maar als je met een dresuurpaard gaat springen, dus niet alleen maar over balkjes die op de grond liggen gaat stappen, draven&galloperen, maar gewoon hindernissen van ca 1.00-1.20(wel natuurlijk gewoon laag beginnen en dan steeds wat hoger)
dat is toch alleen maar goed voor hem?
lijkt mij dat hij daar een sterkere achterhand van krijgt, en dat hij weer eens zn spieren anders gebruikt dan dat hij doet wanneer ik dessuuroefeningen met hem doe.
heb gister nml springles gehad [VvdD] leuk!wij(dressuurruiters)kregen springles!! ik vind springen superleuk, en tot de laatste keer dat ik had gesprongen kon ik Quentin dan niet aan, hij weigerde alles of hij ging als een gek lopen rondcrossen.
gister ging het echter super, en hij vond het zelf ook heel erg leuk.
dus ik heb het idee om thuis ook te gaan springen, 1x in de week, daanaast heb ik 2x per week les 1x bij de club daar dressuren we op M/Z niveau, met veel aandacht voor de basis, is die goed dan oefenen we dingen als de verzameling en schouderbinneaarts travers appuyeren enz
hetzelfde geld voor mn priveles, veel aandacht voor de basis, ontspannen paard, goed aan t been, dan hem meer oprichten en gaan veramelen en dan M2 proef oefenen en wat Z oefeningetjes.
af en toe legt mn instructeur wat balkjes neer op de volte en dan moet ik er in stap draf&galop overheen, daar wordt hij duidelijk sterker van en t is een afwisseling.
is het dan slecht of juist goed voor mn paard als ik thuis +/- 1x in de week ga springen?
hij wordt snel vervelend en gaat alleen maar steigeren als ik vaak hetzelfde doe, en dressuuroefeningen vind hij niet echt heel leuk, dan moet ik hem eerst echt goed bij elkaar rijden en dan komt hij thuis wat sneller in verzet(in de les gaat de dressuur wel heel goed en wekt hij goed mee!), met springen heb ik dan een leuke afwisseling denk ik.
verder rij ik hem thuis ook regelmatig alleen maar vw-nw of ik longeer hem ipv dat ik rij.
gister was ik namelijk heel enthousiast na t springen, maar toen we naar huis gingen maakte iemand een opmerking dat ik moest oppassen dat ik mn paard niet zou verpesten door t springen, dat de dressuur dan minder zou worden?
er zijn toch genoeg paarden die dressuren&springen!en hoe zit dat dan met de mensen die SGW rijden
dus daarom wil ik graag weten wat jullie er van vinden!
alvast bedankt