Perfecte weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Perfecte weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 00:31

Hoe moet jullie PERFECTE WEIDE eruit zien? vertel me alles tot in de kleinste details : grootte, afsluiting, gras,... ik zal beginnen :

Mijn perfecte weide moet heel erg groot zijn, nog groter dan een koeienwei, uitgespreid tot bijna aan de horizon. Het gras moet helder groen zijn, niet te kort, niet te lang. De wei moet afgesloten zijn met een prachtig eikenhouten hek, en als het een ondeugende pony is die veel ontsnapt moet er ook nog wat schrikdraad aan de binnenkant. Ook de schuilstal moet in het prachtig hout zijn en lekker ruim, met een dikke laag stro en hooi zodat m'n pony het niet te koud heeft en er moet natuurlijk ook nog een grote drink- en etensbak in. De stal moet natuurlijk ook kunnen sluiten, maar m'n pony moet ook wel lekker met zijn hoofd buiten kunnen hangen. Naast de stal moet er ook nog een overdekte wasplaats zijn, zodat ik m'n pony goed kan afspoelen na het rijden. Aan de andere kant van de stal moet er ook nog een zadelkamer, die net zo groot is als de stal en waarin ik al mijn spullen kwijt kan.
Zet in dit topic ook je droomwei of geef commentaar op de droomweides van andere bokkers!! Tong uitsteken

joyce B

Re: Perfecte weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:24

Haha, ok, mijn droomwei (met stal erbij Knipoog):

Mijn droomwei ligt om mijn huis en tuin en de stallen heen.
Is ongeveer 4ha groot, verdeeld in 4 stukken. Alles netjes omheind met nette houten of kunststof omheining, met aan de binnenkant nog een schrikdraadje tegen het schuren/bijten.

Bestaat uit hoge zandgrond, met mooie vlakke bodem zodat je er ook fijn op kunt rijden. Het hele jaar bruikbaar zonder modderig te worden of uit te drogen. Er is altijd genoeg, mooi stevig en groen gras. (we kunnen het bloten om het netjes en kort genoeg te houden en andere stukken maaien voor hooi/voordroogkuil)

Er is een centraal erf met een grote stal, waarvan het achterste deel een grote inloopstal is, met openingen aan de achterkant naar een verharde (met klinkers) hout-omheinde paddock met een doorgang naar een ruime, gedraineerde en met bodemroosters verstevigde zandpaddock met mooi grof, wit zand. Vanuit deze zandpaddock die om het bestraatte deel heen ligt kunnen de paarden de verschillende weilanden in als de hekken open staan. Om het terrein heen en tussen de weilandjes door lopen stevige, vlakke zandpaden van een paar meter breed zodat men er met een trekker bij kan voor het onderhoud en je ook even lekker uit kan stappen of een heerlijk stevig galopje om de weilanden kunt maken.

De stal bestaat dus aan de achterkant uit een heel ruime inloopstal (8 meter diep bij 20meter breed bijvoorbeeld met aan beide zijkanten een doorgang Knipoog) met voerhekken aan de binnenkant aan het gangpad. De stal heeft heeft verder nog een paar individuele boxen van 4 bij 5 meter, 2 poetsplaatsen waarvan 1 met wasplaats met warm water en solarium. Overal ligt mooi rubber op de vloer. Er is een zadelkamer met individuele kasten, ruimte voor het voer en de supplementen. een toilet met wasbak en boven is een afgesloten hooizolder en aan de achterkant een kleine kantine met verwarming en uitzicht over de paddock en de bak en weilanden.
In de luwte van de stal en het huis ligt een zeer goede 20 bij 60 all-weather buitenbak met mooie omheining.

Aan de achterkant grenst de wei aan een mooi, groot en ruitervriendelijk heide en bosgebied, met goede ruiterpaden waar je je een uurtje tot een dag in kunt vermaken...

Heb ik al genoeg gedroomd? Knipoog

De rijvereniging heeft een mooie accomodatie met buitenbakken en dubbele binnenbak zo'n 100 meter verderop (langs een weg met ruiterpad ernaast) waar je als je lid bent, onbeperkt gebruik van mag maken buiten de lessen om en waar ook regelmatig officiële wedstrijden worden georganiseerd.

Wie weet, als we maar vaak genoeg dromen...

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:37

jaa,, maar dan moeten er bij mij ook nog allemaal mooie heuveltjess en heuvels zijn! en natuurlijk ook nog een stuk plat land waar ik fijn kan rijden! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:41

Mijn droomweide ligt al aan huis Tong uitsteken

3 ha grasland afgezet met een gazen hekwerk met daarvoor een stroomlintje Haha!

De stal zou ik graag een nieuwe zien Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:58

Mijn wei ligt ook al op m'n erf... Hij moest alleen 3 x zo groot wezen en een houten afrastering hebben... Clown Haha! Maar verder is ie perfect!

Mijn stal en paddock mag wel verbeterd worden.. Ik zou heel die schuur platgooien en twee fatsoenlijke stallen met beiden een betonnen bodem met een goede afvoer willen hebben. Formaat verder wel hetzelfde. Dan daarnaast een goed georganiseerde zadelkamer met oa een dekenrek waar ik alles makkelijk op kwijt kan. Een stel fijne tuighangers voor m'n tuig en meer zadelsteunen (heb nu een bok waar m'n zadels op elkaar op liggen) Dekenrek ben ik voor aan het sparen via de Pavo punten Clown Mijn paddock mag daarnaast ook 2x zo groot en een fatsoenlijke drainering en betonplaten krijgen...

Foto's van wei : http://www.mijnalbum.nl/Album=DJD4ZALJ

Troublesome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:13

Mijn perfecte weide en stal heb ik hier al Haha! ik ben erg tevreden over mijn plekje, het is er ruim en veilig. Dus daar ben ik blij mee en zuinig op..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:24

Leuk Maya, was het eerst een soort van boomgaard?
Dat brengt mij ook weer op ideeën Tong uitsteken

1 van de weilanden een waterbak/zwemvijvertje en heuveltjes en wat natuurlijke hindernissen zodat je een soort crossparcoursje/hindernisbaantje hebt...
En natuurlijk voldoende schaduwplaatsen rond de weide waar ze zomers veel lopen.

Wij hebben 1 stukje wei gelijk achter huis en naast paddock en bak wat erg nat is en ik graag op zou willen hogen. Misschien is het wel haalbaar en een leuk idee om dat stuk in de toekomst aan te passen tot meer natuurlijk wei, door het op te hogen met zandheuvels, er een vijvertje in te graven en stukken te verstevigen met zand, extra te draineren en er dan boompjes e.d. te planten... Dan kan de rest normale wei blijven wat je makkelijk kunt laten maaien...

Hoop dat er nog wat meer wei-ideeën komen Tong uitsteken

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:40

Ik kijk uit de raam en omschrijf net zo'n droomwei al RunningKawa Lachen
Mijn weiland is 1,5 hectare, afgezet met gaashekwerk met daarvoor een stroomdraad. Binnenin vakken met houten palen en stroomdraad. Automatische drinkbakken, een mooie egale grasmat, aansluitpunten voor de beregeningsinstallatie. In een hoek, het dichtst bij de stal ligt een rijbak (niet all-weather, maar ook niet nodig).
De stal beschikt over nagenoeg alle voorzieningen. Alleen is er geen wasplaats met oneindig veel warm water. Er is wel warm en koud water, maar het warme is zo op, en voor het koude moet ik eerst een slang aankoppelen en deze naar buiten afrollen.

Maar ik ben meer dan tevreden en het mooist is: het is allemaal van mij Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:50

Ik wil een gevarieerde wei, met bomen, heuveltjes, struiken, een poel, zand en natuurlijk gras.
Verder een schuilstalletje met mogelijkheid om m'n spullen achter slot en grendel op te bergen en een slang om af te spuiten.
Schrikdraad vind ik prima, die van mij ontsnappen toch niet

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:54

Een plek van ruim 4 hectare....
Gedeelte zand, schelpen, bomen, bosjes, heuvels, kuilen, bomen en een natuurlijk watertje om uit te drinken en doorheen te banjeren, dit alles zo'n 1,5 hecare, de rest lekker gras.
Verder een opberghok voor mijn spullen en stroom om een waterkoker en koffiezetapparaat neer te zetten en een zeer ruime schuilstal van natuurlijk materiaal(wilgentakken of iets).Schriklint is een prima afzetting..
Verder een mogelijkheid om een tuinslang aan te sluiten, dus stromend water. Én een wc Haha!
Een bak is welkom, maar anders moet dit ín het bos liggen.

Ik ga weer eens heeeeeeeeeel hard dromen en hopen op een berg geld
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 02-12-07 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:03

Mijn eisen:
- Ik wil een heel grote wei.
- Allemaal verschillende soorten gras en planten (geen giftige natuurlijk).
- Wilgenbomen en andere bomen.
- Heuveltjes, zandvlaktetje, een aflopend meertje waar ze in kunnen zwemmen.
- Crosshindernissen in de wei zodat ik daar kan oefenen.
- Drinkbakken met goudvissen erin.
- Houten omheining.

Verder voor naast en bij de wei
- Een grote groepschuilstal waar ook een poetsplaats, afspoelplaats, solarium, voerkamer en zadelkamer zijn.
- Een dressuurbak ernaast en een bak met een springparcours. Ze hoeven niet overdekt te zijn.

Ik zie het nu al helemaal voor me. Haha! (Denk dat ik nu al moet beginnen met sparen Nagelbijten / Gniffelen )

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:05

Ik zou een plek van minstens 2 hectare willen, een houten omheining en mooi groengras. Alles beter als wat ik nu heb ing.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:07

Ik heb een droomstal aan huis met alles op en aan. De weide mocht gerust wat groter zijn... Héél wat groter... Met een fijne schuilstal op (plan voor volgend jaar). Maar ben dolgelukkig dat ik dit alles aan huis heb en in de zomer kan ik ze lekker op een weitje met heerlijk gras zetten!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:11

Heerlijk vanuit mn huisje uitkijkend op de wei die heeeeeeeeeeel groot is met een groot donker houten hek omheind. Het weiland moet rijk zijn qua gras met kruiden en weet ik veel. Mooie bomen en kleine plassen water. Het idee wat Black Beauty als weiland had Huilen van het lachen

Uiteraard zit hier een super stallencomplex bij met alle luxe en van die mooie groene (stalen) grote stallen met weefrekken enzo Lovers *droomt lekker verder*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:37

joyce B schreef:
Leuk Maya, was het eerst een soort van boomgaard?
Dat brengt mij ook weer op ideeën Tong uitsteken

Nee, is een typisch Zeeuws boerenerf weide Lachen Dus met alle fruitbomen (zitten heel veel oude rassen tussen, die ook beschermd zijn door Zeeuws Landschap) en diverse notenbomen en andere bomen erin. Aan de rand een erfbeplanting van iepen, populieren en kastanjes met name. Veel weides zien er zo uit, deze wei is ook al ruim 80 jaar wei Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:41

Die van Maya kom ongeveer overeen met mijn droomwei, érg mooi! Met een mooi wit hek eromheen, en een grote inloopstal Lachen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:44

Mijn verzorgpaard staat al op een prachtige weide Pling Helder groen gras, precies de goede lengte ook. Verder is het weiland afgezet met een mooi houten hek; de palen zijn wit geschilderd en de houten planken donkerbruin gebeitst. Het ziet er echt heeel chique uit *LOL*

Maar mijn echte droomweide zou er toch wel 1 zijn met veel heuvels, bomen en het liefste nog met een riviertje/beekje dat er doorheen stroomt Dromen *denkt aan de weilanden die ze in Zuid-Frankrijk heeft gezien Kwijl *

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:39

Heerlijk lekker dromen!
Als we hier meer ruimte hadden gehad was mijn weide perfect geweest! Helaas kan ik niet meer paardjes kwijt dan de 2 die ik nu heb staan en het liefst zou ik voor hun 2 ook al een groter oppervlak hebben.

Mijn perfecte wei: 4 weides van 1 ha, waar per weide een groepje van 5 jonge paarden komen te staan.
Per 2 weilanden 1 algemeen stuk (waar ze met K*-weer kunnen staan) van 20 x 40 met een staltegelbodem en aansluitend een groepsstal 35 m3.
Een mooie binnenmanege en buitenmanege en ook alles gedraineerd.

Om de weilanden veel bomen en struiken tegen het soms gure weer en de weilanden het liefst met heuvels e.d. en wat me ook mooi lijkt: een natuurlijke drinkplaats in het midden! Verder: de gehele weides omheind met heggen met daarbinnen houten palen met schriklint om zo natuurlijk mogelijke weides te creeeren.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:52

mijn weide moet ongeveer 15 hectare zijn, met zeer veel variatie. Liefst een klein bosjes er in en, waterpoel, en geen bemesting. Een schuistal zou ook wel handig zijn maar als er genoeg bomen zijn is dat niet echt noodzakelijk, ook de omheining maakt me weinig uit zolang het maar veilig is. Ik hoop dat het ooit haalbaar wordt maar ik ben bang van niet Clown

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:01

leuk idee maar ik vraag me af of dit topiuc hier thuis hoort?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:08

de wei die ik nu heb bevalt me ook wel, weet dat de rets nu toch onhaalbaar is
nu heb ik bijna 1 hectare, grote schuilstal en een bak
alles omheind met stroom en komt nmog beoband omheen.
wei is nu nog 1 stuk maar word verdeeld in 2 stukken
manege is op 5 min afstand, het bos en akkerpaadjes ook, weg oversteken en ben er