Agterbergbodems en vorst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Agterbergbodems en vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 08:41

Wie heeft er een Agterbergbodem in de bak liggen?
En klopt het dat die niet echt bevriezen?

lalala1

Re: Agterbergbodems en vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 08:52

inderdaad!! het is super spul!! echt de allerbeste kwaliteit Knipoog Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 08:58

Klopt! wij hebben afgelopen week gewoon kunnen rijden; de onderste laag was wel hard, maar de toplaag was gewoon zacht. Echt super spul!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 09:10

als ie goed gedraineerds is, dan duurt het idd langer voor ie bevroren is, net als alle andere bodems die gedraineerd zijn, en voorzien zijn van een toevoeging

wel goed voelen elke keer of ie echt niet hard is, harde oneffenheden in de bak kunnen lelijke blessures geven

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:00

dat klopt die bevriezen niet

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:01

Wij hebben 'm ook en hij is nog gewoon te rijden Ja

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:14

Wij hebben ook een super Agterberg bodem...maar eh jongens hoe kan het dat deze nog te berijden zijn?

Juist door de samenstelling houden ze heerlijk lang vocht vast in de vezel waardoor ze normaal zo veerkrachtig te rijden zijn en niet stoffen of snel een hoefslag ontwikkelen. (Ik heb het niet over niet werkende drainage...maar over de goed werkende gewone toplaag). En bij ons is alles nu toch echt bevroren..... van waterbakken tot leidingen en ja zelfs ook de toplaag van onze Agterberg bodem (die goed draineert en zonder vorst altijd keurig te rijden is) is nu echt keihard....met vorst van -4 tot -6 in de nacht, ook niet zo vreemd vond ik.

Mijn mening is ook dat dit type bodem normaal het langst te rijden is, behalve bij stevige vorst...
dus ik ben wel verbaasd dit allemaal te lezen. Tenzij de rijbodems half overkapt zijn oid......dus ik wil foto's zien..dat snappen jullie wel! Haha! BEWIJS....

Enne niet dat je op die keiharde bodem aan het rijden bent natuurlijk, maar nee een losse toplaag wil ik zien...dus laat maar komen die pictures! Cheese! Cheese! Cheese! Pling

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:54

Ik sluit me helemaal aan bij crossmonster. Wij hebben geen Agterbergbodem, maar een heel goed gedraineerde bak met Megatop(houtsnippers) die is ook nu heel goed te rijden. Als het zand maar goed droog is voor het gaat vriezen dan blijft hij berijdbaar. Dus hoe beter gedraineerd hoe meer kans dat je bak goed blijft.

lalala1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:48

de andere bodems zijn allemaal flut bodems! Duivel

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:05

Ik heb meerdere Achterbergbodems maar die zijn toch echt wel bevroren. Goed hij ligt mooi recht en iets van de toplaag ligt los en ik kan heel licht iets doen maar ik kan niet echt zeggen dat hij er super bij ligt. Dus ik ook graag foto's.
Overigens was ik gisteren bij mijn instructeur en die had tapijtsnippers en dat was prima te rijden

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:41

"Hier" is hij ook bevroren.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:12

Ja....als we nu ineens rijbodems met houtsnippers of tapijtsnippers ook gaan benoemen tot Agterberg bodems dan snap ik dat men zegt dat die niet bevriezen....

Alle (echte) Agterberg toplagen zijn een samenstelling van haarvezels, vlokvezels en speciaal zand. Dat zorgt er dus voor dat het gewoon bevriest. De onderlaag als eerste en vervolgens blijft het bovenop zoals hier al wordt aangegeven ietwat losser maar wordt uiteindelijk toch te hard. Geen omstandigheden voor het normaal beoefenen van de rijsport....

Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:38

ha ha, die andere bodems worden alleen maar genoemd ter vergelijking omdat die ook nog steeds goed te rijden waren Knipoog
Vocht in het zand maakt dat het bevriest.
Als je achterberg bodem dus als goed droog was voor de vorst, zal hij vast langer rijdbaar zijn dan een bodem die nog wat meer vocht bevatte in het zand. Een nieuwere/net aangelegde bak bevat misschien nog iets beter drainage en iets meer vezels of modernere verbeterde vezels in vergelijking met de oudere achterbergbodems? Een zonnige plek/ligging zal ook een voordeel zijn in vergelijking met een plek in de schaduw.

Misschien kunnen de mensen met de rijdbare achterbergbodems iets meer vertellen over deze dingen?

ps: wat kost het laten aanleggen van een achterbergbodem? Mag per pb. Ben erg benieuwd in vergelijking met andere bodems (bijv. met bodemroosters) omdat ik me aan het oriënteren ben om mijn bak te laten opknappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:46

Geen Agterberg hier maar onze 'allweatherbodem' is deze week niet all weather gebleken Clown

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:59

Wij hebben ook Agterberg bodems en als het nog regent voor het gaat vriezen bevriest de bodem ook meer als wanneer die heel droog was.
Wij hebben alle bodems vlak getrokken voor de vorst en de dressuurbak heeft normaal de meest losse toplaag en die bleef ook best goed, je kon er ook nog galopperen enzo maar je hoorde ze wel iets meer lopen dan normaal, die hebben we ook nog een paar keer vlak getrokken tussendoor.
Bij de longeerbak een beetje hetzelfde, alleen onze springbak blijft de hele dag in de schaduw en is redelijk hard geworden, deze was ook natter voor het ging vriezen.

We hebben ook een binnenbak dus kunnen altijd nog kiezen, maar ik heb wel een paar keer nog in de buitenbak gereden omdat dat prima ging!

Vroeger hadden we in deze zelfde rijbakken zand met houtsnippers, maar dat bevroor veel sneller dan de Agterberg bodems.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:40

de agterbergbodem van de club was gisteren kiele kiele qua rijden. ze zijn wel met de sleep erover geweest omdat de boel dreigde te bevriezen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:07

Tinkerlady schreef:
Wij hebben ook een super Agterberg bodem...maar eh jongens hoe kan het dat deze nog te berijden zijn?

Bij ons heeft het minder hard gevroren, dat zal mee gespeeld hebben. Daarnaast werd de bodem iedere avond open getrokken, dit droeg bij aan het 'niet bevriezen proces'. Je hoorde tijdens het rijden wel dat de baan wat harder was dan normaal (t dreunde lekker door Knipoog) maar de toplaag was gewoon nog zacht.

Tot afgelopen woensdag hebben wij kunnen rijden; daarna is het gaan sneeuwen en daar kon geen bodem tegen op. Gisteravond was de sneeuw weg en de baan ligt er perfect bij.