hoeveel inch?!?hellup!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SWELLINK

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: WIERINGERWERF

hoeveel inch?!?hellup!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 21:46

misschien n stomme vraag,maar weet t echt niet!!! heb tot nu toe altijd een zadel bij mijn ponys gekregen.Krijg nu misschien een paard van 1.70 meter,maar dit keer zonder zadel erbij.Hoe weet ik wat voor een zadel ik voor hem moet kopen?en hoeveel inch die moet zijn? wie kan me helpen?
alvast bedankt.
gr.saskia

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 21:55

ik zou als ik jou was gewoon met je paard naar een ruitersportzaak of zadelmakerij gaan , of een zadelpas service laten komen
de inch maat (16, 17 en 18 inch) is de zitmaat die voor jouw achterwerk geld , de gemiddelde bips heeft 17 of 17,5 inch nodig.
de kamerbreedte heb je in smal normaal wijd en extra wijd(28, 30, 32 en 34 inch) en die heeft te maken met de bouw van je paard , en natuurlijk speelt de schofthoogte ook mee want je hebt zadels die van voor uitgesneden zijn en geschikt voor iedere schoft maar ook zadels die niet uitgesneden zijn en waar dus alleen maar een lage schoft onderpast

ieder merk en type zadel heeft meestal net weer een andere pasvorm , daarom kun je het beste bekijken wat je er aan uit wil geven , wat voor zadel je wil hebben en of je nieuw of tweedehands koopt en daarmee naar een winkel gaan waar je kijkt en vraagt welke zadels aan jouw eisen voldoen , je kunt op de zadelbok alvast uitproberen welke er lekker zitten en die zadels passen op jouw paard samen met iemand die er verstand van heeft en op die manier vind je vast wel een zadel wat past

succes
groetjes sonja

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:29

neem een zadel dat op je paard past (zadelpasservice of dergelijke is handig) en een zadel wat dus ook voor jou lekker rijd.
ik heb van mijn zadelmaker begrepen dat de inch zo moet zijn dat als je in het zadel zit je nog een handbreddte achter je bips aan ruimte moet hebben..

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 23:36

draumpje schreef:
de gemiddelde bips heeft 17 of 17,5 inch nodig.


hmm. dan leef jij in een wereld met kleine bipsjes... ik ben 17 jaar, redelijk klein, dun en absoluut geen dikke kont en ik zit het best op een 17 inch. de gemiddelde inchmaat voor de nederlanders is 18.

kamerbreedtes zijn er ook in oneven getallen hoor. kamerbreedte 28 lijkt mij alleen niet gezond, volgens mij is je paard dan bot.
meron was een ranke, smalle arabier en had nog kamerbreedte 32...

laat je dus goed adviseren door een goede zadelmaker! en laat je niet iets aansmeren door iemand, omdat je zelf denk dat je wel kan zien of het past. echt maar heel weinig mensen kunnen dat.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 14:33

je moet aan de voor-en achterkant een handbreedte hebben
heb zelf een 18 inch(niet erg dikke kont)

ligt ook wel aan hoe het zadel loopt
en of er een platte lepel of hoge lepel op zit

je moet gewoon iemand met wat meer zadels laten komen(of er naar toe gaan)en dan kijken wat het beste is voor jou en je paard

ik zou zowiezo van 17,5 tot 18 inch uitgaan

suc6 ermee!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:40

Hihihi ik heb nooit geweten (nu nog niet) hoe groot mijn zadel is. Heb het gewoon gepast (stuk of vier) en deze was perfect. Dus niet eens naar de maat gevraagd. De zadelmaker die altijd bij ons komt neemt een busje vol mee. Als jij zegt wat je zoek (veelzijdig, dressuur, springen), zorgt hij voor een busje vol en zoekt dan, waar je paard bij staat drie of vier zadels uit waarvan hij schat dat ze passen. Wel handig, maar als ik nu een nieuw zadel zou moeten kopen, moet hij weer komen... Of als ik het zadel van iemand anders eens zou moeten lenen, moeten we dat echt goed passen. Ach ja, gelukkig is dat in de praktijk niet vaak nodig Lachen

SWELLINK

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: WIERINGERWERF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 22:09

thanks allemaal voor jullie reacties!!vond t een beetje een "blonde" Haha! vraag van me,maar wist t gewoon echt niet.Weet zeker dat ik wat aan jullie reacties heb.nogmaals bedankt!!!
gr. saskia

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:02

de gemiddelde inchmaat in ned is 17.5 inch
helaas leef ik niet in de wereld van de kleine kontjes heb zelf namelijk minimaal een 18 nodig, liefst 18.5

SWELLINK

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: WIERINGERWERF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 23:46

draumpje schreef:
de gemiddelde inchmaat in ned is 17.5 inch
helaas leef ik niet in de wereld van de kleine kontjes heb zelf namelijk minimaal een 18 nodig, liefst 18.5

hi draumpje!!! hihihi,...je bent niet de enige hoor!!!!ik heb een lekker kontje,alleen jammer dat t er twee zijn hihihi Haha! zal dus ook wel een iets grotere maat moeten hebben!!! maar ach,....hoe meer kilo's hoe meer om van te houden hihihi. Ze noemen me niets voor niets: pamela anders-om: oftewel geen tieten,..zooooo'n kont!!!hihihi,...nee hoor valt allemaal wel mee hoor!thanks voor je reactie

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 00:34

Ik heb mijn zadel uitgezocht en daarna gekocht omdat mijn dikke kont erin past (alhoewel valt misschien wel beetje mee, heb 17,5 inch) Schijnheilig . Hierna heeft de zadelmaker hem precies op mijn paardje aangepast, waardoor we nu een super eenheid vormen Haha! Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:35

ik heb zelf ook maar een klein kontje, maar ik heb wel 18' inch
dus dat verschilt per Zadel denk ik.
maar je moet gewoon een zadelservice laten komen. Knipoog

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:03

Ik heb een 17,5 inch.
Overigens is bij STubben de normale breedte 31.
ER zit nog wel iets verschil tussen verschillende merken. Ook de inch maat van het ene merk is niet helemaal de inchmaat van het andere merk. Ga dus lekker zitten, passen en rijdne Haha!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:15

Inch heeft niks met je bibs te maken. Ik ben ooit met Barb een zadel wezen kopen bij Vroegop in Alkmaar. Zij moest geloof ik ook een 18 inch en wij waren erg verbaast, Barb is namelijk erg slank. Toen vertelde de verkoopster dat het niks met je bibs maat te maken heeft maar met de lengte van je been of arm dat weet ik niet meer precies. Dus mensen met 18inch geen zorgen, het betekend niet dat je een dikke bibs hebt !

En Sas, laat gewoon een passervice komen, een niet passend zadel is net zoiets als niet passende schoenen voor je paard.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:13

Max schreef:
Inch heeft niks met je bibs te maken. Ik ben ooit met Barb een zadel wezen kopen bij Vroegop in Alkmaar. Zij moest geloof ik ook een 18 inch en wij waren erg verbaast, Barb is namelijk erg slank. Toen vertelde de verkoopster dat het niks met je bibs maat te maken heeft maar met de lengte van je been of arm dat weet ik niet meer precies. Dus mensen met 18inch geen zorgen, het betekend niet dat je een dikke bibs hebt !

En Sas, laat gewoon een passervice komen, een niet passend zadel is net zoiets als niet passende schoenen voor je paard.


nou max, dan ben je dus doodleuk voorgelogen.
Barb is waarschijnlijk vrij lang en heeft dus grotere zweetbladne nodig. OM geen extra lange zweetbladne te hoeven bestellen neem je maar een maatje groter, de zweetbladen zijn ook iets langer. Frusty Frusty
Gewoon een stom advies dus.
De inchmaat heeft wel degelijk met de kont te maken. MOcht je dik en klein zijn, dan neem je een 18,5 inch met verkleinde zweetbladen. Ben je lang en dun dan pas je op een 17 inch met extra grote zweetbladen.

DAt van die handbreedte is gewoon waar.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:23

inch heeft echt wel wat met je kont te maken, zit jij lekker waar je met je kont in een zadel verzuipt Verward

SWELLINK

Berichten: 123
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: WIERINGERWERF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 22:37

parouscha schreef:
inch heeft echt wel wat met je kont te maken, zit jij lekker waar je met je kont in een zadel verzuipt Verward

hi meiden!!!! nogmaals thanks voor jullie reactie!!!!
gr saskia