wat zouden jullie doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 14:49

Ik heb een veulen van nou 4,5 maand, hij is sinds 2 weken afgespeend. Op dit moment staat hij op een pensionstal. Overdag komt hij in de buitenbak als het weer het toelaat samen met mijn merrie, die goed met veulens om kan gaan ( ze speelt met ze, maar corrigeert ze ook goed, streng maar niet oneerlijk ). Wanneer hij binnen staat komt hij sowieso altijd een paar keer per dag los met andere paarden, bijna iedereen op stal die zijn paard loslaat zet me veulen erbij.
In de zomermaanden kan hij hier 24/7 de wei op, kon nu ook wel maar omdat hij gewend was op stal te staan snachts en met slecht weer durf ik hem niet zomaar de wei op te gooien, is wel een schuilmogelijkheid maar geen schuilstal. In de zomer komt er ook een merrie met veulen op de wei te staan en eventueel mijn merrie nog. ( merrie is nu drachtig ). Dan heeft hij ook een jonger speelkameraadje dus.
Nu heb ik nog van iemand een aanbod gekregen die een maatje zoeken voor hun hengstveulen van bijna 8 maanden. Dat veulen kan bijna niet naar buiten omdat hun bak erg nat is en ze daar de oudere paarden niet bij durven te zetten, bang dat ze vallen.
Bovendien brengen hun het veulen in de zomermaanden op een weide hier 45 min vandaan.

De ene kant vind ik het aanbod ideaal voor mijn veulen omdat hij dan een leeftijdsgenootje heeft. De andere kant moet hij dan weer van stal verhuizen ( is al 3de stal nu, dan dus 4de in zijn korte leven ). Is het maar de vraag hoe hun met de paarden omgaan, mensen zijn al wat ouder en dat veulen kan je amper een halster omdoen. Op zich komt hij nu vaker buiten als in menig opfok waar ik ben gaan kijken en kan hij bij mijn merrie blijven die hij dus al kent vanaf dat hij bij zijn moeder staat, aan haar trekt hij zich op omdat als hij ieders keer bij zijn moeder werd weggehaald bij haar werd gezet, bij het andere veulen wordt hij over paar maanden weer uit elkaar gehaald omdat dat veulen dan naar de wei gaat en ik hem hier in de buurt wil houden.

Wat zouden jullie doen? Opfok wil ik niet, hij is een laat veulen en ben bang dat hij nu het pispaaltje wordt wanneer ik hem in een oudere al gevormde groep op een stal ga zetten, bovendien komen ze daar nu ook bijna niet buiten.
Pension waar ik nu sta heb ik volledig vertrouwen in eigenaresse en weet ik dat ik altijd op haar kan terugvallen mocht er wat zijn, op die andere stal zou ik het dan zelf moeten uitzoeken. Hier wordt nu de hele dag toezicht gehouden, hoeveel hij drinkt, wat hij eet, hoevaak hij slaapt, krijgt onbeperkt hooi en staat dus met mijn merrie buiten en nog eens met andere paarden los in de bak, bovendien kan ik hem hier meenemen wandelen samen met mijn merrie omdat die volldig verkeersmak is buiten en hij haar gewoon volgt..

twinducklin

Re: wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 16:37

niemand?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:41

is het geen mogelijkheid dat hun hengstje bij jullie op stal komt?
zodat ze dus met zijn 2e daar komt.
wel iets extra zorg maar goed.
ik zou jou paardje niet bij die mensen neer zetten.
je ziet hoe hun paardje is en dat geeft wel aan dat hun er niet al te veel mee doen. wat dus wel betekent dat je het zelf moet doen en er niet iederekeer heen moet. en aangezien jou paardje nu bij jou op stal 'goede zorg krijgt. hij staat bij paarden die hij kent en er komen dus weer veulentjes bij waar hij straks mee kan spelen.

ik zou zeggen lekker bij jou op stal houden en vragen of het geen mogelijkheid is dat het veulentje bij jou op stal er bij komt te staat Lachen

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:42

Ik zou hem lekker laten staan waar die nu staat Lachen.
Hij kan van de zomer gewoon bij leeftijdsgenootjes staan en nu komt die er vaak genoeg uit samen met andere.
En een voordeel, je kunt hem zelf beter in de gaten houden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:46

Ik zou je veulen laten staan waar die nou is. Wie zegt dat het bij die mensen beter is voor je veulen?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 16:47

Denk niet dat hun dat zelf willen. Hun hebben zelf de stallen aan huis, meerdere paarden dus dit kost hun minder als het paard ergens anders stallen..

Dat is inderdaad waar ik ook tegen aan zit. Hij komt vaker los per dag en kan lekker buiten lopen zolang het droog is, en in de zomer heeft hij inderdaad ook weer leeftijdgenootjes.. Hij is nu harstikke sociaal naar andere paarden en heel nieuwsgierig naar mensen en alert. Halster kan zo om en hij loopt met iedereen braaf mee naar de bak en wordt goed in de gaten gehouden. Heb voor mijn idee niet het gevoel dat hij wat tekort komt en voor die 3 of 4 maandjes weer te verhuizen naar een andere stal vind ik eigenlijk een beetje vervelend. Dan kan ik ook niet iedere dag gaan omdat ik gewoon geen tijd heb om naar twee stallen te rijden.

Bedankt voor jullie reacties!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:57

ik zat net even te denken en mischien kan je op marktplaats een advertentie neer zetten Lachen.
dat je opzoek bent naar een maatje voor je veulen en of mensen niet miscihen een plek voor hun veulen zoeken.
gaat er voor jou mischien iets meer werk in zitten maar heeft jou paardje wel een leeftijd's genootje Lachen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 20:22

lottehorse, die advertentie heb ik een maand of 2 geleden al gezet, maar tot nu toe geen reacties! Toch bedankt voor het meedenken!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:31

Ik zou lekker blijven staan, je staat daar goed. Je veulen word meerdere keren per dag met andere paarden losgelaten, word goed in de gaten gehouden en is nu enorm sociaal. Bovendien heb je dan meer tijd om met je paarden door te brengen dan dat je naar 2 stallen moet rijden. Je veulen heeft nu zijn maatjes, oké ze zijn allemaal stukken ouder maar deze zomer word er een veulen geboren en dan komen ze toch 24-7 buiten te staan? Lekker veel speeltijd Haha! .
Die andere stal zou ik afraden. Je zou al niet veel tijd hebben voor je veulen, dat ander veulen kan nog niet eens een halster aan, ze komen veel minder buiten want de bak is nat en nu is je veulen hartstikke nieuwschierig en sociaal, dit zou wel eens kunnen veranderen als hij alleen maar met een ander veulen staat zonder een ander ouder paard die ze corrigeert als ze echt stout zijn.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:39

Is het enige voordeel voor jou dat je veulen dan het hele jaar door een leeftijdsgenootje erbij heeft staan? Of speelt het kostenplaatje ook mee aangezien zij de paarden bij huis hebben?
Als bij hen de bak niet goed is in deze periode dan heb je op langere termijn (over een paar jaar als je gaat rijden) hier niet veel aan en zul je dan alsnog weer moeten verhuizen.
Als de verzorging goed is op je huidige stal, de sfeer is er leuk en iedereen bekommert zich om je veulen waarom zou je er dan weggaan? Ik vind het belangrijk dat een jong dier veel contact maakt met andere dieren maar dat mogen van mij best wat oudere zijn hoor. Ik zou hem dus lekker laten staan tenzij het dusdanig veel geld scheelt dat je daarvoor bereid bent wel wat meer tijd er in te gaan steken. Dat hun veulen niet zo handmak is zegt overigens natuurlijk niet zoveel over hoe zij met hun dieren omgaan, de verzorging kan er wel geweldig zijn maar dat het hen voor het veulen simpelweg aan tijd ontbreekt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:46

anniee, niet het hele jaar door, het zou sowieso dan maar voor een paar maandjes zijn aangezien hun hun veulen weg brengen naar land hier een klein uurtje vandaan. Dus sowieso blijft hij dan verhuizen en is het maar tijdelijk.
Denk dat ik maar me gevoel volg en hem hier laat staan. Hij komt hier iedere dag inderdaad los met andere paarden om te spelen, van alle leeftijden, sommige zijn net ingereden en zelf ook nog heel speels en de andere corrigeren hem juist.
De verzorging op deze stal is harstikke goed, hij krijgt zijn beweging, heeft contact met andere paarden, iedereen geeft hem aandacht, hij krijgt zijn brokken, onbeperkt hooi en een lekker bedje opgestrooid. Iedereen heen houd hem in de gaten en krijg ieders keer verhalen te horen hoe lachwekkend hij zich weer heeft gedragen of hoe lief hij lag te slapen Tong uitsteken
De mensen die een maatje zoeken hebben het veulen gefokt gewoon om een goed paardje te fokken niet voor henzelf. Paardje schijnt goede papieren te hebben en leuke bewegingen alleen zijn vader heeft zich nog niet echt bewezen dus is er nog geen vraag naar een veulen voor hem, staat aan huis dus weinig mensen van buiten af die hem zien.