benen wassen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmayleexx

benen wassen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:01

Ik vroeg me af of het veel kwaad kan om mijn pony in de winter de benen af te spuiten.
Omdat ik het paard zo zie als de mens denk ik dat het te koud in de winter is.

Ik wil haar eigenlijk 1x in de week de benen afspuiten omdat ze overdag buiten staat in de blubber en 's nachts op stal. Het is een tinker en heeft veel haar.
Als ik haar de benen niet zou afspuiten ben ik bang dat ze mok zal krijgen.

Arlette1991

Re: benen wassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:02

ik spuit de benen van mijn paard min. 1 keer per dag af, kan geen kwaad hoor! als je bang bent voor mok kan je na het afspuiten de benen afdrogen met een handoek.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:03

Mijn shetje wordt vrijwel elke dag of om de 2 dagen afgespoeld aan zijn kont en benen, maar dat is omdat hij erg aan de diarree is. Ook gewoon in de winter.
Wij maken hem wel weer droog, hebben een soort enorme föhn voor honden, en daar blazen we hem mee droog. Als je het doet, zou ik hem wel weer droogblazen. Aan de andere kant, blubber is ook niet droog.. Ben benieuwd wat hier verder nog uitkomt..
Groetjes, mij

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:03

Kan geen kwaad hoor Lachen Ik droog ze daarna zelf wel even af met een handoek

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:26

Paarden zijn geen mensen Lachen Dus die moet je ook niet zien als mensen. Zowel geestelijk als lichamelijk.

Ten eerste is het niet te koud omdat er nauwelijks spieren zitten in de benen, dus die benen krijgen het ook niet koud.
Ten tweede voorkom je met afspuiten geen mok omdat mok juist dol is op nattigheid
En ten derde krijgen alleen paarden met een verminderde weerstand mok.

KellyAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 03:06

Lenneke_ schreef:
Paarden zijn geen mensen Lachen Dus die moet je ook niet zien als mensen. Zowel geestelijk als lichamelijk.

Ten eerste is het niet te koud omdat er nauwelijks spieren zitten in de benen, dus die benen krijgen het ook niet koud.
Ten tweede voorkom je met afspuiten geen mok omdat mok juist dol is op nattigheid
En ten derde krijgen alleen paarden met een verminderde weerstand mok.

Mee eens!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 06:21

wat ik nog wil toevoegen, de benen van jouw tinker zitten wel onder de blub,maar de huid is echt wel schoon en droog hoor!!!
ga je nou die benen afspoelen dan worden ze wel nat en mochten ze dan om een of andere reden gevoelig zijn voor mok dan krijgen ze het dan nog sneller Knipoog

maar benen afspoelen kan prima nu hor

vlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:13

ja ik doe dat ook elke dag na het rijden...ook 's winters, ook vooral om de benen wat af te laten koelen van het rijden..
en gebruik idd gewoon een simpele handdoek om het droog te maken : )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:30

Ik heb ook een tinker met dikke sokken, en op t moment ook helemaal onder de blubber. Je kan het beste helemaal niks doen eraan, gewoon laten opdrogen en dan valt de zand er vanzelf uit. Til de sokken maar eens op 's avonds, dan zijn ze op de huid nog helemaal wit Haha!
Je moet ze ook nooit drogen met een handdoek, door dat wrijven kun je de huid ruw maken en beschadigen.
Om mok te voorkomen kun je het beste goed op de voeding letten, zo weinig mogelijk suikers. Dus weinig brok, fruit en snoepjes, maar wel heel veel oud hooi. Dat is het beste voor sobere paarden zoals tinkers.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:11

ik spuit mijn paard ze benen ook elke dag af alleen er zit denk wel een verschil tussen een quarter en een tinker. Me vriendin heeft een Tinker en die kan dat inderdaad niet vaak doen dat beest heeft zo mok en der sokken krijg je niet droog met een handoek helemaal

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:13

ik zou het wel doen. mijn haflinger heeft witte flossen en die wil ik wit houden. Dus haar spuit ik ook wel af. Drogen. Zelf gebruik ik lauw warm water

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:18

Als ik jou was zou ik het niet doen, alleen maar omdat je de sokken slecht droog krijgt en je hierdoor de kans op mok zeer vergroot.

Als je paard niet van die enorme sokken zu hebben dan zou je het wel kunnen doen. Een paard is geen mens, ze kunnen veel beter warmte vast houden! Dus als wij het koud hebben, hebben zij het nog prima Lachen

Succes ermee!

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:34

1x in de week afspoelen is geen probleem lijkt mij. Inderdaad wat al meerdere malen gezegd is wel goed droogmaken ivm met mok. Met een handdoek ook onder de sok goed droogmaken... "niet zagen"

Zeker als ze veel buiten in de blub staat zou ik mok in de gaten houden iedere dag even voelen hoe en wat.

Ook voeding kan hier mee te maken hebben dus let ook daarop

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 05:35

Carlijnnn schreef:
ik zou het wel doen. mijn haflinger heeft witte flossen en die wil ik wit houden. Dus haar spuit ik ook wel af. Drogen. Zelf gebruik ik lauw warm water

Hier heb ik aan gedacht!! Ik heb een zwarte tinker gekocht!! Haha!

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 05:36

Zietje schreef:
Als ik jou was zou ik het niet doen, alleen maar omdat je de sokken slecht droog krijgt en je hierdoor de kans op mok zeer vergroot.

Als je paard niet van die enorme sokken zu hebben dan zou je het wel kunnen doen. Een paard is geen mens, ze kunnen veel beter warmte vast houden! Dus als wij het koud hebben, hebben zij het nog prima Lachen

Succes ermee!

Ze heeft inderdaad nog niet veel sok:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YR3EJCWA.jpg

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:58

Je kunt best de beentjes afspuiten in de winter. Ennuh wel handig hoor een tinker met zwarte benen, goed uitgezocht Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:59

Ik heb ze toevallig net nog afgespoten.
Kan verder geen kwaad. Ik droog ze wel altijd na met een handdoek.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:02

Ik spuit iedere dag 1 of 2 keer de benen af, kan gewoon Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:19

ook bij een tinker kan het prima Ja
de mijne heeft witte sokken, dus ze word minimaal een keer of 2/3 per week flink afgespoten om weer min of meer presentabel te worden Ja

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:05

de huid scheidt een vetlaagje af, dit zorgt er voor dat modder de huid niet bereikt en zal dat geen oorzaak zijn voor mok, mocht ze dat ooit krijgen. je kan de benen dus wel afspuiten maar dat is meer voor je eigen gevoel en het oog, dan dat het ergens tegen helpt Lachen

het is hier zelfs zo erg, dat als ik de onderbenen was, de shampoo niet eens de huid bereikt, hoe ik mijn best ook zou doen! Nagelbijten / Gniffelen

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:01

gewoon doen! wordt bij ons wekenlijks gedaan, tinkers en dat soort paarden kunnen wel tegen een koudje!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:03

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 01:11

afspoelen kan wel maar dan echt helemaal kurk droog maken met een handdoek.....inderdaad zoals boven vermeld, niet zagen.
En strooi er een beetje talk poeder in de koot holte.....ga onder tussen lekker een half uurtje iets anders doen en pak daarna een handoek en veeg het eraf (neemt vocht op...dus laatste restje verdwijnt en houd de huis zacht......al is wit op een zwart paard een beetje euhhhh.....vreemd gezicht dus veeg het weg....)

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 09:23

leuke foto's ellepel

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:59

Tuurlijk kun je de benen wassen. Wel even een beetje drogen met een handdoek maar kurk droog dat lukt je nooit! Hij staat toch 's nachts op stal? Ik heb net mijn paardje nog even afgespoten hij zat helemaal onder de blubber van een uurtje in de paddock. Heel zijn buikje en benen waren helemaal vies. Dus ook hij is weer schoon. Lekker z'n fleece deken en stal deken erop. En hij staat dik in het stro, lekker vers, doen iedere dag zijn stal netjes maken en opstrooien. Lekker wat kuil en dan komt ie de nacht wel door hoor. Al doe je het iedere dag!

Groetjes Joyce