Ik heb een vraag en ik wil eigenlijk iemand anders zijn mening hierover weten..
Mijn paard staat in een buitenstal (3,5 x 4), met links van haar een stal met koeien en rechts van haar 3 stallen met in elk
een paard, nou staat het paard naast haar "normaal gesproken" op stal, maar de 2 paardjes daarnaast staan
overdag op een aparte weide, omdat het al oude paardjes zijn..
Nu was het vandaag weer zo, dat het paard naast haar, op buitenrit was en zij dus helemaal alleen stond, ze kijkt uit op het werf, maar ziet verder geen andere paarden.
Er is bij ons een binnenstal (van 3 x 3) vrij en ik had gevraagd of ik haar daar even mocht zetten zodat ik op het gemakje kon mesten, normaal gesproken mest ik om haar heen of zet ik haar aan de muur (ivm 2 weken boxrust) maar dat was vandaag geen optie omdat ze zo heet was.
In de binnenstal staan 10 andere paarden en ze was hier dus gelijk op haar gemak, hier komt het natuurlijk niet voor, dat er een paard alleen komt te staan, want iedereen komt zo verspreid over de dag dat dat nooit voorkomt. Ook staan hier paarden, waar ze op de wei mee in de kudde staat.
Maar elk voordeel heeft z'n nadeel, want in de binnenstal heeft ze geen kijk op buiten, dus sneller de kans op verveling, ze kan geen sociaal contact hebben met een ander paard, ze kunnen elkaar alleen zien wanneer ze over de staldeur hangen (in de buitenstal hebben we tussen de stal van mijn paard en die ernaast een "raam" waardoor ze met hun hoofd en hals kunnen) en ik zit met de ruimte van de stallen. Maar ze is duidelijk meer op haar gemak wanneer ze in de binnenstal staat.
Ik vind het een moeilijke beslissing, want het is gewoon een super sociaal paard, maar ik ben zelf voorstander van een buitenstal.
Graag jullie mening hierover
Alvast bedankt
Groetjes