vlas drolle zoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

vlas drolle zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:27

min paardjes staan zaterdag zo week op vlas bevaalt me prima allen ik ben zo pietje precies en wil alle drolle er uit hebben maar dat lukt niet echt het is echt zoeken geblazen
mijn pony,s staan met zijn 2e op stal de grote pony die drolle gaan prima maar het veulen die heeft van die kleine drolletjes ...

hoe doen jullie het hallen jullie echt alles er uit ?

ik heb trouwens 3 halve baal in stal van 3x3 en wil er zaterdag weer halve bij doen

Casarell

Re: vlas drolle zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:29

Nee hoor, de echte hopen gaan eruit, de losse drollen blijven liggen..
Verder deed ik elke 3 dagen een halve baal erbij, en 1x per week de natte plekken eruit..
Is een handigheid die je moet krijgen... Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:30

De echte drollen haal ik eruit met de zaagselriek.
Losse drollen haal ik weg met een handschoen.
Hier gaat álles eruit, haha Tong uitsteken

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:33

Als je het zo een beetje op een bergje gooit rollen de drolletjes naar beneden. Ik haal er eigelijk zo veel mogelijk uit maar om echt te zeggen dat ik alle drolletjes zoek en eruit haal dan ben ik eeuwen bezig.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:06

Hoi!
Ik ben ook zo'n perfectionistische muts en heb mijn paarden ook op vlas.

Een keer per week haal ik de natte plekken uit de stal en elke dag de drollen, ook de kleine stukjes. Zo houd ik mijn vlas echt heel lang heel schoon Haha! En dat scheelt toch behoorlijk in de kosten met de prijzen van tegenwoordig.
Als ik de wekelijkse 'grote schoonmaak' doe gooi ik ook alles op bergen en vallen de drollen naar beneden.

De rest van de week doe ik het zo:
Ik haal eerst met de vlasriek (zoals ik dat ding noem) alle hopen er uit.
Dan met de handschoen haal ik er uit wat ik zie liggen aan kleine drollen. Dan met de hark van de link ga ik alles netjes weer recht harken en alles wat ik dan tegen kom pak ik ook met de handschoen op. (heb gewoon neopreen thermohandschoentjes ervoor, maar eigenlijk zijn tuin/werkhandschoentjes het fijnst)
http://www.franz-jost.com/weimages/prod ... 4_zoom.jpg

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:57

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:00

femmefatale1 schreef:
Nee hoor, de echte hopen gaan eruit, de losse drollen blijven liggen..
Verder deed ik elke 3 dagen een halve baal erbij, en 1x per week de natte plekken eruit..
Is een handigheid die je moet krijgen... Haha!

Zo doe ik het ook. Als ik drollen zie liggen, neem ik ze wel mee, maar ik ga niet elke dag alles omspitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:21

Judje schreef:
Hoi!
Ik ben ook zo'n perfectionistische muts en heb mijn paarden ook op vlas.

Een keer per week haal ik de natte plekken uit de stal en elke dag de drollen, ook de kleine stukjes. Zo houd ik mijn vlas echt heel lang heel schoon Haha! En dat scheelt toch behoorlijk in de kosten met de prijzen van tegenwoordig.
Als ik de wekelijkse 'grote schoonmaak' doe gooi ik ook alles op bergen en vallen de drollen naar beneden.

De rest van de week doe ik het zo:
Ik haal eerst met de vlasriek (zoals ik dat ding noem) alle hopen er uit.
Dan met de handschoen haal ik er uit wat ik zie liggen aan kleine drollen. Dan met de hark van de link ga ik alles netjes weer recht harken en alles wat ik dan tegen kom pak ik ook met de handschoen op. (heb gewoon neopreen thermohandschoentjes ervoor, maar eigenlijk zijn tuin/werkhandschoentjes het fijnst)
http://www.franz-jost.com/weimages/prod ... 4_zoom.jpg

Wij doen ook hetzelfde, maar dan met Hennepstrooisel en huishoudhandschoenen (rubber). scheelt echt in hoe schoon het blijft.
En met handschoenen losse drollen eruit halen gaat veel makkelijker en sneller dan met een vork en je haalt ook minder e bovenlaag los. Sommige mensen zullen het wel vies vinden of knettergek, maar dat is dan jammer Tong uitsteken

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 11:01

nou idd doe het nu ook met hand schoen en ziet er veel beter uit Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:28

Dat is mooi Haha!

De grote drollen doe ik ook altijd met een metalen vork zoals in de link van omaas. Maar de rest lekker met de handschoen Haha! is veel makkelijker en zeker voor de kleine stukjes gaat dat sneller dan steeds zeven met de vlasvork voor elk minidrolletje

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:44

Ik haal altijd de grote hopen er het eerste uit.
Dan hark ik de bodem met een bladhark, deze vind ik het handigste.
Als ik 'm hark komen er ook nog drolletjes "boven drijven' om het zomaar te zeggen.
Deze haal ik er dan ook nog uit en dan is bijna alles wel weg.

Ik ga trouwens niet alle drolletjes met de hand oppakken, ik gebruik hier voor altijd een mestboy met het daarbij behorende harkje.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:51

ik sta op hemparade,maar het werkt hetzelfde
ik doe als hij op stal gaat de eerste dag 3 zakken/balen en dan iedere dag de hopen eruit en ook echt alle drolletjes....dan gaat er iedere dag een zak bij totdat er 10 in liggen
dan heb ik een super bodem en kan ik iedere 1,5 week een pak erbij en als hij zomers naar buiten gaat gaat de stal pas weer leeg,werkt bij mij ideaal
mijn ervaring is dat mensen gauw te bang zijn om er veel in te gooien''dat kost zoveel''maar het werkt echt veel beter

jouri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:58

met de hooivork en alles heleemaaluitpluizen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:24

mijn veulen moest een tijdje op stal omdat zijn weidemaatje ziek was en hij niet alleen kon blijven. gaat om een Welsh A tje, kleine drolletjes dus. ik pakte de drolletjes er gewoon met mijn handen uit, zo hoefde ik weinig tot geen schoon vlas weg te gooien en was de stal toch mooi schoon.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:37

Mijn moeder en ik doen alle losse drolletjen gewoon met de hand eruit halen en de echte hopen gewoon met de vork Knipoog

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:28

Eerst alles wat je zo ziet aan drollen weghalen met de "vlasvork" en daarna hark ik voorzichtig over de bovenlaag heen en komen de drolletjes vanzelf tevoorschijn. Onderlaag probeer ik zo veel mogelijk met rust te laten, schraap alleen af en toe het schone van de plasplek en haal dan de plasplek weg.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:44

Ohja: wat ik ook doe: elke keer als ik bij stal komt en er ligt stront dan ruim ik dat meteen op, zodat ze het veel minder door het vlas heen mengen.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:23

Als je 1 of 2 stallen hebt kun je idd wel alle drollen eruit halen, maar het is natuurlijk zo zodra je er meer doet wordt dat wat lastiger.. Maar met een riek zoals hierboven ook al wordt gezegd is het prima te doen om alle drollen die bij elkaar liggen eruit te halen..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:44

ik ehb in t begin 3 pakken in mn stal gegooid en nu gaat er elke week zeker 1,5 pak in. Stal is volgens mij 2,5 bij 2,5. Ik weet dat ik veelvlas verspil, want ik kijk niet zo nauw en schep er elke dag met een schep toch wel een bijna volle kruiwagen uit, natte plasplekken en drollen (liggen op 1 plek in de stal). Ik heb nooit zin om dat zo precies te doen allemaal. Op zaterdag gaat er dan een half pak bij en op woensdag een heel meestal. Paard staat wel een paar uur per dag buiten, dus dat scheelt wel, als ze elke dag 24 uur binnen zou staan, zou ik warschijnlijk wel iets efficienter schoonmaken....

Is het vlas bij jullie trouwens ook zoveel durder geworden? ik betaal nu 6,75 voor 1 pak

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:02

Wij hebben een vlasvork met opstaande randje, ik zeef het vlas er door heen en de mestballen blijven erop liggen en die gooi ik in de kruiwagen!
1x in de week haal ik de natte plekken eruit en gooi ik er een baal bij, als het nodig is vaker, en als ze veel buiten staan in de zomer soms wat minder vaak.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:06

waar kan je ergens zo'n vlasvork halen nouvel? of heb je n plaatje hoe dat eruit ziet? alles aan materiaal wat bij ons op de manege staat en wat stalgenoten die vlas hebben gebruiken, vind ik zo onhandig, de helft van de mest valt er nog steeds uit of je neemt toch heel veel vlas mee

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:19

lonnie schreef:
waar kan je ergens zo'n vlasvork halen nouvel? of heb je n plaatje hoe dat eruit ziet? alles aan materiaal wat bij ons op de manege staat en wat stalgenoten die vlas hebben gebruiken, vind ik zo onhandig, de helft van de mest valt er nog steeds uit of je neemt toch heel veel vlas mee

Volgens mij zijn die we nu hebben besteld bij de Agradi.

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:19

Liesje89 schreef:
De echte drollen haal ik eruit met de zaagselriek.

Hoi!
Van mijn grootouders staat hier thuis nog een patattenriek (een riek waar ze aardappelen mee uit de grond haalden) en dat werkt prima! de drollen blijven in de riek en als je wat schudt valt de vlas ertussenuit! werkt voor mij héél goed bij vlas, niet bij stro.

SAra

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:36

een riek en gewoon met goede handschoenen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:46

lonnie schreef:

Zelf heb ik hem bij de Welkoop gehaald, maar ook ruitersportzaken hebben ze vaak.
Divoza ook (kan de link niet doorsturen, want je komt altijd aan het begin uit), maar www.divoza.nl, dan Shop, Stalling en weide en dan Stalgereedschap. De bovenste 2 zijn geschikt.
De meeste vinden metaal fijner dan plastic, omdat het veel steviger is.