Hoe paard laten wennen aan een solarium?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biebel

Hoe paard laten wennen aan een solarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 12:51

Sinds enige tijd hebben we een solarium en inmiddels is de wasplaats met het solarium bijna klaar voor gebruik. Onze paarden kennen het niet, hoe hebben jullie het aangepakt om ze daaraan te laten wennen? En hoe hoog hangt het solarium op jullie stal? Zijn er ook ervaringen met paarden die er niet aan kunnen wennen? Hoor over het algemeen dat een paard het wel lekker vindt als ie het eenmaal kent....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

bonma

Re: Solarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:41

mijn paard kon ik zo onder de solarium zetten,volgens mij vind ze het ook wel lekker,ons solarium is met de hand in hoogte en laagte te verstellen zodat er paarden en pony's onder kunnen en zelfs een shet.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:40

De eerste keer wist ik niet of mijn paard het kende, dus ik heb ze voor niet vastgemaakt, maar zelf vastgehouden en voor de zekerheid mijn man bij de "uit" knop laten staan. Er was helemaal niks aan de hand, ze keek even en het was goed. Ze had wel al vaker "gezien" dat andere paarden eronder stonden.

Biebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 19:17

Het leek me verstandig het solarium eens aan te zetten en er dan alleen maar bij te staan, niet eronder, en er misschien dan onder te lopen/draaien. Het werkt bij ons op een muntautomaat, dus kan ik hem ook niet meteen uitzetten als dat nodig zou zijn. Kan de tijd van het muntje wel zelf bepalen met het sleuteltje

noellakinky

Re: Hoe paard laten wennen aan een solarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:58

mijn vriendin heeft een heel schrikachtig paardje. laatst ging die op clinic dus manen gewassen en solarium proberen hij stond vast met paniekhaken en we bleef erbij. het enige wat die deed is een korte schrikreactie zo rilling. en vond het heerlijk daarna terwijl die nog best laag hangt.
gewoon in 1 x proberen het valt erg mee.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:16

Ik heb mijn verzorghaf er gewoon onder gezet, die had echt niet door dat er een solarium boven zijn hoofd hing. Die van ons maakt ook geen geluid ofzo, dus er is niets om van te schrikken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:46

Die van mij heb ik ook gewoon een keer eronder gezet, hij stond al op de wasplaats vast, had em net gewassen, en toen hebben we het ding eens aangezet, en hij verzette geen stap. Dus dat valt wel mee. Wat bij ons ook niet veel anders dan normale lampen die ook in de rest van de stal hangen, alleen in t rood dan.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:52

Gewoon doen...
Zo hebben we het met mijn pony gedaan, en later met mijn paar dook. Beide hadden er geen ervaring mee. Maar het leverde eigenlijk helemaal geen problemen op. Zo eng is het ook niet, valt reuze mee.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:53

idd, soms moet je gewoon niet teveel na denken.. paarden zien niet altijd overal het gevaar van in Knipoog
Zet het solarium alvat op de goede hoogte en zet je paardje er gewoon onder..
hou hem anders voor de zekerheid gewoon vast (niet vastzetten) en zet het solarium aan..
van het rode ligt schrikken ze niet zo heel erg.. hoogstens van de koeler die na een tijdje aanslaat...

Wij hebben een heel schrikachtig paard die eigenlijk er liever niet onder wil staan.. maar dat rode licht maakt hem niets uit..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:55

gewoon eronder zetten, en er niet bij nadenken Lachen doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is Lachen

en dan niet net doen alsof.......... maar zelf echt, echt vinden dat het heel normaal is...

doen alsof, weten paarden feiloos doorheen te prikken

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:37

Meeste paarden reageren er amper op of alleen even als de lampen aangaan.

Op mijn vorige stal hadden ze een opening aan de voor en achterkant. Dat was wel super.

Waar ik afgelopen winters stond moeten ze achteruit lopend eronder. Dat is wel lastig.
Simon ging helemaal door het lint. Heeft er uiteindelijk wel onder gestaand maar kwam er
natter onder vandaan. Heb het later nog een keer geprobeerd maar meneer draait helemaal door.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:21

Bij ons op stal hangt het solarium in een soort inloopgangetje. De paard lopen erin en kunnen dan rechtdoor eruit, dus van 2 kanten zeg maar. Het solarium is ook verstelbaar in hoogte.
De eerste keer had ik mijn pony onder het solarium gezet toen het nog niet aan was. De deurtjes van het inloopgangetje heb ik allebei dichtgedaan. Het halstertouw moet je normaal vastmaken in een ring in de muur, maar ik hield voor de zekerheid even het halstertouw in mijn hand, voor het geval Tara omhoog zou komen. Het solarium heb ik op de hoogste stand gezet. Ze stond lekker relaxed, dus heb ik het solarium aangezet. Ze keek even op door het felle licht, maar reageerde verder helemaal niet angstig. Het solarium heb ik toen steeds iets lager ingesteld, totdat hij op de goede hoogte stond. Dat geeft een zoemend geluid, maar daar reageerde Tara ook niet op. Ze vond het warme licht wel lekker op haar rug en even later was ze helemaal ingedut. Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:32

Gewoon er onder zetten, en gewoon vast.
En ook heel gewoon de lampen aan doen.

Wel kan ik je aan raden om em nog niet te laag te hangen, sommige paarden hebben nog niet het geduld om stil te staan, en als ze met het hals/hoofd tegen het solarium aan komen heb je wel kans dat ze schrikken..

Dat geldt natuurlijk voor alle paarden, maar zeker voor paarden waarvoor het 'vreemd' is..

Biebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:19

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Even voor de goede orde, ik heb totaal geen schrik om ze eronder te zetten hoor Knipoog Dat loopt wel los, verwacht eigenlijk weinig spannends. Was alleen benieuwd hoe andere mensen dat hebben aangepakt en wat de ervaringen zijn, misschien dat er nog een bijzonder nuttige tip uitkwam Bloos Allemaal goede adviezen iig wel OK dan!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:58

Gewoon doen, heb er nog nooit eentje gezien die raar ging doen.