Verzorging manen van een fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tekla

Verzorging manen van een fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:30

Hoi,

Ik heb een friese entermerrie en ze heeft een dikke bos manen.
De uiteinden van de manen zijn bruin en haar manen zien er niet zo mooi uit als die van friezen die je weleens
in boekjes ziet of op de televisie.
De een zegt tegen mij dat ik de manen moet kammen, een ander zegt dat ik het moet knippen en weer een ander zegt dat ik
er helemaal niets aan moet doen. Het verdwijnt vanzelf.
Wie heeft hier ervaring mee en goede tips voor mij?

Judje

Re: Verzorging manen van een fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:22

Voordat je wat aan de manen moet doen zou ik ze eerst met glansspray inspuiten en het liefst daarvoor zelfs nog wassen (maarja, dat is niet overal mogelijk in deze periode vh jaar).

Je kan een keuze maken om de manen los te houden, maar dan is regelmatig 'anti-klitten' wel belangrijk. Om zo min mogelijk manen kapot te trekken zou je kunnen uitpluizen. Gewoon bijna haartje voor haartje uit elkaar trekken. Met een borstel of manenkam zal je veel manen kapot trekken.

Wat ik zelf zou doen: wassen, anti-klitten, uitpluizen en dan of 1 dikke hengstenvlecht er in maken of een paar dikke vlechten. De vlechten niet te dun maken, want dan gaan ze eerder 'trekken'.

Voor de uiteinden zou je ervoor kunnen kiezen het proberen netjes af te knippen, zoals bij ons dode punten worden geknipt. Het beste kan je dat doen na het wassen en anti-klitten, zodat het glad naar beneden valt en dan is het resultaat vaak mooier dan wanneer de manen droog zijn.
Zo heb ik het altijd gedaan en dat is mij goed bevallen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:25

het is pas een enter. die ga je toch niet wassen en vlechten. mijn enter liep met zn manen los nooit geknipt. die bruine uiteinden groeien er vanzelf uit gewoon af en toe wat anti klit erin en heel soms uitkammen verder niks aan doen. mijn fries is nu 4 en heeft ook gewoon zwarte manen zonder ze ooit te hebben geknipt.

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:18

In glansspray zit wel bleeksel, dus let op als je dat heel veel gebruikt dan is er een kans dat de manen van je paard ernlichter of valer van worden.
Er zit het zelfde bleeksel in als in blondeermiddelen, natuurlijk wel sterk verdund maar er zijn paarden waarvan de kleur van de manen erdoor veranderd. Dus veel glans/ antiklit spray zal ik niet adviseren. Ik heb mijn 4 jr hengst (PRE) lange vlechten erin, zo raken ze minder in de knoop en blijven ze ook wat schoner dan los (en het is ook makkelijker met rijden en fijner voor mijn paard).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:41

ikke20 schreef:
het is pas een enter.

oeps, dat woordje had ik inderdaad over het hoofd gezien... Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:36

Gewoon los laten hangen, niet teveel borstelen, en het bruine verdwijnt vanzelf wel. De voorpluk van mijn tinker is ook zwart, die wordt in de zomer altijd bruinig door de zon, maar in de winter wordt dat vanzelf weer zwart.
Verder kun je een keer per week even wat cowboy magic detangler erin wrijven, en dan met een mensenborstel of osterborstel even uitkammen. Geen manenkam gaan gebruiken, daar breken de haren van.
Gewone anti-klit is ook niet goed, daar zit rotzooi in als siliconen waardoor het haar broos gaat worden en langzaam uitdroogt en afbreekt. Cowboy magic is een stuk fijner, uit Amerika geïmporteerd, en zelfs geschikt voor mensenhaar. Met een flinke druppel heb je genoeg om zelfs de erste klitten binnen een paar minuten eruit te krijgen Lachen Het is te koop bij de alle westernwinkels en ook op internet bij de verzorgingswinkels. Vrij duur, maar je doet er heel lang mee.