stro opeten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myrthjee

stro opeten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:26

Mijn paardje staat op een kleine pension stal waar elk paard zijn stro opeet.. Ik heb haar nog niet zo lang maar bij de vorige eigenaar deed ze dit niet. Ik maak me een beetje zorgen omdat het me niet echt gezond lijkt, na 1 dag heeft ze haar halve stal al leeg gegeten(net als de andere paarden). En echte honger lijken ze ook niet te hebben..weet iemand hoe dit komt en wat ik ertegen kan doen? xx

danneke80

Re: stro opeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:27

misschien dat je haar meer hooi kunt geven of meer buiten kunt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:27

Hoeveel komt ze op een dag buiten en hoeveel ruwvoer krijgt ze?

Er kunnen meerdere oorzaken zijn, als ze de hele dag op stal staat kan ze zich behoorlijk gaan vervelen. Ook als ze niet genoeg hooi krijgt kan ze aan haar stro beginnen.

Een beetje stro is voor de meeste niet erg, allen kunnen sommige er wel koliek van krijgen.

Melis_guhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:28

Heb er niet zo veel verstand van maar bij ons op stal was dit ook... uiteindelijk hebben ze 'ander' stro genomen en bouwde het stal lege eten al gouw af

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:13

Mijn paard doet dit momenteel ook. Een naar overblijfsel van de stal waar we tot vorige week gestaan hebben. We hebben daar maar 4 maanden gestaan. Ik snapte in die tijd niet waarom hij zomaar, vanuit het niets al zijn tro ging opeten. Eerd me helaas al snel duidelijk dat hij veel en veel te weinig ruwvoer kreeg.

Vorige week zijn we dus verhuisd, naar een hele leuke stal. Hier krijgt hij net als vroeger weer meer dan voldoende ruwvoer. Echt grote porties verdeeld over de dag.
Toch eet hij nog steeds al zijn stro op. Het maakt niet uit hoe lang hij buiten komt op een dag. Na de nacht is zijn box smerig en bijna leeg. Ik zit aan eenmax met betrekking tot stro gebruik op deze stal, opzich hele logisch. En ik zou dat ook zeker redden als hij niet alles op zou eten. Sterker nog dan zou ik nog over houden.

Ik hoop dat dit nog overgaat. Iemand enig idee of dit iets ies wat inderdaad helaas aangeleerd is en dus ook weer kan afnemen?

_fiona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:19

Mijn paard heeft het ook een hele tijd gedaan, terwijl hij ook elke dag op de wei kwam en ongeveer om de 2a3 uur hooi kreeg. Hij vond het gewoon lekker, en hij is een vreetzak, binnen 3 uur had hij al het schone stro bijna op. Tot op de een op andere dag hij ermee stopte, hij had er denk ik genoeg van en nou doet hij het niet meer, in princiepe is het niet schadelijk om stro te eten, alleen als het echt heeeel veel word dan kunnen ze koliek krijgen of andere narigheid, let dus wel op maar ik zou het nog even aankijken.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:21

Veel meer hooi geven. Dat werkte perfect bij mijn paard. Mijn paard stond elke avond op het beton, omdat hij dan werkelijk elk strootje opgegeten had.

Ik ben nu meer hooi gaan voeren (eerst kreeg hij 2x daags 3kwart plak, nu 3 keer daags 1,5 plak) en nu laat hij zijn stro keurig liggen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:52

Ja Ik ga met de rest mee, meer naar buiten en meer ruwvoer.
Onze dierenarts zei altijd: een paard wat veel brok krijgt heeft 1 kilo hooi nodig per 100 kilo lichaamsgewicht.
En een sober paard, dat weinig brok krijgt, heeft 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig.
Voor een paard van 600 kilo zou dat dus 6 tot 12 kilo hooi zijn per dag. Dus een hele kleine baal of een halve grote baal.

Limpia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:57

Mijn paard at ook altijd zijn stal leeg. Een slechte gewoonte die helaas niet te verhelpen was met meer porties hooi geven. Inmiddels staat hij op vlas en dit bevalt mij zeer goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 07:29

Waarschijnlijk hebben ze hier een ander stro-soort in de stal liggen, die de paarden lekker vinden. Er zijn stro-soorten waar maar weinig paarden van eten, en paarden die dat eten, zijn dus ook de probleemgevallen, want dat stro is het stro waar ze koliek van kunnen krijgen.
Goed stro is wel gezond voor het paard! Wij voeren iedere dag stro, hebben gezonde paarden en nooit koliek. Sterker nog, het voeren van stro wordt geadviseerd door een voedingsdeskundige die ervoor zorgt dat onze paarden een uitgebalanceerde maaltijd krijgen.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:21

Je kan ook proberen azijn in een plantenspuit te doen, en dit over het stro te spuiten. Het schijnt dat ze dan ook minder of geen stro meer eten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:42

Weet niet hoeveel liter azijn je in wilt slaan......maar voor 1 stal heb je ongeveer een liter of 10 nodig, dat weet ik uit ervaring met een vlas-etend paard.
Beter is afwasmiddel, soppie maken in een gieter en daarmee de stal rondgaan. Wel een sterker soppie maken als je normaal maakt met afwassen. Geen theelepeltje maar een flinke eetlepel. Haha!

Liefs_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:27

bij ons op stal zijn er ook veel paardend ie dat doen, maar hebben er verder nooit last van.

Mijn pony doet het niet Lachen Ja af en toe een klein beetje als tie zich verveelt.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:01

Mijn paard eet ook altijd haar stal leeg Tong uitsteken Ze gaat elke dag naar buiten krijgt drie keer per dag hooi en ook nog brokken. Maar toch als het hooi op is gaat ze verder met het stro. Ze vindt het gewoon lekker en moet gewoon kunnen knabbelen. Ik heb een tijdje houtsnippers geprobeerd maar die at ze ook op! Toch maar terug op stro want ik heb liever dat ze stro op eet dan houtsnippers.
Maar ze heeft er nog nooit problemen mee gehad met stro eten (hihi met houtsnippers eten trouwens ook niet). Ik heb ooit op een andere stal gestaan (nu staan ze aan huis) en daar heeft ze wél drie of vier keer koliek gehad, ze kwam daar veel te weinig buiten, at haar stal leeg en dan lag er alleen nog maar mest in. Dan had ze niks meer te knabbelen. Ze kreeg daar om vier uur smiddags haar laatste hooi, om vijf uur kregen ze de brokken en daar moest ze dan tot smorgens acht uur mee doen Rolleyes . Mijn paard kan daar niet tegen, ze moet gewoon kunnen eten dan gaat het goed. Ik ben blij dat ik ze nu zelf kan voeren, dat probeer ik op vaste tijden en paar keer per dag, om ze beetje bezig te houden. Hihi weten ze ook precies.

Als jou paard voldoende ruwvoer krijgt zou ik er geen zorgen om maken. Ik heb wel eens gehoord dat de paarden vroeger ook gewoon stro als voer kregen. Maar het zou kunnen zijn dat ze wel te weinig ruwvoer krijgen, omdat je verteld dat er veel paarden zijn op die stal die dat doen. Ik zou voorstellen dat ze wat vaker ruwvoer geven, dan kun je kijken hoe het dan gaat.

Misschien wel wat tips, het schone stro beetje met het vieze stro mengen. Het schijnt dat ze tarwestro ook wat minder lekker vinden. Nu kon ik daar niet meer aankomen maar onze paarden aten er wel iets minder van! Nu hebben we ander stro en soms is de stal gewoon leeg. Maar ze moeten gewoon iets te knabbelen hebben, een paard eet in de natuur geloof ik ook 16 uur per dag in totaal.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 06-12-07 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:04

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:16

Inderdaad meer hooi geven over de hele dag en zorgen dat het niet op is Haha! . Stro eten is vaak verveling zoals hier ook al gezegd....

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:55

he.
bij ons op stal staat ook zoon paard dat zijn stal altijd leeg eet .
en zij mengt de mest van je eigen paard er door zo dat hij niet veel op eet.
het klinkt vies maar bij haar werkte het goed.
doei

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:32

Tezza13 schreef:
he.

en zij mengt de mest van je eigen paard er door zo dat hij niet veel op eet.
het klinkt vies maar bij haar werkte het goed.

Dat is ook vies en stro waar mest op zit ligt bij mij op de hoop.
Lijkt mij belangrijker om de oorzaak van het stro eten onder de loop te nemen evenals wat en hoeveel je voert.
Ik lees te vaak dat er wat aan het gevolg gedaan wordt ipv de oorzaak. Bij de vorige eigenaar stond mijn merrie ook op vlas en een behoorlijk aangevreten stal.
Ik heb veel gelezen op bokt en ook mijn eigen voergedrag aangepast, dat gaat heel goed, ik bied veel ruwvoer aan in de vorm van hooi en stro en met regelmaat, ze staan tevreden op stal en heb geen stalondeugden hier. Nouja alleen als ik krachtvoer kom brengen dan zijn ze wel wat ongedurig maar daar blijft het bij.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:35

Neonlight schreef:
Waarschijnlijk hebben ze hier een ander stro-soort in de stal liggen, die de paarden lekker vinden. Er zijn stro-soorten waar maar weinig paarden van eten, en paarden die dat eten, zijn dus ook de probleemgevallen, want dat stro is het stro waar ze koliek van kunnen krijgen.
Goed stro is wel gezond voor het paard! Wij voeren iedere dag stro, hebben gezonde paarden en nooit koliek. Sterker nog, het voeren van stro wordt geadviseerd door een voedingsdeskundige die ervoor zorgt dat onze paarden een uitgebalanceerde maaltijd krijgen.

Ja klopt, mijn paarden eten ook de stro maar nog nooit problemen mee gehad, in veel landen hebben ze niet eens hooi maar eten de paarden alleen stro