Ik heb een veulen van nou 4,5 maand, hij is sinds 2 weken afgespeend. Op dit moment staat hij op een pensionstal. Overdag komt hij in de buitenbak als het weer het toelaat samen met mijn merrie, die goed met veulens om kan gaan ( ze speelt met ze, maar corrigeert ze ook goed, streng maar niet oneerlijk ). Wanneer hij binnen staat komt hij sowieso altijd een paar keer per dag los met andere paarden, bijna iedereen op stal die zijn paard loslaat zet me veulen erbij.
In de zomermaanden kan hij hier 24/7 de wei op, kon nu ook wel maar omdat hij gewend was op stal te staan snachts en met slecht weer durf ik hem niet zomaar de wei op te gooien, is wel een schuilmogelijkheid maar geen schuilstal. In de zomer komt er ook een merrie met veulen op de wei te staan en eventueel mijn merrie nog. ( merrie is nu drachtig ). Dan heeft hij ook een jonger speelkameraadje dus.
Nu heb ik nog van iemand een aanbod gekregen die een maatje zoeken voor hun hengstveulen van bijna 8 maanden. Dat veulen kan bijna niet naar buiten omdat hun bak erg nat is en ze daar de oudere paarden niet bij durven te zetten, bang dat ze vallen.
Bovendien brengen hun het veulen in de zomermaanden op een weide hier 45 min vandaan.
De ene kant vind ik het aanbod ideaal voor mijn veulen omdat hij dan een leeftijdsgenootje heeft. De andere kant moet hij dan weer van stal verhuizen ( is al 3de stal nu, dan dus 4de in zijn korte leven ). Is het maar de vraag hoe hun met de paarden omgaan, mensen zijn al wat ouder en dat veulen kan je amper een halster omdoen. Op zich komt hij nu vaker buiten als in menig opfok waar ik ben gaan kijken en kan hij bij mijn merrie blijven die hij dus al kent vanaf dat hij bij zijn moeder staat, aan haar trekt hij zich op omdat als hij ieders keer bij zijn moeder werd weggehaald bij haar werd gezet, bij het andere veulen wordt hij over paar maanden weer uit elkaar gehaald omdat dat veulen dan naar de wei gaat en ik hem hier in de buurt wil houden.
Wat zouden jullie doen? Opfok wil ik niet, hij is een laat veulen en ben bang dat hij nu het pispaaltje wordt wanneer ik hem in een oudere al gevormde groep op een stal ga zetten, bovendien komen ze daar nu ook bijna niet buiten.
Pension waar ik nu sta heb ik volledig vertrouwen in eigenaresse en weet ik dat ik altijd op haar kan terugvallen mocht er wat zijn, op die andere stal zou ik het dan zelf moeten uitzoeken. Hier wordt nu de hele dag toezicht gehouden, hoeveel hij drinkt, wat hij eet, hoevaak hij slaapt, krijgt onbeperkt hooi en staat dus met mijn merrie buiten en nog eens met andere paarden los in de bak, bovendien kan ik hem hier meenemen wandelen samen met mijn merrie omdat die volldig verkeersmak is buiten en hij haar gewoon volgt..