full time baan, welk type pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

full time baan, welk type pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 11:19

Ik ben benieuwd hoe andere bokkers met full-time baan dit doen.
Ik sta op een doe-het-zelf stal en merk dat het me op dit moment aardig opbreekt om iedere dag te werken + uit te mesten + voer klaar te zetten + paddock uitmesten + af en toe in het weekend 's morgens voeren.
Af en toe merk ik ook dat ik de daadwerkelijke quality-time met mn paardje een beetje mis door alles was gedaan moet worden en overweeg ik om naar een volpension te gaan.
Hoe doen jullie dit en wat voor pensionstal heb je?

Lynn_Nikita

Re: full time baan, welk type pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:22

ik heb eigen weiland en stal, en werk op moment 7 dagen pw
ik hoef gelukkig egeen stal te mesten aangezien ik inloopstal heb, moet alleen soms wat mest weghalen, maar is niet veel
ben er smorgens uurtje mee bezig en in avond ook
rijden kan op moment niet veel, heb geen verlichting daar helaas

ik wil dat mn paarden veel buitenkomen en op stallen hier in buurt gebeurd dat niet genoeg en om nu 300- per paard te gaan betalen.... nee dat word niet haalbaar voor mij.
Ik vind niet erg, alleen in wintermaanden is soms wel erg vervelend dat zo snel donker en zo koud is
kun je niet met iemand samen doen, om en om bv, en als echt teveel werk word mss op stal zetten waar alles gedaan wprd voor je
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-12-07 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:23

ik werk zelf ook full-time maar ik beign vroeg[7tot 15.00] na werk ga ik naar me paard toe meestal ben ik altijd rond 6uur pas weer thuis inderdaad

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:45

Ik werk fulltime en mijn paard staat op een stal in volpension. Ik hoef verder eigenlijk helemaal niets te doen behalve rijden en poetsen enzo Lachen Daar zou ik naast mijn baan ook amper tijd voor hebben.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:46

Ik sta ook in volpension. Ze mesten, voeren en zetten hem buiten en halen hem weer binnen.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:48

Herkenbaar: wij stonden een jaar geleden ook op een doe-het-zelf-stal. Door alle klussen die erbij komen zagen we ons paardje bijna niet meer Dus nu staan we weer lekker in pension: nu hebben we weer quality-time met het paardje Ja Bevalt een stuk beter moet ik zeggen Haha!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:53

Ik heb wegens twee banen, een overdag en een savonds en wegens zwangerschap mijn paard verkocht, nu heb ik van me vriend een veulen gekregen dat lekker in de opfok komt te staan in een dorp verderop dus dat is op het moment wel ideaal voor me, een paard waar relatief weinig mee gedaan hoeft te worden in een kleine opfok bij mensen aan huis waar dus eigenlijk altijd wel iemand bij in de buurt is als er iets mocht zijn

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:56

Helemaal mee eens: ik heb een paar maanden geleden de stap naar een volpensionstal gezet en ik ben hoog tevreden. Er wordt voor mij uitgemest, gevoerd, van en naar de wei gebracht,...
Met job + peuterdochter is dit echt de ideale oplossing om nog wat van mijn paard te kunnen genieten.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:09

Wij hebben beiden een fulltime baan, een zoon, een hond, een huishouden en twee paarden. De paarden staan vol pension. Ze worden in het land en in de stapmolen gezet, uitgemest en gevoerd. Als we een keer een dag niet zouden kunnen dan worden ze ook gereden/gelongeerd.
Zelf mesten zou ik niet zo erg vinden, maar zelf voeren is geen optie omdat ik gewoon echt maar één keer per dag naar stal kan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:24

Ik heb mijn paard ook toen ik nog full time werkte in een doe hetzelf stal gehad en ik vond het ook ontzéttend zwaar. Toendertijd was ik complete avonden op stal aanwezig en was ik rond elf uur thuis. Inmiddels is mijn leven wat veranderd en vind ik ook andere dingen wat meer belangrijk.
Ik woon nu samen, werk wat minder, paard in vol pension en man o man...wat geniet ik van mijn paard. Alle tijd dat ik er ben heb ik lekker om te knuffelen, truttelen, lekker te rijden...gewoon dat échte contact met je paard!

Als het te financieren voor je is: zet je paard dan maar beter in vol pension...dan kun je veel meer tot je ontspanning komen en genieten en je houdt eens een uurtje voor jezelf over die je facultatief kunt invullen!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:32

De financiering is het probleem niet (dat heb je als je full-time werkt natuurlijk) alleen de gezelligheid op mijn huidige stal zal ik wel missen.
In de zomer had ik het er niet zo zwaar mee, maar op het moment valt het allemaal even tegen. Heb ook net een nieuwe baan, dat vreet af en toe ook energie.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:36

Ja dat zijn inderdaad allerlei afwegingen die je moet maken.

Gezelligheid is niet onbelangrijk natuurlijk maar ja...in principe kom je er voor je paard neem ik aan?

Is er op je huidige stal geen optie dat iemand anders bepaalde taken voor je kan gaan doen tegen betaling ofzo? Misschien een jonger iemand die nog tijd heeft en wat wil bij verdienen? Of de stalhouder zelf?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:40

Voorheen meste ik wel altijd zelf, maar met een meer dan full-time baan + nog enige reisafstand naar mijn paard viel dat soms ook best wel tegen.

Tegenwoordig staat ze in volpension. Paard wordt binnen en buitengezet, gevoerd en stal wordt iedere dag gedaan. Ik heb nu meer tijd voor mijn paard zelf en het bevalt me prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:41

Ook ik stond volpension
Alles werd ook gedaan.
Binnen zetten buiten zetten, voeren stallen.
Dan was de tijd die je bij je paard was ook echt te besteden aan het paard.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:43

Ik heb mijn paarden thuis staan. Ik werk bijna fulltime, maar moet wel zeggen dat ik deels thuis werk en dan in mijn "pauze" wat werk doe bij de paarden buiten.
Maar goed, ik moet dus wel alles zelf doen, incl. voer bestellen, mest laten afvoeren, helpen hooi stapelen etc.
Maar ik vind dat juist lekker. Dat is voor mij een deel van het plezier van paarden hebben. Omdat ik voor mijn werk veel intensief denkwerk moet verrichten, vind ik het juist heerlijk om daarna even stoom af te blazen door de handen uit de mouwen te steken. Ik zou het voor geen goud anders willen. Een pensionstal met volpension lijkt mij daarom helemaal niks. Ik zou het werk juist missen.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor jou anders kan zijn. Bij mij is het een way of life geworden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:44

Hihi, ik heb de paarden achter huis staan, en zelfs ik snak nog naar een volpension stal.
Want ja, ze schieten er kwa aandacht bij in.

Dikke kans dat ik er volgend jaar eentje bij een binnenhal neerzet, wel zo leuk.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:53

Mijn paard staat ook op een pensionstal met volledige verzorging. Met een full time baan is dat wel zo handig. Ik heb ook een aantal jaar op een doe-het-zelf stal gestaan, maar dan kwam er 's winters niets van rijden omdat ik al druk genoeg was met de verzorging van mijn fjordje (er was daar niet eens een verlichte bak). Ik hoef mij nu ook niet ongerust te maken als ik een keer een dagje niet kan.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:56

Dat monstertje van mij staat op een halffull pensionstal.
Er wordt gevoerd maar je moet wel zelf voor je voer zorgen ( dus dat er voer in je ton(nen) zit. )
In de weide periode worden ze in het land en weer op stal gezet maar je moet zelf de stal uitmesten.
Nu in de winter staat mijn paard de hele dag op stal ( ja zielig ja, ben er ook niet blij mee en op zoek naar wat anders) en als ik op stal kom gooi ik hem eerst met een vriendje in de paddock en mest ik zijn stal uit.
Zo heeft hij toch even lekker kunnen ravotten/rollen en daarna rij ik hem. Vaak laat ik hem na het rijden met een dikke ( wolle) zweetdeken op aan de hand nog even gras eten op grasveldjes op het erf.

Ik zit op de politieacademie en ben van 7:00 's ochtends tot 18:30 van huis en ga na het eten door naar stal. Ik merk dat het vooral in deze donkere natte periode mij meer op breekt dan dat het 's avonds nog lekker ( lang) licht is.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:59

Voor mij is het niet haalbaar om mijn paard zelf te verzorgen ivm onregelmatige diensten. Ik vind het heerlijk dat alles geregeld wordt door de pensoinhouder. Ik heb grond aan huis en haal hem in de zomerdag wel eens op. Maar zou hem beslist niet structureel thuis willen hebben. Ik vind dit ideaal, want de tijd die ik hem steek is idd quality-time.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:02

Die van mij staat op een wei met uitloopstal. Ik ben zelf 7 dagen per week druk bezig en kan ook maar een keer per dag naar mijn paard. Ze staan met zn tweeën op de wei, en de eigenaresse van het andere paard voert ook een keer per dag.
Ik vind het echt heerlijk daar. Binnen een half uurtje ben ik klaar met opruimen. Ik doe eerst de paarden even een schepje voer geven, dan ga ik de kruiwagen halen voor wat hoopjes mest weg te scheppen. Die liggen altijd op één hoopje buiten in het zand, dus dat is snel gedaan. In de stal liggen rubberen matten, dus daar ga ik af en toe met de borstel doorheen en dat is het.
Dan krijgen de paarden flink wat hooi. Even de waterbak vullen. En dan ben ik klaar. Ik vind het echt leuk en ontspannend werk. En m'n paard komt vaak naast me staan kijken, loopt achter me aan bij t mest scheppen, zo ben je dus toch fijn met het paard bezig.
Soms doe ik hem nog even borstelen, de hoeven bijvijlen.. En als ik tijd heb gaan we lekker rijden, maar in de winter heeft hij meestal vakantie. En dan ben ik heel blij met een uitloopstal, zijn beweging krijgt hij zo wel Lachen

Ik zou absoluut niet meer op een pension willen staan, en zeker geen volpension. Ik hou niet zo van die drukte, en ook niet dat andere mensen met mijn paard bezig zijn. Ik zou ook niet willen dat mijn paard weer urenlang per dag in zijn stal zou moeten staan. Dus nee, ik ben blij met mijn uitloopstal, zelfs al zou ik 10 uur per dag moeten werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:03

Volpensipn hoeft niet druk te zijn Lachen
De drukste stal waar ik stond waren denk ik 10 pensionklaneten Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:05

34,5 uur is geen fulltime, maar ga lekker toch reageren: ik doe een boel zelf, maar heb wel de zekerheid dat als ik een dagje niet kan er echt wel naar ze wordt omgekeken. Ze worden meestal binnen en buiten gezet, voeren doe ik zelf maar niet op vaste tijden. Hooi etc krijgen ze allemaal, mesten doe ik ook zelf. Kan ik niet dan hoef ik maar een telefoontje te doen en het gebeurt. Soms kom ik op stal en dan zijn ze al gemest Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:07

Dat valt wel mee inderdaad, RK Lachen Hier in de buurt heb je alleen van die supergrote maneges, met meer dan 100 stallen. En op het oude pension waar mijn paard stond waren zo'n 20 stallen. Maar dat vond ik nog te druk. Ik vind het juist zo fijn als mijn paard los kan rondlopen over het erf, zonder dat hij andere mensen en paarden in de weg loopt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:09

ieks 100 stallen...nee gatsie dat zou ook niks voor mij zijn

Waar ik stond stonden wel meer paarden, maar dat waren paarden van de staleigenaar. Dus geen "last" van drukte van mensen die aan het rijden waren ofzo Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:15

Ik denk dat als ik jou was dat ik zou kiezen voor volpension. Dat je stal schoon is, gevoerd wordt en dat je paard een aantal uur buiten is geweest. Dan kun je jouw tijd richten op je paard en niet op de werkzaamheden er omheen.
Het is dan wel een stukje kostbaarder.