Wat voor pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Wat voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:52

Hallo,
Ik heb een 6 jarige E pony, en een 13 jarige D pony. De D pony krijgt volgend jaar een veulen. Dan wordt ze waarschijnlijk verkocht. Het veulen zijn we van plan te houden. De E pony blijft ook. Nu zitten we er over te denken om een Shetje erbij te kopen als maatje. Maar, de buurman heeft een hele mooie jaarling die 2 wordt begin volgend jaar, ik vindt het een hele mooie pony. Of een veulen van haar eigen leeftijd, wat raden jullie aan?

Wesco

Re: Wat voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:54

veulen van eigen leeftijd, maar ze kan ook bij je E pony staan

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:56

In wezen maakt dit verschil niet zoveel uit, beiden is namelijk goed. Een ander veulen heeft als voordeel dat ze samen kunnen donderjagen en in dezelfde levensfase zitten, de 2jarige is weer wat verder in de opvoeding en kan dat ook weer doorgeven aan het veulen.
Het is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Je hebt zo in ieder geval al een mooie, stabiele samenstelling.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:57

Ja, ze gaan met z'n drieën op de weide. En ook in de stal, de twee veulens samen en de E apart, ze kunnen wel contact met elkaar hebben, we hebben een schot van een meter hoog, en geen tralies.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:58

2 jaar kan evt ook nog wel, maar t leuksts is natuurlijk een leeftijdsgenootje (of de opfok!)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:58

fjordnina schreef:
In wezen maakt dit verschil niet zoveel uit, beiden is namelijk goed. Een ander veulen heeft als voordeel dat ze samen kunnen donderjagen en in dezelfde levensfase zitten, de 2jarige is weer wat verder in de opvoeding en kan dat ook weer doorgeven aan het veulen.
Het is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft. Je hebt zo in ieder geval al een mooie, stabiele samenstelling.

Wanneer bedoel je? Bloos Met 2 veulens of,
met een 6 jarige 2 jarige en een veulen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:59

ikenindi schreef:
2 jaar kan evt ook nog wel, maar t leuksts is natuurlijk een leeftijdsgenootje (of de opfok!)

Nee, we willen liever niet in de opfok. Bij ons lopen ze ook in groepsverband de hele dag buiten. Knipoog

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:07

Verder nog iemand?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 15:32

Echt niemand want ik wil het graag weten wat jullie zouden doen! Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:47

Zelf zou ik denk ik ook kiezen voor een leuk veulen erbij. De E pony zal de 'taak' op zich nemen om ze de taal te leren en respect te leren hebben.
Een oudere pony voor het opvoeden heb je dus al, dus zou ik toch echt voor een leeftijdsgenootje gaan. Als je er geen volwassen pony bij zou hebben zou ik voor de 2 jarige gaan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:50

dat hangt van het doel af. Wat voor veulen zou je er bij nemen? wil je uiteindelijk 3 paarden/pony's om op te rijden?
Is het 2e veulen een blijvertje (of gaat deze weer weg als 2 of 3 jarige)?

Een shet is opzich leuk, maar heb je zeer weinig aan (in de zin van : iets mee doen, tenzijhet een grote maat is, of je wil gaan mennen).
Een paarden veulen groei je niet uit, en kan later als rijpaard dienen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:24

)Nee dat is het een beetje, het veulen dat we al krijgen Pling Dat moet waarschijnlijk weer weg als het is ingereden. (waarschijnlijk naar famillie) En die 2 jarige dat is een hele mooi stamboekmerrie, daar kan je ook weer leuk mee fokken dan. Of ik moet een veulentje kopen van mensen die ik helemaal niet ken. (niet dat het erg is, maar ik vind de 2 jarige zo leuk! Bloos )

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:49

maar aan de andere kant, hoeveel shetjes lopen er al rond in NL, veulentjes zijn leuk. Die van shetjes ook maar raak je eigenlijk bijna niet meer kwijt.

Maar als jij die 2jarige zo leuk vind, waarom vraag je het hier dan nog Knipoog

En tja, het is en blijft je eigen keuze. Zolang het veulen maar niet alleen komt te staan toch!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 18:49

Jaa, maar ik wil ook graag dat het veulen een leuke jeugd krijgt he! Knipoog Maar ik denk dat de 2 jarige ook nog wel wil spelen, en dat weet ze meteen haar plaats.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:44

haalt niet uit. Bij ons op stal lopen de paarden ook bij elkaar. veulens, jaarlingen, twenters en oudere paarden en merries met veulen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:44

Maakt niet zoveel uit, ligt eraan of ze het onderling goed kunnen vinden met elkaar.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:35

Het maakt niet zoveel uit. Een shetje is wel leuk voor een veulen vaak. Maar een jong ding van een jaar ouder is ook niet slecht. Lachen Die zal ook wel een tijdje ervoor in blijven om wat te gaan ravotten, daar is het ook een beetje voor natuurlijk.

leo03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:24

Het maakt niet zoveel uit, ga bij jezelf eens na wat je zelf het leukste vind.

TamaraQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:26

Hoi,...

Als ik jou was en het kan allemaal qua ruimte, tijd en geld,...... de jaarling van de buurman omdat je die zo mooi vindt.
En dan afwachten hoe verder loopt met je pony's, dat is iets wat volgend jaar meer vormen gaat aannemen en hoe dat gaat lopen weet je ook niet.
Maar je weet wel dat je de jaarling van de buurman geweldig vind en ik zou zeggen; grijp je kans.....

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:22

Veulen van eigen leeftijd zou ik erbij zetten dan..