Paarden in een uitloop of bak. Hoe en wat qau verzorging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forget

Paarden in een uitloop of bak. Hoe en wat qau verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 13:03

Hallo allemaal!
er zijn vast wel bokkers die hun paarden/pony's enkel en alleen in een bak (of zandvlakte) houden.
Wat komt erbij kijken en hoe voeren jullie de paarden/pony's.
Tevens ben ik nieuwsgierig wie er voor een hooiruif kiest of hooi op de grond.

groetjes.

NatasjaM

Re: Paarden in een uitloop of bak. Hoe en wat qau verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:34

Ik heb mijn paard en pensionpony zo lang mogelijk op de wei gehouden, maar een paar weken geleden (2 dus Haha! ), werd het echt te nat in de wei. Sindsdien staan ze dag en nacht op het verharde en in de paddock. Sinds gisteren heb ik, vanwege de vorst, het hek van de weiden weer open gezet. Zolang het blijft vriezen mogen ze weer even op de wei, als het gaat dooien is de pret weer over.

Op het moment dat ze 24/7 op het verharde en in de paddock staan (verharde is zo'n 300 m2 en paddock is ca. 20x30 meter), krijgen ze onbeperkt (voordroog)hooi en 2x per dag basisbrok. Vorig jaar had ik nog geen verhard stuk en gaf ik het hooi op de grond. Dat doe ik dus nooit meer! Werd een ontzettende smerige, stinkende bende en ze verknoeiden een heleboel. Nu heb ik zo'n 1000 liter watercontainer, waarvan ik het frame heb omgebouwd tot ruif. Gaat elke dag helemaal vol. Ze knoeien stukken minder en het wordt niet zo'n zooi. Gewoon in de ochtend met mesten ff opvegen en klaar Haha! . Werkt echt perfect.

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 14:02

Inderdaad. Als je het hooi op de grond legt versmeren ze het en de kans is veel groter dat ze te veel zand binnen krijgen. Alleen is een ruif niet natuurlijk, omdat ze met hun hoofd omhoog staan. Aangezien ze geen gras hebben is het natuurlijker om het op de grond te leggen, maar niet handig.
Tevens ben ik ook bang voor zandkoliek. Er is een stuk verhard, maar daar ligt na verloop van tijd ook zand op.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:21

Forget schreef:
Inderdaad. Als je het hooi op de grond legt versmeren ze het en de kans is veel groter dat ze te veel zand binnen krijgen. Alleen is een ruif niet natuurlijk, omdat ze met hun hoofd omhoog staan. Aangezien ze geen gras hebben is het natuurlijker om het op de grond te leggen, maar niet handig.
Tevens ben ik ook bang voor zandkoliek. Er is een stuk verhard, maar daar ligt na verloop van tijd ook zand op.

Bij mij is het zware brabantse klei Clown .

Zo'n frame van een watercontainer is nog geen meter hoog. Er staan bij mij pootjes onder van ongeveer dertig cm. Dit betekent voor het eten dat zelfs de IJslander nog gewoon met haar hoofd schuin naar beneden kan eten. Voor mijn KWPN'er is er al helemaal geen vuiltje aan de lucht. Het is niet de natuurlijkste manier, maar wel één van de beste manieren om zonder al te veel te verknoeien voldoende ruwvoer te voeren, volgens mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:23

een hooinet ophangen zo laag mogelijk van hooinet.nl bevalt mij erg goed Ja

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:26

Wij hebben ze in een paddock + een stukje weide (wat op het moment kaal gelopen is) Wij hebben een houten voerbak waar een hele baal in past, maar als de weide droog is dan gooi ik overdag ook wel eens wat plakken op de grond.
De paddock is gedraineerd dus daar gooi ik het niet op de grond want dan kan de drainage verstopt raken.

Verder moet je natuurlijk mest kruien, en zorgen voor voldoende water.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:23

mijn stal grenst dus aan mijn piste dus ze kunnen constant binnen en buiten lopen. Dit is het eerste jaar dat ik ze van de wei moet houden, mijn wei is omgetoverd in een zee.
Ik geef ze ook onbeperkt hooi, maar op het zand, is dit dan zo slecht? zal een keertje rond kijken voor soort van voerbakken, want ik ben niet zo voor ruiven.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:31

Wij hadden een speciale hooruif waar ze met z'n 4en om hen konden, zo'n ronde die op de grond staat.
Kan precies zo'n ronde baal in. Kunnen ze onbeperkt van eten. Geen kuil want dan worden ze modder vet maar gewoon ouderwets 'droog' hooi, ingerold in een ronde baal ging perfect.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:50

Zandkoliek zou ik inderdaad mee uitkijken.
Die van mij heeft gaskoliek gekregen met als oorzaak zand. Gaskoliek is onvoorspelbaar en kan gevaarlijker worden doordat je geen idee hebt wat het gas allemaal gaat doen.

Forget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:12

Gaskoliek is dus niet te herkennen begrijp ik? Ruif is handig, maar denk toch om een bak waar het hooi in kan te maken.
Judje die van jou heeft gaskoliek gekregen door zand. Hoe is het binnen gekomen (voer?)

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:56

Mijn buren hebben een paard, en alleeen een bak.. Ze leggen het hooi op de grond.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:07

Wij hebben deze oplossing in onze schuilstal/uitloop : ook zo'n 1000 liter container. Werkt perfect !!!

Afbeelding

Ze eten dan toch "laag", maar het wordt geen rotzooi en er gaat weinig of geen hooi verloren. Er passen precies 2 balen hooi in de bak.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:24

Precies, dat is de beste oplossing een bak met een rooster erop! zo voorkom je hooi verspilling en zandkoliek. De paarden moeten wel met elkaar op kunnen schieten natuurlijk, anders moet je er twee maken. Verder moet je ervoor zorgen dat ze altijd vers water tot hun beschikking hebben en een droge plek om te staan/liggen is ook belangrijk. Dagen lang in de blubber is niet echt gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:54

Ik heb een grondpaddock van 14*20, met daaraan 2 stallen verbonden. Zit op zware zeeklei, dus bij regen is het een bende.

Ik heb 2 brok voer momenten met daarbij hooi, en dan in de winter 's middags nog 2x hooi, 's zomers gaan ze dan op de wei.

's Winters voer ik beide paarden op stal, maar dan de Haflinger in de voorstel stal, en de Tinker in de achterste stal. Dit omdat de Tinker fiks meer brok krijgt. De Haflinger krijgt dan de bult hooi voor haar neus zodat ze gelijk gaat eten, en niet de Tinker lastigvalt om haar brok op te eten Clown Heeft Tinker haar brok op, dan komt ze naar de Haflinger om daar te eten.

's Zomers eigenlijk hetzelfde principe, maar dan voer ik de Haflinger buiten bij het hek / betonplaat, omdat ik ze zo veel mogelijk buiten wil hebben Lachen 's Winters voor de overdag voer momenten hangt het van de nattigheid af. Is het echt enorme rotzooi, dan krijgen ze binnen hun hooi, anders buiten op de betonplaat bij het hek.

Hooi voer ik meestal los op de grond, maar soms ook wel vanuit een hooinet als ik wil dat ze er langer mee bezig zijn (omdat ik bijv. de stal wil mesten, of andersom, juist de paddock, en dus uit de buurt blijven van waar ik moet zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:29

als je paarden bekijkt die hun hooi wel op de grond krijgen merk je dat ze meestal een pluk hooi nemen, en dan met hun hoofd op ontspannen houding (dus horizontaal of ietsjes naar beneden, maar toch een goede meter van de grond af) het opeten, dus de eethouding is met zo een bak hetzelfde.

bij ons staan de paarden nog altijd dag en nacht buiten
ze krijgen op een paar plekken voordroog gewoon op de grond, op een min of meer droog plekje.
Als ik hooi geef geef ik het in de stallen zelf (paard dat ik rij is een trekpaard, nogal gevoelig aan de huid van haar benen, dus ik heb graag dat ze wat binnen staat te eten, dan kunnen haar benen op drogen (de deur blijft open, dus ze kan naar buiten indien ze wil)

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:50

Bij ons staan de paarden ook buiten, ze hebben 24/7 een ruime loopstal, en verhard stuk en de rijbak tot hun beschikking. Wij zitten op kleigrond dus met veel regen is het geen doen ze op de wei te laten. Ze krijgen 3x daags voordroog en 2x krachtvoer. Het voordroog doen wij in van die speciebakken, die zwarte die je bij de bouwmarkt kunt kopen en we geven het of in de stal maar meestal buiten op het verharde stuk. Ze lopen ook wel zand van de rijbak op het verharde stuk maar dat is een kwestie van vegen.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 23:51

Die van mij staan nu 12 uur per dag in een zandbak van 20x20. Ik heb er een grote hooiruif staan die 3x per dag wordt gevuld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:02

Mooie schuilstal Keeva Ja

Onze paarden staan in de bak, en er hangt voor elk paard een vol hooinet vrij laag maar wel zo dat ze er niet in kunnen stappen. Elke avond word het hooi wat op de grond is gevallen + de mest er uitgeschept zodat ze niet veel zand binnen krijgen of alles door de bak waait.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:35

mijn paarden staan met slecht weer ook op zand.(als het nat is dan) het hooi geef ik ze in speciekuipen doe ze goed vol.
als het vries en de grond heel hard is krijgen ze ook een gedeelte van de wei erbij omdat het zand erg ongelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 09:40

Afbeelding

Bij ons lopen de paarden in de winter vanaf dat het donker wordt, of wanneer het land echt te nat wordt in de paddock en evt. de bak erbij.
Ook hier sinds november een deel bestraat. Dat scheelt heel veel, ze staan er veel netter en droger bij nu en het maakt het verzorgen ook veel lichter.

Ze krijgen hooi in netten in de schuilstal (zodat het droog blijft) en uit 2 hooibakken op het bestraatte deel zodat ze altijd een plekje hebben waar ze kunnen eten.
Er past veel hooi in de bakken en netten dus 2 keer per dag wordt gekeken of ze ook bijgevuld moeten worden en of ze nog voldoende schoon water hebben.
Krachtvoer/vitaminenbrok geven we na het rijden of wanneer het uitkomt, ze krijgen maar een klein beetje dus dat kan in 1 voerbeurt.
Uitmesten doen we 1 a 2x per dag. De schuilstal hebben we iets inliggen. Daar plassen ze graag en dat scheelt stank buiten.
De paddock, bak en wei is het alleen drollen scheppen.
Er hangt ook nog een liksteen in de schuilstal.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:26

In de winter voeren we hooi uit een ruif of op een stoepje, zodat het schoon blijft. In de zomer op de grond, aangezien dat het beste is voor een paard. Poetsen doen we alleen op plekken van eht tuig als we gaan werken. Hoeven uit krabben niet tenzij we naar buiten zijn geweest of wat dan ook. Verder onbeperkt hooi zodat ze zichzelf goed warm kunnen houden en natuurlijk gewoon wat onderhoudsbrok.

Ik vidn het heerlijk. De pony's ook. Ze kunnen doen wat ze zelf willen, zijn kerngezond en mankeren nooit wat. Zie er alleen maar voordelen van in en geen nadelen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:40

die van mij (drachtige shetlander merrie)heeft een inloopstal van 3x3 en een bestraatte paddock van 5x 6 ongeveer. ze krijgt minimaal 2 keer per dag een plak hooi op de grond op 3 plaatsen verdeeld, als ik thuis ben verspreid ik het over 3 a 4 keer per dag en s avonds krijgt ze nog wat bix en meusli in een emmer

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:02

Bij ons lopen er 2 paarden in een bak van 15x30 meter. We hebben ook 2 schuilstallen, met rubberen matten en verder niks. Want ze liggen sowieso nooit in stal, altijd buiten op het zand. Ze staan alleen op stal als ze eten krijgen, zodat ze niet van elkaar gaan jatten. Ze krijgen 4x per dag hooi ('s morgens, 's middags, vroeg in de avond en 's avonds laat) en dan ongeveer een plak per keer, in een hooinet. Dan doen ze er lekker lang over, en alles gaat schoon op Knipoog Ook krijgen ze 's morgens en 's avonds een halve kilo biks.
Poepen en piesen doen ze altijd buiten in het zand, en we ruimen de stront 2x per dag op. Verder een liksteen in stal, en een grote ton water buiten. Lachen We hebben best zwaar zand: het water loopt heel goed weg, maar in de zomer is het heel stoffig. Dus dan doen we de sproeiers een uurtje per dag aan en dat helpt heel goed!
Ik probeer wel iedere dag te rijden, of te wandelen en aan de hand laten grazen, want in een bak is wel saaier dan op de wei. En de paarden staan over het algemeen wel veel stil. Op het land lopen ze van grasje naar grasje, in de paddock staan ze vooral veel te suffen Tong uitsteken