Dringende weidevraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Dringende weidevraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:22

Hallo

mijn vraag is vast wel terug te vinden via Bokt, maar ik heb wegens verbouwing thuis even geen internet meer en moet het daarom vanop het werk doen. Je begrijpt wel dat ik dan niet de tijd heb om Bokt uren af te schuimen op het antwoord op mijn vraag terug te vinden, maar ik kan wel af en toe eens stiekem komen piepen naar de antwoorden. 't Is ook vrij dringend want ik moet deze week een beslissing nemen.

We hebben een grote wei achter ons die al een hele tijd werd verwaarloosd, tot wij in augustus klacht indienden wegens overlast van pollen e.d. Toen hebben ze de wei mooi afgemaaid en kwam ik op het lumineus idee om de eigenaar een voorstel te doen. Dat ik gratis de wei kan gebruiken voor m'n pony en dat ze zo ook onderhouden blijft. Nooit antwoord op gekregen.

De wei is eigendom van de gemeente en zal eind 2008 vemoedelijk omgebouwd worden tot waterzuiveringsveld, maar nu kreeg ik gisteren opeens (helemaal niet meer verwacht eigenlijk) een hoop documenten (contract) dat ik dus de wei gratis mag gebruiken tot zij ze terug vorderen - ten vroegste eind 2008.

Dat is voor mij dus echt fantastisch want nu kan m'n pony het hele jaar echt aan huis blijven.

MAAR nu wil ik even weten (want uiteraard is dit geen paardegras hé..) wat ik best met de wei kan doen voor ik m'n pony erop zet (rond maart). Want het gras staat al erg dik.

Deze zomer is ze ook op een volle wei gegaan, maar dan echt stukje per stukje. Kan ik dit ook hier doen of is het beter om het eerst te laten maaien? Sommigen zeggen dat de eerste snee er moet af zijn ivm hoefbevangenheid enzo.

De wei is namelijk praktisch niet meer bereikbaar met een traktor sinds die keer dat ze zelf zijn geweest. Dus als het anders kan, dan liever eigenlijk.

Graag snel tips Lachen want ik moet deze week beslissen wat ik ermee doe. Als ik het contract teken dan moet ik de boel ook wel onderhouden en daar heb ik geen zin in als mijn pony er toch niet komt te staan. Wil even de mogelijkheden bekijken.

Kukkie

Re: Dringende weidevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:32

Hai,

Ik weet niet op wat voor grond de weide is? Als het zandgrond is, zou je eerst moeten checken of er geen St. Jacobs Kruiskruid op groeit. Dat moet namelijik helemaal weggehaald worden als je er een paard neer wilt zetten. Zie daarvoor ook de stickie over st. JKK op Medisch, geloof ik.

Als dat verder goed is, heb je eigenlijk twee mogelijkheden. Of een draadje spannen zodra je paard erin gaat, en hem/haar eerst een klein stukje geven en dan steeds uitbouwen. Ook kan je een boer in de omgeving vragen of hij er een paar weken wat jongvee op zet. Dan is het ergste eraf, en kan je paard wellicht op het hele stuk, of in elk geval op de helft ofzo (weet niet hoe groot het is)

Als het stuk land omgeven is door sloten moet je er wel rekening mee houden dat de slootkanten moeten worden bijgehouden en de sloot gebaggerd moet worden. Check dat bij de gemeente, of dat ook voor jouw rekening zou komen. En als je alle mest laat liggen, moet er af en toe gebloot worden, of in elk geval gesleept. Dat is eigenlijk altijd met een trekker. Doe je dat niet, dan worden er hele stukken land onbruikbaar.

Als laatste: ga je je paard er alleen laten lopen? Paarden zijn kuddedieren, en als hij / zij nu wel bij soortgenoten staat, zou ik daar nog 3 keer over nadenken, want alleen gehouden, worden ze erg eenzaam.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:34

ik zou schapen regelen om de boel af te laten grazen

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 15:42

Hier is alles kleigrond, en ik let inderdaad altijd op JJK.

Het is ooit een koeieweide geweest maar al jaren niet bemest ofzo. Dus misschien is dat idd een goed idee. Er staat nog prikkeldraad rond. Dan wacht ik ook beter tot de koeien eraf zijn om mijn schrikdraad te plaatsen, zodat die niet meteen naar de ** is.

Het juiste oppervlak weet ik niet, ik denk net geen HA.

Er loopt een sloot langs, maar die loopt ok door onze tuin en daar moeten wij zelf niets voor doen.

Dat bloten dat hou ik dan even in afwachting tot ik weet of het eind 2008 al dan niet is afgelopen Lachen.

Vorig jaar had ik ook al een weidemaatje van een vriendin, die is nu terug weg en de mijne staat op pension. MAar ik zoek wel nog enkele liefhebbers, want ik heb NOG 2 weides die ik intussen niet wil kwijtspelen en die moeten ook onderhouden worden, dus nu eigenlijk plaats teveel Lachen.

Voor schapen is het niet genoeg afgesloten vrees ik..