Solarium of onder een deken ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

scoebje

Solarium of onder een deken ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:58

Hallo,

Wat vinden jullie beter als je je paard net hebt gewassen : een solarium of je paard onder een dekentje laten drogen (of ermee wandelen tot hij een beetje droog is ) ??

Ikzelf kies dan toch voor een dekentje (of dekens) erop te gooien en er een beetje mee wandelen. Solarium is wel luxe en lekker warm en handig voor 'beroepsruiters'.
Maar mijn paarden gaan er dan zo dof uitzien , ookal ben ik er ondertussen al een paar keer met een glansborstel overgegaan Clown Als mijn paarden met deken opdrogen glimmen ze toch veel meer. Is dat bij jullie paarden ook zo ?

grtjes,
Julie

kekavo

Re: Solarium of onder een deken ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:58

Mij is het nog nooit opgevallen dat Major er doffer uit gaat zien van eht sdolarium. Hij staat er nooit langer onder dan 10 minuten, ik weet niet hoe lang jij je paard eronder zet? Tot hij helemaal droog is, of maar een beperkte tijd?
Heb je ook een binnenbak waar je kan stappen met hem? Want dan zou ik na het wassen eerst een minutje of 10 onder het solarium, en daarna met een zweetdeken op in de binnenbak gaan stappen tot hij droog is. Dat is uit de wind, dus wel zo veilig.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:02

ik weet niet hoe dat bij jou paarden zit maar mijn paard gaat zowiezo 1x in de 2 weken onder het solarium en soms wel vaker maar heb nooit last van een dove vacht. het werkt ook niet op de vacht in. maar op de spieren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:04

Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een paard gehad waarvan de vacht dof werd onder het solarium.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:07

In de winter gaat Roos (schimmel en een enorme viespeuk) zeker 1 keer in de twee weken onder de douche. Omdat ze in een uitloopstal staat zet ik haar dan na het douchen twintig minuten onder het solarium. Ons solarium is 20 minuten voor 2 euro. Dan is ze zo goed als droog, dus dan kan de deken er mooi op.
Ik stap liever niet in de bak droog, ik vind het zelf ook vervelend als ik aan het trainen ben en er wandelen allemaal paarden door de bak.
Overigens vindt ze het prima onder het solarium, ik tut dan wat met haar hoeven enzo, dus ik laat haar niet alleen staan.

In de zomer gaat ze niet onder het solarium maar laat ik haar gewoon opdrogen, eventueel met wollen deken. Ik kan niet zeggen dat ik vind dat ze er doffer uitziet, ik zal er eens op gaan letten.

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 13:18

Bedankt voor de reacties.

Even voor de duidelijkheid : Mijn paarden staan aan huis (geen solarium , wel wasplaats) Alleen als ik in de vakanties ga trainen (bij een dressuurstal ) staan ze onder een solarium (2x in de week) .
Meestal laat ik ze er een kwartiertje onder staan.

Thuis heb ik wel een binnenbak ( en daar rijdt bijna niemand anders in behalve ik en nog iemand Knipoog ) waar ik dan ze (bijna) droogstap ( vergeten te vertellen Bloos , anders zou het wel een beetje koud worden in de winter met zo'n gure wind Bloos )

xx

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:40

de meeste paard vinden solarium wel fijn. en dan droogt die beter maar je moet hem dan niet zonder dekenterug zetten in stal omdat. al de spieren warm zijn. en dan krijgt die een klap op de spieren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:35

Het solarium.
En ook hier geen doffe paarden, integendeel.

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:52

Het is wel niet zo dat ze er lang dof uitzien , maar toch ...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:59

Persoonlijk zou ik ze onder de zon zetten, solarium dus..
Ik heb ook nog nooit gehoord of gezien dat paarden er doffer door zouden worden..
Mijn ervaring is juist dat de paarden er meer van gaan glimmen.. bovendien is het lekker voor de spieren..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:27

femmefatale1 schreef:
Mijn ervaring is juist dat de paarden er meer van gaan glimmen..

Dat is mijn ervaring ook. Ja

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:59

kun je een paard eigenlijk ook te lang of te vaak onder het solarium zetten?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 08:25

Waar ik nu rij hebben ze ook een solarium, paarden staan er elke keer na het rijden even onder (kwartiertje/20 min). Glimmen als een spiegel hoor! Als ze echt gewassen en dus zeiknat zijn stap ik ze eerst liever aan de hand met een dekentje wat droog en dán pas onder het solarium.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:46

Ik droog mijn paarden eerst even met een handdoek en daarna een zweetdeken op (met hals). Pas als ze helemaal droog zijn doe ik een andere deken op. Het nadeel van een solarium is dat ze de hele tijd stil moeten staan en ze drogen niet eens heel erg snel op. Met een goede zweetdeken kun je je paard na het wassen/ rijden weer lekker op stal zetten en ze kunnen lekker eten terwijl jij niet steeds op hoeft te letten dat je paard onder de solarium staat. En ongeduldige paarden (zoals mijn oudste merrie) breken de tent vaak af als ze lang onder een solarium staan Knipoog dus ik kies voor de deken!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:35

Ik heb zelf de voorkeur voor een zweetdeken, al dan niet met hals. Als ze na het rijden heel bezweet is zet ik ze wel eens eerst onder het solarium (en ga er zelf bij staan, lekker!). Het paard vind het zelf echter plezieriger om gewoon met d'r zweetdekentje op lekker te gaan eten. Dan is ze niet zo ongeduldig en droogt ze ook sneller. Kan ik in de tussentijd mooi even koffie gaan drinken.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:04

solarium vind ik eng...

lekker een zweetdeken! en ff een stukkie stappen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:57

Nou ik ga voor het solarium hoor Ja
Mijn paard droogt daar 10x sneller onder op dan onder een deken Ja
En ze vind het nog heerlijk ook die warmte Ja
en ikzelf ook Haha! sstt... Lips are sealed Tong uitsteken

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:43

Toen mijn pony haar dikke wintervacht nog had en dus steeds kletsnat was na het rijden, zette ik haar meestal onder het solarium. Onder een zweetdeken duurde het dan gewoon 3 uur voordat ze droog was. Nu is ze geschoren en hoeft dus ook niet meer op te drogen, dus ik gooi meteen haar dekentje op als ze op stal komt. Knipoog Natuurlijk wel uitstappen met zweetdeken na het rijden. Soms zet ik haar nog wel even onder het solarium, omdat ze het gewoon lekker vind. Het kost bij ons €1 per keer, dus om haar dan 5 x per week onder het solarium te zetten terwijl het niet nodig is, is een beetje teveel van het goede. Knipoog