De hele nacht zijn buikje rond...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

De hele nacht zijn buikje rond...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:59

Mijn paard staat overdag buiten, 's nachts binnen. Hij komt tussen 16 en 18u binnen en gaat rond 8u ' s ochtends weer de wei op.
Op stal staat hij op vlas. Hij krijgt als hij binnenkomt, een halve kilo basisbrok, flink veel hooi en een plak stro om op te knabbelen. 's Ochtends vroeg krijgt hij weer een halve kilo brok en ongeveer een plak hooi. Halverwege de ochtend voeren we ook nog extra hooi op de wei, omdat de weiden nu behoorlijk kaal zijn.

Ik merk dat m'n paard wat is afgevallen, de singel kan ondanks z'n wintervacht een gaatje strakker.
Ik wil hem graag weer wat voller, maar zonder dat hij veel meer energie krijgt, want vanwege de natte bodem rijd ik hem nu niet zo vaak/lang.
Afgezien daarvan zou ik graag willen dat ie 's nachts wat meer eten in zijn buikje had, hij schrokt zijn eten snel naar binnen, ook het ruwvoer. Vervolgens staat ie dan de rest van de nacht te niksen.
Dit is natuurlijk heel slecht voor zijn spijsvertering en ik ben bang dat ie buikpijn krijgt en dan bijv gaat luchtzuigen, of uit verveling de boel gaat slopen. Hij krast al regelmatig met zijn tanden langs de wanden.

We hebben al een hooinet met fijne mazen geprobeerd, zodat hij lekker lang met z'n hooi zou kunnen doen. Maar hij was hier niet zo handig mee en begon meteen hard aan het net zelf te trekken. Dus ik durfde hem niet de hele nacht met dat ding alleen te laten.

Ik zit nu te denken aan slobber bijvoeren als hij 's middags uit de wei komt, maar ik weet niet of hij dat dagelijks mag hebben?
Wie heeft er nog andere ideeen?

's Nachts buiten laten is geen optie evenals ander strooisel voor op stal.
Kan ik hem meer stro bijvoeren of is dit slecht?

ikke20

Re: De hele nacht zijn buikje rond...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:03

je kan hem slobber bijvoeren dat kan je elke dag wel geven. je kan ook een hooizak gebruiken inplaats van een hooinet. en goed wat hooi geven

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:03

Waarom staat hij op vlas als ie ook stro krijgt?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:06

Vlas is geen eten! Stro wel, is heel goed voor de darmen en ze zijn er lekker lang mee bezig...!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 15:10

patsur schreef:
Waarom staat hij op vlas als ie ook stro krijgt?

Van een stro-stal maakt ie een grote natte stinkbende, vandaar het vlas.
Het stro geef ik erbij om aan te knabbelen, ligt dus niet als bodembedekking in de stal Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:11

Een klein beetje extra krachtvoer kan wel, maar ik zou vooral wat meer hooi geven. Sja en het is winter natuurlijk, soms duurt het even voor ze aanpassen...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:34

Misschien kun je wat meer ruwvoer 's avonds voeren dan? Krijgen ze niks van..

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:38

Wat meer ruwvoer voeren inderdaad. Misschien is hij wat afgevallen omdat hij hiervoor veel op gras staat? Bij onze pony gaat de 'grasbuik' er nu ook wat af merken we.
Je kunt tegen de verveling natuurlijk weer andere dingen ophangen in de stal zodat hij daar wat mee te doen heeft, een lickit ofzo waar hij toch enige moeite voor moet doen om het te pakken te krijgen? Het hooi kan in een hooizak ipv op de grond, moet hij ook weer net even wat extra moeite doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:02

Ik zou ook gewoon wat meer hooi voeren. Ik ken zelfs mensen die een hele baal in de stal leggen, en dat gaat prima.
Ik heb zelf een rechthoekige speciekuip waar precies een hele baal in past, dat is ook erg fijn, daar doet die van mij een hele dag en nacht mee.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:38

voer hem zoveel hooi als hij wil eten. als er s'morgens nog wat over is dan weet je dat hij genoeg gekregen heeft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:27

Zou dan toch eerder meer hooi geven dan een plak stro, stro is geen voer

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:34

Ik zou ook meer hooi gaan bijvoeren. Als het je alleen gaat om dat hij wat te knabbelen heeft, kan je ook net zo goed stro bijvoeren hoor!
Misschien is zon bal waar je de brokken in doet in de stal iets? Is ie in ieder geval niet zo aan het schrokken!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:43

Je kunt 's nachts wat meer bijvoeren maar ook eventueel overdag aangezien er niet meer zoveel in het gras zit.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 13:05

Ik heb voor vannacht extra-extra veel hooi klaargelegd en ook nog wat meer stro Lachen
Jammer genoeg zullen de paardjes vandaag wel wat vroeger binnen staan ivm het slechte weer... Maar hopelijk kan ie dus toch wat langer met z'n hapjes doen vanavond.
Zo'n voerbal lijkt me niet zo'n goed plan, m'n moeder heeft die een voor haar eigen pony gehad (voor in de wei) en het frustreerde nogal, er kwam echt maar heel weinig uit.
M'n paard is niet zo subtiel dus ik ben bang dat ie gaat kappen enzo, als ie uberhaupt al snapt wat de bedoeling is Clown

Kun je nagaan: in de zomermaanden heeft ie vaak zijn ochtendportie hooi niet eens op en ligt er altijd nog wel wat stro, en nu is dagelijks de stal helemaal leeg (afgezien van het vlas natuurlijk).
Hoe veel meer gras ze binnen krijgen in de zomer!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:05

Wij hebben een tijdje (suiker)bietenpulp gehad. Geven ze ook wel aan wedstrijdpaarden. Paard wordt er voller en glimmend van! Misschien in kleine porties bijvoeren.

Tevens staan in de hoefslaguitgave veel tips over rare-eters:P Ofzoiets.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:01

Als ik jouw topic zo lees, is het probleem vooral dat hij honger heeft op het moment dat hij binnenkomt, waardoor hij in een keer zijn hele nachtrantsoen opeet. Ik denk dat ook dat het verstandig is hem rond een uur of 3 nog een keer hooi in het land te geven. Dan komt hij al wat minder hognerig binnen.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik hem als hij binnen komt dan eerst hooi/stro geven, pas een uur ofzo later zijn biks, en dan ´s avonds nog een keer hooi en het stro. Daarmee voorkom je dat hij alles naar binnen schrokt.

Succes.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 12:14

Die mogelijkheid heb ik helaas niet Knipoog Anders was dat wel een goed idee!
Ik werk onregelmatig dus ben niet altijd zelf degene die hem binnen- of buitenzet.
Op stal maken ze geen extra voederrondes, ze geven wat je klaarzet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:34

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:42

Je kunt bietenpulp bij zn brokken doen, is een buikvuller, zit (bijna) geen energie in, en vinden ze niet zo heel lekker, dus doen ze over het algemeen wat langer over Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:47

ik zou ook beter verdelen over de dag en 's avonds toch veel meer hooi en ook een extra plakje stro erbij. Die van mij eet een baal hooi per dag
( 1.67 cm) en ik let er echt op dat het goed verdeelt is over de dag heen.
Zijn eetbehoefte moet je niet zoeken in krachtvoer maar in ruwvoer.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 17:25

Zo dan, vandaag heeft meneer voor het eerst een lekker warm hapje slobber op, en daarna zijn brok. En dan natuurlijk nog het hooi en stro.
Hij is echt wat teruggevallen dus ik hoop dat ie binnenkort weer een vol buikje heeft Lachen

MissEvil: bietenpulp kunnen we op stal kopen, maar dat moet zo lang weken en ik ben er niet elke dag op dezelfde tijd, dan zou het soms 24u staan en dat lijkt me zo vies, zo'n kouwe klets om op te eten Vandaar mijn keuze voor slobber (mix van Havens). Hij vond het trouwens super lekker!

garny95: zoals ik al zei, de mogelijkheid om verspreid over de dag te voeren is in mijn situatie beperkt.

dorientjuh: bedankt voor de link Lachen heb er even vlug naar gekeken en ik hoorde al van stalgenootjes dat het bij ons in de buurt verkrijgbaar is. Ik zal me er nog wel eens in verdiepen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:37

Bietenpulp is geen paardenvoer al wordt het nog steeds veel gegeven. Voederbieten, maar dan in zijn geheel, dus niet vermalen, is al veel beter. Je paard dikker maken door meer krachtvoer gaat niet helpen. De tijd die tussen het voer zit is ook best wel groot.Tussen 6 uur s'avonds en 8 uur s' morgens zit 14 uur! Beter is het om b.v om een uur of 9 s'avonds nog een keer flink hooi te geven.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 22:19

Je moet wel even in de gaten houden dat zijn mest niet dun wordt van de slobber.. Het kan laxerend werken, ik zou er zelf niet voor kiezen om het dagelijks te geven..

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 06:14

aerdenhout: Ja, daar ben ik me helemaal bewust van. Als het aan mij lag, deed ik het ook zo. Maar dat kan dus niet!!

Jeskim: hij krijgt het ook niet elke dag, want ik ben er niet elke dag zelf als hij binnenkomt 's middags.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:01

dorientjuh schreef:
Misschien is dit hooi wel wat voor je?
http://www.mijten.be/_ln/paarden_bioform.php

In de link staat dat ze er langer mee doen dan met normaal hooi, daarom lijkt mij dit een goede oplossing. Lachen

Maar dat is dus niet zo. Het is wel een heel mooi product vind ik, heb het zelf ook wel eens bijgegeven. Maar als je dat in hoeveelheden moet geven waar ze de ganse nacht mee toekomen ga je failliet. Je kan dan veel beter meer gewoon hooi geven imo.

Waarom is bietenpulp geen paardenvoer dan? Ik geef het zelf ook bij in de winter (allez ja ik geef Zupa van Equifyt, d.i. een mengeling van bietenpulp, grassen en kruiden en lijnzaad, dat je op dezelfde manier klaarmaakt als gewone bietenpulp), naast hooi en een beperkte hoeveelheid krachtvoer, en dit naar volle tevredenheid.

TS: je zou bijv. Zupa kunnen bijgeven bij de laatste voerbeurt Ja