jong paard verhuizen en introduceren in nieuwe kudde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

jong paard verhuizen en introduceren in nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 12:22

Binnenkort komt mijn 2,5jarige naar mij toe. Ze komt dan op een stal te staan waar ze 'snachts op stal staat en overdag op de weide. Nu wil ik haar natuurlijk zo snel mogelijk mee laten draaien in het dagelijkste ritme, en haar dus ook in de kudde introduceren. Mijn paard is sociaal maar laat zeker niet over zich heenlopen. De kudde op stal bestaat uit een 7 a 8 ponies en paarden die op zich wel sociaal zijn (aangezien de samenstelling van de kudde nog wel eens wisselt en daar zover ik weet nooit enorme drama's om zijn). De wei is niet enorm groot, maar ook zeker niet klein.

Nu hoor ik graag jullie ervaringen met het introduceren van een paard in een nieuwe kudde. Er staat niet enorm veel gras (krijgen hooi in aparte hopen gevoerd op de wei) en er is eigenlijk niet eenvoudig de mogelijkheid om haar achter een draadje te zetten (bovendien heeft ze daar niet heel veel respect voor, gaat er wel onder/doorheen al staat er een enorme bult stroom op). Ik wil haar dus eigenlijk gewoon bij de kudde erbij gooien en kijken hoe het gaat. Wie heeft dit ook zo gedaan? En wat is je ervaring hiermee?

Ik ben natuurlijk enorm blij dat ze komt, maar vind het ook wel spannend. (staat nu nog bij de fokster, met dezelfde paarden en mensen sinds haar geboorte, wel 1 verhuizing gehad, daar was ze eigenlijk best makkelijk in maargoed, dat was wel met haar hele 'familie') hoe anders zal ze zijn en hoe gaat ze reageren enz. enz. Dus ook die ervaringsverhalen zijn welkom Haha! Ieder paard is natuurlijk anders, maar ik vind het wel leuk om te lezen. Hoe heb jij het aangepakt?

Judje

Re: jong paard verhuizen en introduceren in nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:47

Wat ik heb geleerd is dat het het beste werkt wanneer je een nieuw paard eerst alleen met de leider van de bestaande kudde het laat uitvechten.
Hierna zal de rust in de kudde namelijk gemakkelijker blijven en zal het nieuwe paard sneller zijn plekje hebben gevonden.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:50

Ik heb in overleg met anderen mijn pony meteen bij de kudde gezet en gekeken hoe dit ging. Wij stonden met 6 man aan de kant, uit voorzorg; als er iets mis zou gaan konden wij meteen ingrijpen. Ik moet je er wel bij dat mijn pony voor inscharing met 2 merries apart in paddock heeft gestaan voor kennismaking. Deze 2 merries beschermden haar tijdens inscharing.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:18

Ik heb ip alle paarden altijd gewoon in de groep gegooid. Een enkele keer als ik problemen verwachte heb ik het nieuwe paard + eentje uit de groep samen gedaan in de bak en vervolgens als dat rustig was samen tegelijkertijd bij de rest.
Op beide manieren nooit geen problemen met jonge paarden, oude paarden, dominante paarden en de pispaaltjes van de groep.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:33

Bij ons doen ze een nieuw paard in een groep intoduceren door er iedere dag een bij te zetten van de groep.
Ze beginnen met een gemakkelijker paard zodat het nieuwe paard een eventuele vriend heeft en zich op zijn gemak voelt, meestal komt de dag erna komen twee paarden erbij zo blijven ze met een even aantal, de rest van de groep staat in de wei ernaast en dat ging zo goed dat na een paar uur de rest er ook bij is gelaten.
Zo is het met mijn pony gegaan bij ons op stal, maar mijn pony is niet zo moeilijk.
Bij ieder paard wordt even appart gekeken hoe die reageert.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:41

Mijn 2 1/2 jarige is eerst appart gegaan. Zo konden ze over het draad aan elkaar ruiken enzo. Dit ging goed. Na een uur gingen ze al bij elkaar. Tot nu toe geen problemen.( 3weken)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:44

Mijn paard is er gewoon bijgegooit.Het is wel eens mot en wennen natuurlijk, maar over het algemeen kan dit prima als ze de ruimte maar hebben! Lachen Lachen
uitzonderingen daargelaten .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:11

Aangezien jouw paard ietsjes groter is dan de pony's (dus
een trap van haar kan enorme schade aanrichten) zou ik
haar eerst id achter een draadje een dag laten staan
Dag 2 de leidster van de kudde erbij doen, als dat goed gaat
gewoon bij de rest zetten..

Zo doen wij het ook altijd

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:13

Eerst stond mijn paard bij een van de paarden uit 'de kudde'. Na een aantal dagen werd hij in de groep gezet en dat gaat super! Zolang ze een vriendje hebben, gaat alles wel goed volgens mij! Lachen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:44

De 1ste keer werd hij gelijk bij de hele groep gezet, vond ik zelf niet heel prettig, ging wel goed trouwens en heel fascinerend om te zien, najaar is hij verhuid naar andere opfok, daar eerst met eentje en na een paar uur bij de rest, dit ging echt super!!! En ik kies het liefst voor deze laatste methode.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 08:00

bij ons werd een jong paard eerst 2 dagen op stal gehouden samen met n ander paard uit de kudde en dan werden ze er samen ingezet zodat ze meteen een maatje hebben..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:19

Wij zetten ze er gewoon bij in, de eerste 10 min, half uur, of hoelang dan ook, blijf je er even bij staan om te kijken hoe het gaat, vaak zijn ze wel nieuwsgierig dus gaan ze iedereen even langs, en soms trappen ze even wat maar dat is volgens mij gewoon om de rang te bepalen. Als het echt na 2 of meer dagen niet gaat, dan zou ik dus iets anders verzinnen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:23

Je kunt nieuwe paarden er het beste als eerste inzetten en dan de andere paarden erbij.. zo hebben sommige paarden minder het idee dat dat paard een indringer is op hun terrein Knipoog

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:29

Toen mijn 2,5 jarige thuiskwam moesten we door het land lopen waar hij ook zou komen te staan.

Eigenlijk meteen los gelaten toen de jaarlingen kwamen kijken en ging meteen goed.
Nu is hij wel duidelijk de baas maar geen slechte hij zal alleen zijn recht laten gelden bij eten hihi
voor de rest graast hij met jan en alleman zeg maar.