iets fijner puin/keien/grind en dan een basis zandlaag. Moet het alleen wel haalbaar zijn...ik ga weer even speuren, meerdere ideeen en ervaringen blijven welkom!

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:11

Karolientje schreef:
Agterberg is inderdaad super, maar ik weet niet of dat zo'n goede optie is als je paarden er in los wil gooien. Ik denk dat dat zonde is van zo'n dure bodem. De mest moet je er namelijk echt goed uit houden (voordat het in de bodem wordt gelopen)en spelende paarden kunnen ook nogal gaten in de bodem trekken.

Heb je soms een link van Agterberg?

Mvg Bieke!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:56

een eb en vloed bak is ook heerlijk, zeker 95% van het jaar te gebruiken
hierbij kan je het grondwaterpeil met een pomp regelen en is hij (bijna) altijd berijdbaar

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:05

Bieketjuh schreef:
Heb je soms een link van Agterberg?

http://www.agterberg.com/

Een eb- en vloedbodem is leuk, maar je moet er wel zin in hebben om bij te houden hoe het waterpeil ingesteld moet zijn. Daarbij lijkt deze bodem mij ook niet geschikt om paarden los op te laten lopen de hele zomer lang. Alhoewel ik denk dat dit voor geen enkele bodem gunstig is. Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:07

dat van je waterpeil valt echt reuze mee hoor
als ie bij ons te nat is, gaat de pomp aan
is ie te droog, hup pomp aan

voor geen enkele bak is het gunstig om paarden in te zetten
voor het gemakt van het mesten zou ik geen bak nemen met tapijt/hout snippers

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:54

Prijs agterberg zou ik wel willen weten.
Maar bij ons achter voor my alleen denk ik dat het een beetje too much is. Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:54

Wij hebben op stal een eb vloed bodem, perfect want kunnen altijd rijden buiten. Om een voorbeeld te geven: met de vorst van vorige week was er een ijsbaan gemaakt (bak vol laten lopen) na twee dagen dooi kon er alweer gereden worden in de bak en was het water weg. (ijslaag was zeker 5 cm dikte)
Paarden losgooien in de rijbak is voor geen enkele bodem waar je ook serieus op wil kunnen rijden bevorderlijk lijkt mij. Meeste stallen hebben er daarom een aparte bak/paddock voor.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:38

We hebben nu eenmaal geen ruimte om nóg een bak erbij te maken. Weilanden staan ook allemaal nokkievol in het hoogseizoen (dekseizoen).
In dat geval moeten we dus opzoek naar die gulden middenweg.
Het hoeft geen wedstrijd-kwaliteit-bodem te zijn, als ie maar niet na een regenbui transformeert naar een modderpoel, waar ze tot hun kogels in wegzakken. Recht trekken of wat dan ook is geen probleem.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:02

In een Agterbergbodem kun je geen paarden losgooien, want die graven de lagen waaruit de bodem is opgebouwd door elkaar. Als je wilt dat je drainage, in wat voor bak dan ook, goed blijft werken dan moet je toch echt de mest eruit halen. In jouw geval zou ik dan ook voor gewoon goed zand kiezen, omdat als je de mest er niet uithaalt je het zand toch over een aantal jaren moet vervangen. Vaak slepen is dan wel nodig. Een eb en vloed bodem is ook niet handig, omdat ook daar losgooien niet echt goed is voor je bak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:28

Misschien dat een bak met kunststof bodemroosters (bijv .zie: http://www.hit-horseconsult.de/holl/START-holl.html of http://www.equiground.com http://www.stallhandel.de/D/Equiground_ ... g3080.html) dan iets voor jullie is. Als je een goede drainage aanlegt en daarop eventueel bodemdoek en dan de roosters met een laagje zand, kunnen de paarden geen gaten graven en stampt de ondergrond met drainage minder snel dicht omdat de roosters de puntbelasting verminderen.
Ze zijn wel behoorlijk prijzig (denk aan zo'n 7.000-10.000 euro voor een 20 bij 40 bak) maar als je bak toch weer vast loopt kun je de roosters hergebruiken en hoef je alleen je zandlaag die vervuild is met mest te vervangen en eventueel je bodemdoek als dat niet meer heel is. Onderlaag weer losmaken, drainagebuizen controleren, egaliseren en weer opbouwen.

Elke dag uitmesten is wel belangrijk voor het behoud van je bak. Hoe schoner hij blijft, hoe langer hij goed blijft.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-12-07 19:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:33

Ik heb ook voordat wij de bak aan gingen leggen, gekeken naar die bodemroosters. Het is wel een erg dure oplossing en zelfs als je de hele drainage eens in de zoveel tijd vernieuwt, ben je nog goedkoper uit dan met die roosters.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:38

zie m'n onderschift Knipoog

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:20

Wij hebben een bodem met tapijtsnipper/spons of iets dergelijks. Is in ieder geval super fijn om in te rijden. Altijd goed, ondanks stortbuien en/of vorst.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:32

wij hebben op stal iets van filt stukken wel wat zwaarder met regen en emt vorst toegang baar egt toppie Haha!
paarden staan er in de winter paar uur in te luchten.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:03

miep1979 schreef:
Agterberg is gewoon de beste!!
Uhm Zwanenberg bodems zijn ook goed, dat is zo'n groene bak zeg maar en die van meneer de Bruin uit Waverveen is ook een toppertje, deze 3 staan bij mij hoog in het vaandel iig.

Swanenberg is het
kijk eens op www.stalswanenberg.nl

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:53

Intressant topic, zeg!

Maar de bakbodem-merken die hier worden gegeven, zijn niet bepaald te kopen als je die alleen voor je zelf wilt laten maken, wel?
Want ik wil dus ook een fijne en goede bak. Maar dit is dus voor mij alleen, zonder drainage etc. maar toch wil ik er een die niet
na een bui vol water staat, of met een beetje vorst meteen té hard is..

Wat voor suggesties hebben jullie hiervoor?

Ik had al gehoord over houtsnippers of kokosvezel, maar dat wordt na een aantal jaar een soort bosgrond, omdat dat gaat verteren..
Dus dat is niet heel slim om te nemen, wel?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:12

Agterberg is super. Ligt er bij ons ook buiten en binnen en die buiten is ook eigenlijk altijd goed te rijden. Is wel prijzig Knipoog

veyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:22

Aangezien ik ook een tijd bij agterberg heb gewerkt (weliswaar niet veel met bodems gewerkt, maar ik heb een indicatie van de bodemstructuur en de aanleg) maar ook door andere ervaringen die ik heb, vind ik agterberg een van de beste paardenbodems. Ook eb en vloed is een uitstekend systeem, maar dan spelen er ook andere factoren mee. Bij eb en vloed kan je weer niet met een zware trekker de bodemvlakken, omdat je dan wellicht de buizen die eronderliggen kapot drukt. Ook de keuze van het zand is bij eb en vloed van cruciaal belang. Het beste kan er dan met twee lagen zand gewerkt worden, eerst grof zand, gevolgd door een toplaag van wat fijner zand. Zowel agterberg als eb en vloed zijn relatief dure, maar wel zeer goede oplossingen, en staan vrijwel altijd garant voor goede rijomstandigheden. Denk er ook aan dat sproeien bij eb en vloed overbodig is, zet het waterpijl wat hoger en de pomp doet de rest, van onderaf wordt er water in gepompt.

Een bodem van houtsnippers is zoals dirkje_ zelf al aangaf niet optimaal vanwege het verteren van de onderste lagen. Een goede zandbodem met tapijt snippers lijkt mij beter. Dit is uiteraard allemaal volledig afhankelijk van de omgeving waar de bodem moet komen te liggen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:27

Wij hebben een bodem van tapijtsnippers (all weather tuft bodem) en deze is ook 95% van het jaar te rijden. Wij gooien de paarden er ook los in en halen ook de mest eruit. Oké je haalt natuurlijk wel wat snippers mee, maar dat valt best nog mee. Verder doen wij als onderhoud alleen rollen met een soort wals en hij is weer helemaal vlak. Ook wordt er gelongeerd en na het longeren even de eventuele gaten dichtgeharkt, maar al met al een prima bodem voor niet te veel geld Knipoog