Hoi,
Wat een vervelend probleem. Ik vind de foto's ook getuigen van een probleem de afgelopen zomer. Wat vervelend om je paard zo aan te treffen als je terugkomt!
Je bericht staat vol met antropomorfismen. Dat betekent dat je menselijke gevoelens toedicht aan je paard. Bijvoorbeeld dat hij ging weven doordat hij niet snapte dat hij alleen moest staan. Antropomorfismen zorgen er niet voor dat je je paard beter begrijpt naar mijn idee. Als bioloog benader ik je probleem net even anders.
weven is een stalondeugd. Stalondeugden ontstaan doordat je paard niet zijn natuurlijke gedrag kon vertonen. Dat kwam doordat hij alleen stond op stal. Een paard zal nooit snappen waarom dat is. het weven leer je hem niet echt meer af denk ik. Hij zal dit blijven doen als hij op zo'n onnatuurlijke manier wordt gestald. Al zijn stro opeten zie ik in dit geval ook als een stalondeugd. Hij zet gedrag (in dit geval weven en stro opeten) tegenover gedrag dat hij normaal gesproken zou uitvoeren (grazen, lopen, sociaal contact). Jij moet hem weer het natuurlijke gedrag kunnen laten uitvoeren. Hij kan dit dus niet zoals hij nu staat. (dat is wat zijn gedrag jou vertelt)
Mijn adviezen zouden zijn:
- een loopstal zou het mooiste zijn, met een of een paar paarden samen in een veilige groep.
- of paard de gehele dag in een paddock laten lopen, met een ander vast vriendje samen, desnoods met een draadje ertussen (maar liever niet)
- paard hooi geven en geen kuil. Dit zodat hij langer met zijn voer bezig is
- paard zoveel mogelijk vermaken in de stal. Wilgenstammen ophangen bv
- krachtvoer vanaf de grond voeren om tijd te verlengen dat hij dat eet
- geef je paard uitdaging iedere dag. Onder het zadel maar vooral ook vanaf de grond. (ik clicker nu bv om mijn revaliderende paard te vermaken)
Strooisel vervangen zou ik voorzichtig mee zijn, als jouw paard bv vlas of houtkrullen eet kan dat ernstige problemen veroorzaken. verder is dat naar mijn idee symptoombestrijding, het wezenlijke probleem los je er niet mee op. Hetzelfde idee heb ik bij een weefrek. Gaat je paard in de stal weven, ben je nog verder van huis.
Tijdens het wandelen gras willen eten kun je hem natuurlijk afleren. maar als je echt denkt dat het een obsessie voor hem vormt: zegt mij dat het in de plaats komt van natuurlijk gedrag
Laat je me even weten of je iets hebt aan mijn adviezen? Succes!
groetjes Anne
ps: ik ben geen verkapte natural die volledig tegen stallen is, maar jouw paard geeft duidelijk zijn ongenoegen aan.