Paarden en kippen samen, geen goed idee ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Esther

Paarden en kippen samen, geen goed idee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 20:47

ladymagic

Re: Paarden en kippen samen, geen goed idee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:00

Klopt helemaal,
als paarden kippenpoep binnen krijgen kunnen ze ernstig ziek worden.
Daarnaast kunnen ze allergien ontwikkelen kippen brengen bijvoorbeeld veel stof met zich mee.
De kippen die rond het weiland scharrelen kunnen niet heel veel kwaad, maar als ze een stal moeten delen zou ik er toch wat aan veranderen.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:02

hmm..bij ons lopen ze wel los.. maar ik kan der niet veel aan doen..want ik sta op een kinderboederij.. Verdrietig

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:42

bij ons lopen de kippen ook gewoon los en die lopen regelmatig de stal in of onder de paarden door. zolang ze de ruimte hebben om overal te komen op een erf moeten er niet veel problemen kunnen zijn,maar samen in 1 stal kippen vast ophokken? mmm zou ik noet doen denk ik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:17

het klopt wel, dat kippenpoep voor grote problemen kan zorgen. echter, wanneer er beschikking is over een groot stuk land is die kans niet zo groot.
mijn merrie heeft twee keer kippenluis gehad, en mijn jaarling ook een keer, met alle gevolgen van dien. hoewel de kippen in een aparte ren zaten. persoonlijk zou ik er dus niet snel voor kiezen om mijn paarden tussen de kippen te houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:33

onze paarden staan (samen met de kippen) in een heel groot weiland. ook met 2 schapen en die eten ook bepaalde uhm.. bacterien oid op waar paarden niet (zo goed) tegen kunnen er was in ieder geval iets mee Knipoog onze kippen lopen trouwens ook of beter gezegt voornamelijk buiten de wei Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:45

schapen doden bepaalde wormen waar het paard wel last van heeft in hun lichaam. in welke stadia en welke soorten weet ik zo niet, maar het weiden van de paarden afwisselen met schapen is iig erg goed voor een paardenweide.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:39

Ik zou het zelf in combinatie met ons paard niet doen in verband met de veiligheid van de kippen. Op zijn vorige stal liepen de kippen ook gewoon los, en ons paard vond het het allerleukst om de kippen te besluipen als ze bij hem de bak inliepen. Als hij dan vlakbij de kip was ging hij op zijn achterbenen staan en probeerde de kip te pletten met zijn voorbenen. Heb nog nooit kippen zo hard zien schrikken en wegrennen (en nog steeds spijt dat ik het geen een keer op video vast heb kunnen leggen).
Het artikel is trouwens erg geloofwaardig alleen denk ik ook, als er voldoende ruimte is, dat er op besmetting weinig kans is. Ik vind het altijd wel gezellig als er op en rond de stal naast paarden ook andere dieren rondlopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 18:27

Bij mijn verzorgpaard lopen in het weiland paard, kippen, konijnen en geiten samen en dit is al ruim 4 jaar goed gegaan.
In de stal is alles wel gescheiden, ze hebben 3 stallen. De kippen blijven buiten maar de konijnen, geiten en paard staan apart op stal.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:48

Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat er kippen bij paarden waren, en dat ging prima samen. Op een andere stal liepen veel kippen, die altijd op de kont van mijn paard sliepen. Ging gewoon prima, dat was geen probleem Lachen

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:56

er lopen bij ons wel af en toe schapen bij het paard. maar dat de kippen er bij lopen zie ik ook wel af en toe.
kwa de ziektes is het geen goed idee!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:36

Ik had juist gelezen dat het handig is om kippen bij de paarden in de WEI te laten lopen, omdat ze de mest kapot scharelen en de wormeneitjes uitdrogen of bevriezen. Dat had ik hier gelezen: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en dan het stukje preventie.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 17:43

Mijn paardje staat op een boerderij, nu is daar maar 1 haan. Maar vroeger liepen er veel meer rond. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar natuurlijk is het wel eng om zoiets te lezen.
Mocht die haan toch al niet (heeft katje doodgepikt)
des te meer rede om dat beest weg te laten halen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:02

Louise95 schreef:
Ik had juist gelezen dat het handig is om kippen bij de paarden in de WEI te laten lopen, omdat ze de mest kapot scharelen en de wormeneitjes uitdrogen of bevriezen. Dat had ik hier gelezen: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en dan het stukje preventie.

paardnatuurlijk heeft ook niet alle wijsheid in pacht... er is ook gezegd dat het geen probleem hoeft te zijn, maar afhankelijk van het formaat van de weide is het wel. het risico dat een paard kippenpoep binnenkrijgt is in een klein stukje weide erg groot, en aangezien kippenpoep niet bepaald gezond is...
dat het goed is dat de mest uit elkaar getrokken wordt ben ik zéker met ze eens. alleen hier op stal worden de weides gewoon regelmatig gesleept.