Wat te doen tegen afgeknabbelde manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Wat te doen tegen afgeknabbelde manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:40

Mijn paard heeft 18 jaar supermooie en lange manen gehad (foto in mijn profiel). In de zomer heeft hij met 10 andere paarden een paar maanden in een natuurgebied gestaan en zijn zijn manen totaal afgeknabbeld/-geschuurd/-gespeeld. Nu heeft hij nog een paar dunne, korte sprietjes Verdrietig . Wie weet er hoelang het duurt tot ze weer zijn aangegroeid en kan ik dit proces misschien een handje helpen door bijvoorbeeld een spray of zalf?

pink_lady

Re: Wat te doen tegen afgeknabbelde manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:35

Dit duurt echt heel lang helaas... ( denk maar in jaren, voordat het echt mooi lang is... )
Sterkte ermee!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:38

Er bestaan helaas geen middelen om haar sneller te laten groeien.. Veel geduld hebben dus Knipoog

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:42

pink_lady schreef:
Dit duurt echt heel lang helaas... ( denk maar in jaren, voordat het echt mooi lang is... )
Sterkte ermee!

Vind ik niet, ik heb mijn paard zijn manen allemaal afgeknipt toen hij bij mij kwam te staan (ze waren echt afschuwelijk) na een paar maand had ie al weer 10 cm manen en na z'on 8 maanden later zagen ze er zo uit:
Afbeelding
En na een jaar en een half:
Afbeelding
Mijn tip: goed onderhouden! Af en toe wassen, elke dag of om de paar dagen borstelen met z'on speciale osterborstel (die trekt alleen dode haar uit), regelmatig antiklit gebruiken en de puntjes bijknippen. En voila een mooie lange gezonde haardos Haha!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:45

Mijn haf heeft er ook last van bij haar denk ik ook dat het heel erg lang gaat duren maar mijn shet had ik een keer gemilimeterd en die had na een jaar langere manen dan hij eerst had en dat kwam onder z'n nek uit dus ik denk dat het per paard verschild.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:48

Je kan wat suplementen voeren die de haargroei stimuleren, zoals lijnzaadolie, wortels en kerabol.
En van buitenuit kun je het haar voeden en soepel houden door cowboy magic detangler te gebruiken. Dat is eigenlijk de enige anti-klit die echt goed is voor het haar.
Het groeien hoeft niet zo lang te duren. Ik denk een jaar of twee, dan zijn ze weer bijna zo lang Lachen
Ik heb de manen van mijn tinker anderhalf jaar geleden een stuk afgeknipt omdat ze zo dun waren geworden onderaan, ook door schuren en spelen. En na een half jaar was er al zeker 20 centimeter bij gegroeid.
De lengte van de manen is genetisch bepaald, het haar groeit heel snel tot aan die lengte, en stopt dan met groeien. Daarom lijkt het vaak alsof de manen heel langzaam groeien, maar als je er dan een stuk af haalt dan groeien ze ineens weer een stuk snellen Lachen

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:02

Het zal idd nog wel een tijd duren voordat de manen weer aangroeien! Wat zonde!
Maar er zijn tegenwoordig genoeg middeltjes en sprays die bijten in manen en staarten moeten voorkomen.. Inderdaad de manen goed onderhouden, dat werkt het beste!
Succes!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:14

Volgensmij ligt het er ook per paard aan hoelang de haargroei duurt. Mijn pony heeft korte manen (handig voor knotten) maar en ik dun het ook uit. Als ik er een maand niks aan doe is het al weer dikker en langer. Hopelijk gaat het bij je paardje een beetje snel!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:52

Mij vzpony heb zomerexceem. En in de zomer schuurt ze alles stuk.. dan heb ik hetzelfde probleem.. Haar staart wordt boven ook helemaal kaal.. En kreeg toen een spulletje van een stalgenootje, dat asmeerde ik erop en binnen 2 weken begonnen de haren weer te groeien..

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:44

Ik zal zo eens bij een paardenwinkel om advies vragen. Misschien hebben die wel een wondermiddeltje.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 08:57

Ben gisteren even langs geweest en de verkoopster vertelde dat er helaas geen wondermiddeltjes zijn die ook echt werken om manen te laten groeien. Ik heb wel een anti-bijt-spray gekocht. Werkt ook tegen het knabbelen aan tuigage. Das ook erg vriendelijk tegenover mijn hoofdstel dat elke dag wordt opgegeten.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:04

@Natje_Spirit; maar het verschilt ook wel per paard hoor.. Bij mij paard waren haar manen eraf geschuurd door de deken, ze had niks meer, en na zo'n 8 maanden kon ik er met moeite weer wat knotjes in krijgen Vork

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 12:51

Het duurt lang om de manen weer lang te laten worden, daar heb je gewoon veel geduld voor nodig vrees ik. Je kunt wel van tijd tot tijd de dode puntjes verwijderen, dan zullen de manen wel sneller blijven groeien. En als je paard weer in zo'n natuurgebied komt te staan, kun je zijn manen insmeren met een smeersel dat paarden heel vies vinden. Dan leren ze het wel af om aan zijn manen te knagen in elk geval. Dat spul is te koop in ruitersportzaken.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 13:16

Hij gaat niet meer naar een natuurgebied. Hij is vorig jaar naar huis komen lopen, gewoon over de vee-roosters heen. Dus dat durf ik niet meer aan.
Ik heb gisteren de antibijt erop gesprayd. Ik hoop dat het werkt, want het stonk echt enorm en het was een rib uit mn lijf.