Hooi vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stelvio

Hooi vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 19:03

Het is nu niet bepaald het jaargetijde om aan hooien te denken, maar ik heb toch een paar vraagjes Haha! :

*Hoe hoog (lang) moet het gras zijn om te hooien?
*Wanneer kun je op zijn vroegst hooien?
*Hoeveel (kleine) pakjes hooi komen ong. van 1 ha land (waar geen paarden op lopen)?
* Hoe lang moet het gras op het land blijven liggen voordat het hooi is (en er pakjes van gemaakt kunnen worden)?
*Hoe lang laten julie hooi liggen voordat je het voert (6 weken of langer)?
*Gaan de voedingsstoffen verloren naarmate het hooi langer ligt (bv 1e snede hooi dat een jaar ligt is minder 'vet' wanneer het een jaar heeft gelegen)?

Ben benieuwd naar de antwoorden...

Lenneke_

Re: Hooi vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:09

Ik weet niet overal antwoord op, maar wel een paar.
Paardenhooi kun je het beste maaien als het gebloeid heeft. Dan bevat het de meeste vezels. Maar je moet ook rekening houden met het weer.
Waar mijn paarden staan wordt ook een deel van de wei gebruikt voor hooi. Het gras heeft daar echt heel lang gestaan omdat het maar bleef regenen.

Ik laat het hooi 6 weken liggen.

De voedingsstoffen worden uiteindelijk wel minder. Daarom is het voor bijvoorbeeld hoefbevangen pony's beter om oud hooi te eten, puur als buikvulling

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 08:15

Lenneke_ schreef:
Ik weet niet overal antwoord op, maar wel een paar.
Paardenhooi kun je het beste maaien als het gebloeid heeft. Dan bevat het de meeste vezels.

Weet je ook wanneer gras uitgebloeid is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:16

Dat kun je zien, als er van die koppen inzitten (hoe noem je dat)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:28

Stelvio schreef:
Het is nu niet bepaald het jaargetijde om aan hooien te denken, maar ik heb toch een paar vraagjes Haha! :

wij maaien hier thuis altijd, dus ik zal proberen overal antwoord op te geven Haha!

*Hoe hoog (lang) moet het gras zijn om te hooien?
wij maaien als het ongeveer 40 cm lang is
*Wanneer kun je op zijn vroegst hooien?
als het gras lang is( rond juni meestal)
*Hoeveel (kleine) pakjes hooi komen ong. van 1 ha land (waar geen paarden op lopen)?
wij hebben altijd kuil en pakjes hooi, dus precies weet ik het niet.
de buurman heeft maar een kleinweitje en daar komen al 35 pakken hooi van af.( 20x50 dat land)

* Hoe lang moet het gras op het land blijven liggen voordat het hooi is (en er pakjes van gemaakt kunnen worden)?
het moet goed droog zijn en je moet elke dag schudden( met de tractor) maar als de zon goed schijnt en er is geen regen geweest ong. 3 dagen.
*Hoe lang laten julie hooi liggen voordat je het voert (6 weken of langer)?
we bewaren het meestal tot de winter, of dat er geen gras meer in de wei staat
*Gaan de voedingsstoffen verloren naarmate het hooi langer ligt (bv 1e snede hooi dat een jaar ligt is minder 'vet' wanneer het een jaar heeft gelegen)?
nee hoor die blijft het zelfde

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 08:37

Lenneke_ schreef:
Dat kun je zien, als er van die koppen inzitten (hoe noem je dat)

Snap wat je bedoelt, maar heb er nooit zo op gelet in welke maand dat is Bloos

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:04

het moet goed droog zijn en je moet elke dag schudden( met de tractor) maar als de zon goed schijnt en er is geen regen geweest ong. 3 dagen.

Daar ben ik het niet mee eens.
Omdat het gras moet afsterven en als je het zolang laat voor je het maait dan is het hooi niet droog en krijg je hooibroei, met alle gevolgen vandien, het hooi verrot en in het ergste geval BRAND.
Laat het hooi rustig een week drogen ,wel elke dag schudden.
Dan weet je zeker dat je geen hooibroei krijgt.

Sucses met hooien volgend jaar.
Gr. Henk

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:59

Stelvio schreef:

*Hoe hoog (lang) moet het gras zijn om te hooien? Hangt van je eigen wensen af. Als je heel voedingsrijk hooi wilt hebben, dan maai je voor de bloei, wil je juist wat armer hooi, dan maai je na de bloei. Voor paarden is na de bloei gangbaar.
*Wanneer kun je op zijn vroegst hooien? Hangt van een aantal factoren af zoals bemesting en weersomstandigheden, maar mei is ongeveer het vroegste wat je kunt verwachten
*Hoeveel (kleine) pakjes hooi komen ong. van 1 ha land (waar geen paarden op lopen)? Hangt ook weer van bemesting en weersomstandigheden af.
* Hoe lang moet het gras op het land blijven liggen voordat het hooi is (en er pakjes van gemaakt kunnen worden)? Als het mooi droog weer is en je het spul niet in plastic pakt zou het met een dag of 5 moeten kunnen, mits je ook voldoende schudt.
*Hoe lang laten julie hooi liggen voordat je het voert (6 weken of langer)? Minimaal 6 weken, het moet besterven.
*Gaan de voedingsstoffen verloren naarmate het hooi langer ligt (bv 1e snede hooi dat een jaar ligt is minder 'vet' wanneer het een jaar heeft gelegen)? Ja, er gaan voedingsstoffen verloren. Hooi dat in plastic zit gaat minder van verloren, maar ook daar is dat proces aan de orde.

Extra advies: vraag bij een loonwerker uit je regio je vragen, die kennen de lokale omstandigheden goed.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:45

Bijna alle vragen zijn al beantwoord, alleen het aantal pakken hooi per ha nog niet.

Mijn oom haalt van zijn 1/2 hectare (wordt 1 x per jaar koeiengier op uitgereden) ongeveer 100 pakken hooi.
Wij hebben 0,6 ha en hebben van 't zomer 7 grote pakken hooi er af gehaald (dus ongeveer 7000 kg).

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:03

[/quote]
Extra advies: vraag bij een loonwerker uit je regio je vragen, die kennen de lokale omstandigheden goed.[/quote]

Ik wil het ook door een loonwerker laten doen, maar wil zelf ook een beetje op de hoogte zijn over het wat wie en hoe... Maar door julie informatie ben ik al weer wat wijzer Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:07

Bij ons is afgelopen zomer twee keer gemaaid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:57

met goed weer kun je zeker 2 keer maaien, hier meestal juni ergens en september weer, als het weer het toelaat

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:48

Wij hadden van ongeveer de helft van het land (zo'n 1,5ha) als 2e snee zo'n 360 pakken hooi. Het heeft 5 dagen gedroogd, en had beter nog een extra dag kunnen drogen op bepaalde delen van het land, of ze hadden het net even een paar keer vaker moeten schudden (nu 1x per dag)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 15:05

Bedankt voor de info, ben weer een stuk wijzer!