In de stal laten of in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassanova

In de stal laten of in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:10

Bij ons in de buurt zie ik steeds meer mensen de paarden binnen houden met dit vries weer.

Ik doe ze gewoon in de wei en ze eten ook nog gewoon gras ( wat er nog van over is natuurlijk )

Wat doen jullie? en voeren jullie extra hooi bij?

ellepel

Re: In de stal laten of in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:15

vind ik toch raar, t is net -1 hier, nou dat valt wel mee toch?
als een paard buiten kan staan als het regent dan staat hij denk ik liever buiten met lekkere vrieskou Haha!

zelfs de veulens van afgelopen zomer staan bij ons nog gewoon buiten,ook snachts Knipoog
ze hebben onbeperkt hooi te knabbelen, ze spelen buiten en je ziet ze heeeeeel voorzichtig bokkesprongen maken op het bevroren land en ze vermaken zich prima.
Haha!
lekker buiten laten, lekker frisse lucht!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:16

Dat vind ik erg raar.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:18

Als je paard normaal wel buiten komt en je hem met dit weer binnen laat staan denk ik dat je een behoorlijk hyper paard onder je kond hebt als je gaat rijden, of voor de kar. Gewoon lekker buiten zetten, als ze het koud hebben rennen ze zich zelf wel warm Lachen.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:22

Ik zet mijn paarden juist nu het bevroren is op de wei. Toen het nog niet gevroren had waren de weien te drassig, maar nu zet ik ze elke ochtend buiten met hooi erbij en zet ze 's avonds weer binnen.

Cassanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:24

Gelukkig, zo denk ik er dus ook over.
Maar hoe zit dat met extra hooi????

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:27

Ze krijgen bij mij gewoon dezelfde hoeveelheid hooi als dat ze ook krijgen als ze op de betonnen platen lopen 's winters en dat is 1 plak per paard 's ochtends en 1 plak per paard 's avonds.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:27

als het gras op is zul je natuurlijk moeten bijvoeren, zowiezo zit er nu in het gras weinig voeding meer.
hoeveel geef je nu dan?

bij ons eten ze dus onbeperkt hooi Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:28

Bij ons gaan ze wel 's nachts op stal, om toch de wei wat te ontzien. Ze staan buiten vanaf en zolang het nog enigzins licht is. We geven ze wel wat plakjes hooi, want veel gras is er niet meer.
De bovendeuren van de stallen zijn ook nog gewoon open, zolang ze wat hooi te eten hebben, hebben ze het niet koud.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:29

Die van ons staan dag en nacht buiten, ook al vriest het flink. Ze hebben een dikke wintervacht en een schuilstal.

Edit: altijd zorgen dat ze ruwvoer (bijvoorbeeld hooi) tot hun beschikking hebben

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:33

Ze staan nu juist buiten ook hier is het te nat als het niet vriest. Ik geef ze geen hooi bij, er ztaat hieer nog genoeg/ te veel gras. Voor ze naar buiten gaan krijgen ze nog hooi zodat ze niet met een lege maag teveel koud gras eten.

Cassanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:36

Ik geef ze in de ochtend voordat ze de wei in gaan een flinke plak hooi allebei, en als het donker is gaan ze naar binnen en krijgen ze weer een flinke plak hooi allebei.

Is dat genoeg? Er staat nog wel gras maar inderdaad niet echt lekker vol ofzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:38

geen idee of dat genoeg is, je moet voeren "op het oog"..
zowiezo altijd genoeg geven, zie je dat ze wat dikker woeden geef je wat minder en zie je dat ze wat afvallen dan geef je juist wat meer.
verschilt toch van dier tot dier wat ze nodig hebben

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:46

Gewoon nar buiten met die hap!
Nee, het is dus niet raar wat je denkt. Paarden hebben de comfortzone (zo heette dat toch? tja, de waarden weet ik nog wel, maar de termen af en toe...) tot aan de - 10 graden Celsius.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:04

Ik heb hier gezeur over op stal de eigenaar vind het namelijk veel te koud om de paarden buiten te zetten helemaal als ze geschoren zijn, en een drachtige merrie nu naar buiten is helemaal slecht hij zegt dat die dan het veulen kan verliezen door het koude gras. Mijn paarden zijn geschoren en die staan gelukkig wel buiten met dikke deken's op. Mijn merrie is 2 weken geleden ziek geworden ze had een virus. Ze had toen een dagje buiten gestaan het was toen ook koud. Nou wordt er dus gezeurd dat ze ziek was omdat ze geschoren buiten heeft gestaan maar dat is dus niet zo. Ik vind dat het gewoon kan is tag lekker voor ze.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:06

Ze staan 24/7 buiten, wel een stuk met beton en inloopstal. Alhoewel de grond nu zo bevroren is dat ze toch geen last hebben van modder etc.
Ze krijgen zoveel mogelijk hooi, en kunnen nu nog wat aan de restjes gras knabbelen.
Ze staan er tevreden bij, meer buiten dan binnen iig.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:41

Mijn paard gaat gewoon de wei op met dit weer. Ze krijgt wel hooi bijgevoerd omdat de paar sprietjes gras die er nog staan niet veel voedingswaarde meer hebben.
Ik ga m'n paard niet opsluiten omdat ik het koud vind, het is geen mens.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:46

juist nu met de vorst in de grond staat ze op het weitje Haha!

als het straks weer dooit en de wei sompig word gaat ze de zandpaddock op Clown
anders is er van de zomer geen gras meer te vinden op het weitje Knipoog

van mij mag het blijven vriezen ,dan staat ze lekker op de wei Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:04

Die van mij staan ook lekker buiten, het is toch niets om ze de hele dag op stal te houden.
Ik merk dat ze het niet koud hebben Haha! Plus de grond is nu hard
Edit: in de avond gaan ze wel naar binnen, hier krijgen ze onbeperkt hooi tot de ochtend
Laatst bijgewerkt door Marchador op 19-12-07 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:05

Bij mij staan ze ook gewoon 24/7 buiten. Krijgen onbeperkt hooi bijgevoerd. Hebben geen deken op, want ze hebben en lekkere dikke wintervacht. Merk dat ze juist met het koude vriesweer liever buiten lopen, dan dat ze binnen staan. Met de regen van de afgelopen weken stonden ze veel meer in de schuilstal dan nu. Met de vorst mogen ze nu ook gewoon op de wei, zodra het gaat dooien staan ze weer alleen op het verharde en in de paddock. Paardjes hebben het goed naar de zin zo hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:06

Ze gaan het hele jaar door naar buiten overdag.
Ook nu het snachts -5 is en overdag nog wat vriest.
Op stal krijgen ze hooi, ook voordat ze naar buiten gaan. Dit zodat het bevroren gras niet in een lege maag komt. Buiten ligt ook wel hooi, aar ze willen toch liever bevroren gras Lachen

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:11

Als de wei drassig is staan ze overdags in de bak. Shetten staan altijd op de wei, of dat het nou drassig is of niet, die kunnen niet veel schade aanrichten.
Ik maak er dus nu juist gebruik van om de andere paarden lekker ook op de wei te zetten, nu is de bodem bevroren dus kunnen ze niks kapot lopen.

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:18

nobbygaard schreef:
Ik zet mijn paarden juist nu het bevroren is op de wei. Toen het nog niet gevroren had waren de weien te drassig, maar nu zet ik ze elke ochtend buiten met hooi erbij en zet ze 's avonds weer binnen.

Ja idd dat doe ik ook het weiland was eerst helemaal zeik en zeik nat..maar nu is het juist lekker hard.En het gaat me er meer om dat ze gewoon even lekker buiten kan staan en ze even haar benen kan strekken Knipoog !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:25

Ik ben juist blij dat het vriest, moet Noah tenminste niet meer in de modder ploeteren Lachen De wei is nu wel erg hard, dus loopt hij wat voorzichtig, maar hij staat gwn 24/7 buiten. Er staat niet meer zoveel gras, dus krijgt hij een halve bot hooi per dag, soms een paar plakken meer als hij heel gulzig is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:25

runningkawa schreef:
Ze gaan het hele jaar door naar buiten overdag.
Ook nu het snachts -5 is en overdag nog wat vriest.
Op stal krijgen ze hooi, ook voordat ze naar buiten gaan. Dit zodat het bevroren gras niet in een lege maag komt. Buiten ligt ook wel hooi, aar ze willen toch liever bevroren gras Lachen

Dat is grappig, bij ons is nog best veel gras, maar de eerste dagen dat het gras bevroren is zijn sommige paarden gewoon beledigd! Mijn eigen 'oude' merrie komt echt terug rennen naar het hek....echt zo komisch is dat. Na een paar dagen zijn ze er aan gewend en eten ze bevroren gras.

Maar ook hier paarden lekker buiten - enige reden dat het soms niet kan is als de wei vertrapt is, als het dan gaat vriezen is het soms zo'n hobbelige bende dat ik paarden met ijzers niet goed buiten durf te zetten. Maar dat gebeurt per jaar nooit vaker dan een paar dagen.