Paardje, kippen en herten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mygen

Paardje, kippen en herten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 17:43

Ons haflingerveulentje loopt samen met een oud merrieshetje op de wei. Op zich gaat het nu, na een heel nare periode, erg goed met hem. Nu het veel kouder wordt en het eigenlijk een beetje staltijd is, willen we hem met zijn vriendin 's nachts de gelegenheid geven in een stal te schuilen. De wei waarin hij loopt heeft geen schuilstal, echter we mogen van de landeigenaar onze paardjes in een andere wei achter het huis zetten waar wel een riante stal staat, met ruif en veel begroeiing wat beschutting geeft. Probleem is echter dat deze wei om een groot kippenhok gemaakt is, waar dus scharrelkippen rondlopen, en ook lopen in deze wei enkele reebokken en reeën. Onze vraag is eigenlijk of dat wel kan, dragen ze geen ziektes op elkaar over? Ons hengstje heeft droes gehad en is bijna 2 maanden! ernstig ziek geweest. De eigenaar vindt alles goed, maar we zitten nu echt niet te wachten op nieuwe ellende, dus als het enigszins niet veilig is moeten we een andere oplossing zoeken. Wie kan ons adviseren? Alvast bedankt.

Biancaa

Re: Paardje, kippen en herten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:24

ik weet dat kippen geen kwaad kunnen, zij zorgen juist ervoor dat de mest van paarden verspreid wordt, zodat de woremen niet blijven leven. Dus kippen in een wei kan geen kwaad.
Dit geldt ook voor geitjes, deze eten het gras waar de paarden gepoept hebben en de paarden dus niet meer eten. Worden die de paarden hebben, kunnen geen kwaad bij de geitjes en de wormen van geitjes kunnen geen kwaad bij de paarden.

Van Reeën weet ik eigenlijk niet wat voor wormen deze bij zich dragen. Dus ook niet of deze kwaad kunnen bij paarden.

Misschien dat je dit even aan de dierenarts kan vragen?

Succes in ieder geval met het herstel van je kleine!

Mygen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 18:35

Zal ik doen, woensdag krijgt hij zijn tweede vaccinatie. Dan zal ik de dierenarts vragen wat hij ervan vindt. Bedankt voor je reactie.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:42

Zijn het veel kippen. Die schijnen wel iets van mijt of vlooien of zoiets over te kunnen dragen. Heeft me laatst iemand verteld en n.a.daarvan alle kippen weggedaan. Wat het precies was weet ik niet.

Mygen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:54

Ja, ik heb ook iets vernomen van bloedluis of zo iets, maar zeker weten doe ik het vandaar mijn vraag op dit topic. Ennuh het zijn er veel. volgens mij wel 10.000 of zo. In ieder geval een wei vol.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:58

ja dan zou ik er zeker wat meer over willen. Zij hadden beslist geen 10.000 kippen en al problemen met gezonde paarden.

Mygen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 17:06

Maar niet doen dan, maar ja een schuilhut mag niet van de gemeente

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:48

Jeetje 10.000 kippen ik moet er niet aan denken! Geloof ook niet dat het lekker is met al die kippenpoep op het land.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:12

En een trailer op de wei zetten. met frontlader of zo. Dat mag namelijk wel om de een of andere rare reden. Caravan niet maar trailer wel.

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:45

Niet bij herten zetten..! Zij dragen vaak de bacterie die lyme disease, ziekte van lyme, met zich meebrengt..dan moeten je als een malle controleren op tekenbeten en en zelfs dan heb je een verhoogde kans op infectie. Het is dus ook gevaarlijk voor jezelf! Hoewel het natuurlijk wel winter is, maarja ik weet niet of ik het aan zou durven.