Stal helemaal leeg eten na trauma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DanielledBr

Stal helemaal leeg eten na trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:42

Ik zal maar bij het begin beginnen van een moeilijke zomer.
Ik heb een 8 jarige e-pony met ongeveer 90% arabisch bloed. Hij is ontzettend gevoelig en nu dus ook voor veranderingen.
In de zomer ben ik op instructieweek geweest. Mijn pony had het hier niet naar zijn zin en is hoogstwaarschijnlijk begonnen met licht weven door zich ontzettend druk te maken. Ik heb toen niet doorgehad dat hij begon met weven. Daarna is hij weer terug de wei op gegaan voor 3 weken en ben ik 3 weken op vakantie geweest. Hij stond met een hele grote groep paarden (ong 20) op een te klein stuk. Toen ik terug kwam van vakantie was hij echt té mager en helemaal in elkaar getrapt. Hij zag er toen zo uit: http://www.mijnalbum.nl/Album=QLQP8ANM
Hij is toen niet meer de wei op gegaan maar heeft nog zeker een maand in zijn eentje op stal gestaan. Hier werd hij ontzettend druk van en heeft ook meermalen zijn hoofd opengehaald. nu zijn wij van stal veranderd naar een pensionstal met ong 6 paarden omdat dit niet normaal is. In het begin gingen de paarden daar nog een maand naar buiten en moest hij binnen staan alleen. Hier is hij begonnen met weven omdat hij niet snapte waarom hij alleen binnen moest staan. In het begin liet hij zijn stro met rust maar door het weven had hij elke keer al zijn stro naar de buitenkanten van zijn stal gelopen. Hij viel ook elke keer aan op het eten dat hij kreeg en langzaam maar zeker kwam hij weer aan. Hij zit nu weer op het goede gewicht en ziet er ook weer stukken beter uit. Nu is alleen het probleem dat hij al zijn stro opvreet en heel veel poept wat hij vervolgens zijn hele stal doorloopt. Voor dit alles was hij wel al vies en liep al zijn poep al door zijn hele stal maar vaak stond hij gewoon te slapen in stal en liet hij altijd zijn stro met rust. Nu staat hij elke keer op een poepbed. Vaak is er geen strootje meer over en als je wat poep eruit heb gehaalt en er weer nieuw in doet is het eerst wat hij doet gelijk knabbelen. Ook zoekt hij overal eten op het erf of als je gaat wandelen probeert hij constant grassprietjes te pakken.
Nu is het heel vervelend dat hij alleen nog maar aan eten denkt. Hij krijgt goed te eten. 's Ochtends bix en kuil, 's middags bix en kuil, 's avonds bix en rond 10 uur nog kuil. Nou vroeg ik me af of er manieren zijn om hem over dit trauma heen te helpen omdat hij nu gewoon verslaafd is aan eten en hoe we kunnen voorkomen dat hij steeds al zijn stro opeet. Stro wordt nu gemengt met poep en er wordt wat azijn overheen gegooid maar het helpt maar een klein beetje.
Iemand ideëen?
Groetjes Danielle

SONY

Re: Stal helemaal leeg eten na trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:47

Zo te zien heeft je pony aardig wat te lijden gehad van de andere paarden op het land. Maar of die er een trauma aan over heeft gehouden?

En zo'n beetje de hele dag op stal staan is ook niet goed, je schrijft niet hoevaak hij uit zijn stal komt op een dag en hoelang maar kan me voorstellen dat die zich stierlijk gaat vervelen in stal en daardoor gaat weven, zijn stro op eten etc.

Denk dat je, je pony vaker uit zijn stal moet halen, in het land zetten en dan wel in een goede groep paarden dus niet dat die er bijna uit getrapt word en bijna niet kan eten. Misschien komt daar zijn drang naar voedsel vandaan? Omdat hij eerst in het land als die wou ten waarschijnelijk weggetrapt etc. werd.

Wat je er precies aan zou kunnen doen weet ik niet, misschien een ander dieeet en dat die vaker van stal afkomt want als die op een dag maar een urrtje uit zn stal komt zal die zich vast vervelen en andere dingen dingen gaan doen als bijvoorbeeld weven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:54

Tja...dit is fout, op fout, op fout en om dit weer terug te draaien zal een hele klus ( zo niet onmogelijk) zijn.
Een optie is om toch weer te verkassen naar een andere stal waar hij overdag in elk geval een paar uur met wat vriendjes buiten kan staan. Die vriendjes moeten dan eigenlijk ook nog eens in de stal vlak bij hem staan zodat hij ze kan zien.
Maar dit gedrag is niet zo simpel af te leren.
De grootste kans heb je, om hem zodirekt in het voorjaar, een paar maanden op het land te zetten. Let dan wel op, dat hij als je hem weer naar stal haalt, je niet dezelfde fout maakt als eerder en hem niet alleen in de box zet!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:58

gooi t land op, laat niet alleen op stal staan en zeker niet te lang
dit gebeurd uit verveling, niet door een trauma

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:03

Ook opletten dat als je hem bij die andere stal vlak naast andere paarden zet bijvoorbeeld geen voerdernijd nog gaat ontwikkelen. Gewoon zorgen dat die de stal uitkomt... denk dat het eerder een trauma is dat die de hele dag in zn muffe stal staat.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:13

Hoi,

Wat een vervelend probleem. Ik vind de foto's ook getuigen van een probleem de afgelopen zomer. Wat vervelend om je paard zo aan te treffen als je terugkomt!

Je bericht staat vol met antropomorfismen. Dat betekent dat je menselijke gevoelens toedicht aan je paard. Bijvoorbeeld dat hij ging weven doordat hij niet snapte dat hij alleen moest staan. Antropomorfismen zorgen er niet voor dat je je paard beter begrijpt naar mijn idee. Als bioloog benader ik je probleem net even anders.

weven is een stalondeugd. Stalondeugden ontstaan doordat je paard niet zijn natuurlijke gedrag kon vertonen. Dat kwam doordat hij alleen stond op stal. Een paard zal nooit snappen waarom dat is. het weven leer je hem niet echt meer af denk ik. Hij zal dit blijven doen als hij op zo'n onnatuurlijke manier wordt gestald. Al zijn stro opeten zie ik in dit geval ook als een stalondeugd. Hij zet gedrag (in dit geval weven en stro opeten) tegenover gedrag dat hij normaal gesproken zou uitvoeren (grazen, lopen, sociaal contact). Jij moet hem weer het natuurlijke gedrag kunnen laten uitvoeren. Hij kan dit dus niet zoals hij nu staat. (dat is wat zijn gedrag jou vertelt)

Mijn adviezen zouden zijn:
- een loopstal zou het mooiste zijn, met een of een paar paarden samen in een veilige groep.
- of paard de gehele dag in een paddock laten lopen, met een ander vast vriendje samen, desnoods met een draadje ertussen (maar liever niet)
- paard hooi geven en geen kuil. Dit zodat hij langer met zijn voer bezig is
- paard zoveel mogelijk vermaken in de stal. Wilgenstammen ophangen bv
- krachtvoer vanaf de grond voeren om tijd te verlengen dat hij dat eet
- geef je paard uitdaging iedere dag. Onder het zadel maar vooral ook vanaf de grond. (ik clicker nu bv om mijn revaliderende paard te vermaken)

Strooisel vervangen zou ik voorzichtig mee zijn, als jouw paard bv vlas of houtkrullen eet kan dat ernstige problemen veroorzaken. verder is dat naar mijn idee symptoombestrijding, het wezenlijke probleem los je er niet mee op. Hetzelfde idee heb ik bij een weefrek. Gaat je paard in de stal weven, ben je nog verder van huis.

Tijdens het wandelen gras willen eten kun je hem natuurlijk afleren. maar als je echt denkt dat het een obsessie voor hem vormt: zegt mij dat het in de plaats komt van natuurlijk gedrag

Laat je me even weten of je iets hebt aan mijn adviezen? Succes!

groetjes Anne

ps: ik ben geen verkapte natural die volledig tegen stallen is, maar jouw paard geeft duidelijk zijn ongenoegen aan.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:21

Inderdaad vind dit een hele nette/goede uitleg van rakni! Denk dat als je haar ideeen uitvoert je al een stuk op weg geholpen bent!

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 21:11

Ik heb de adviezen gelezen en wil jullie hier ook voor bedanken.
Helaas kan hij nu niet meer het land op. Dit gebeurt pas weer van het voorjaar en dit keer gaat hij dus ook in een kleine groep met ongeveer 5 paarden op een groot stuk land.
Gemiddeld gaat hij per dag ongeveer een uur in de paddock en een uur onder het zadel.
Strooisel vervangen wil ik liever ook niet maar ik dacht dat het misschien een uiterste oplossing was.
Ik kan hem helaas gene hooi voeren dit omdat op deze stal alleen kuil gevoerd wordt en hij vreet dit ook echt als een razende op dus ik denk dat dit met hooi hetzelfde zou zijn.
Speeltjes heb ik al in stal hangen alleen deze helpen niet zo veel vrees ik. Hij heeft een rolbal met biks erin en deze is wel elke dag leeg maar toch is al zijn stro op dus volgens mij speelt hij daar pas mee als z'n stro op is. Voor meerdere speeltjes ga ik eens even kijken. Ook gaat hij zich vervelen na langere tijd in de paddock, hij loopt je dan steeds achterna en draaft ook gelijk naar het hek als je daarheen loopt.
Van stal veranderen gaat niet want alles hier in de buurt is nog vele male erger en vaak zijn dit ook alleen maar grote maneges. Daarbij komt dat ik gewoon op de fiets moet en nu al 20 min fiets erheen en dat is toch ook echt wel de max ivm school helaas.
De rest ga ik allemaal eens met mijn ouders en de staleigenaresse bespreken. Misschien dat zij hem af en toe 's middags voor ik kom al buiten wil zetten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:57

Hoi,

Graag gedaan!

Van hooi kun je meer geven omdat er minder voedingswaarde inzit. Daardoor doet hij er langer mee (omdat hij meer krijgt dus)
Tja, als je paard per dag niet meer dan 2 a 3 uur uit zijn stal komt, denk ik niet dat het gedrag zal veranderen. Ik zal zeker proberen je paard langer in de paddock te laten. Dat je paard naar voren komt lopen als jij er bent zegt mij zeker niet dat hij zich verveelt. Vervelen kennen paarden niet. Hij komt naar voren omdat daar kennelijk iets te beleven is als jij daar staat. Verstop je eens en kijk dan eens langere tijd naar zijn gedrag in de paddock.
Ik herken jouw ervaring van weinig buitenzet mogelijkheden op stal: ik heb hetzelfde probleem. (met mijn revaliderende paard) Maar misschien als je veel samen gaat werken met andere pensiongasten of de stalhouder dat er toch een oplossing kan komen. kunnen ze hem niet na het voeren buiten zetten totdat jij komt? Er moeten voor je paard toch oplossingen komen want hij geeft jou wel duidelijke signalen.

Ik hoop dat het verbetert, succes!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:03

Ik haak hier even verder op in. Mijn paard weeft ook in fase. In het begin heeft ze helaas geleerd dat ze hier aandacht door kreeg. Ik weet verder niet of dit verband er mee houdt. Echter weeft mijn paard ook in het land en in de paddock. Waarbij ze eigenlijk nooit alleen staat. Het idee van zoveel mogelijk buiten staan heeft bij mijn merrie dus geen invloed..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:09

Je draait dingen om ben ik bang..
Dat zijn kuil op is, de biksbal leeg is en het stro op is, volgt mekaar op. Wanneer je meer kuil zal gaan geven zal hij dit gaan eten ipv het stro, het stro zal hij als laatste pakken omdat hij zich dan gaat vervelen. Meer kuil/hooi dus en meer afleiding.
Ik zie eigenlijk niet in dat het paard een probleem heeft maar dat jij een probleem ervan maakt dat hij zijn natuurlijke drang volgt..
kort gezegd voer je dus niet genoeg kuil/hooi en heeft hij teweinig afleiding!