Wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Virginia123

Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 16:53

Ik weet niet of het hier hoort maar plaats het dan ajb ff over Knipoog

Mijn vraag was welke wormen kuren gebruiken jullie en waar haal je die?
Hoe voeldoet ie?
En hoe duur is ie?

Dankje Knipoog

Cassidy

Re: Wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:58

Op advies van de DA wordt op stal gewisseld tussen wormenkuren met Moxidectine (Equest) Moxidectine met Praziquantel (nieuw Equest of Equimax) en Panacur (Fenbendazol). We kopen ze via de DA.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:10

Wij kopen ze bijvoorbeeld bij de boerenbond (in het noorden de Welkoop) en hebben meestal Equivalent (ofzoiets).
Maar zoals Cassidy al aangeeft, je moet wisselen met de werkende stof, anders worden de wormen resistent (dan gaan ze er niet meer van dood).
Dat is wel heel belangrijk!!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:16

Ik ben het met cassidy en missevil eens..kijk ook eens op mijn topic: kijk uit met hippomacwormkuren!!!
zo heb ik over wormkuren geleerd.. tis aan te raden om dan een wat strengere wormkuur te pakken en dan een wat mindere strenge..

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:51

Welke raden jullie aan?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:55

Kijk naar de werkzame stoffen, en kies van de gewenste stof gewoon het goedkoopste merk!
Inderdaad zijn de meest gebruikte stoffen die Cassidy al noemde, alleen ivermectine wordt ook heel veel gebruikt.

Fenbenzadol moet je niet in het najaar geven, omdat die niet helpt tegen horzels. Dan moet je dus moxidectine of ivermectine geven.

Fenbenzadol is het goedkoopst, daarna ivermectine en daarna moxidectine. De combi's met praziquantel zijn het duurst. Praziquantel is de enige stof die lintworm bestrijdt, overigens.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:04

Bij ons krijgen ze de goedkoopste kuur. Wij hebben hier momenteel 6 shetjes en 1 fjord lopen duswe kopen ze groot in. Dan gaat er nog redelijk wat van de prijs af en kiezen we voor Fenbendazol of invermectine.
In het najaar krijgen ze een duurdere combinatiekuur die ook lintworm bestrijdt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:19

je kunt net zo goed meteen naar een da gaan want vanaf volgend jaar mag je ze alleen nog bij de da kopen en die geeft je dan ook direct advies Knipoog
dit komt door de onwetendheid van veel veel paardeneigenaren over het ontwormen Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:44

klopt, maar je kunt ook een voorraadje aanleggen. Ik kan nu tot juli 2009 vooruit.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:48

Deze keer krijgt die van mij een invermectine ontwormingsspuit.
Ik wissel het ook af!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:55

Ik geef de ene keer bijvoorbeeld Equest die voor 3 maanden beschermd en dan Eqvalan of Furexel die dan weer 8 weken beschermd. Ik wissel dus ook iedere keer van kuur, aankomende keer krijgt hij weer 1 voor 8 weken (18 December) en dan in Februari weer 1 voor 3 maanden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 11:01

Ik heb van Coliena hier op bokt een goed ontwormschema gekregen, pb haar eens alleen ivermectine en 1 keer in het jaar equimax (iig die duurdere) is niet voldoende.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:03

Ik gebruik meestal een Equest of Eqvalan Duo (groot verschil met de gewone Eqvalan!). Ik bestel ze bij de apotheker, die heeft ze ook.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:28

Heb paard nog maar van 12 september dus ondertussen 1 keer ontwormd met Equimax, koste 26euro via dierenarts, in apotheker wast goedkoper, 24 of 23 euro zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:43

3x per jaar met Equest, in het najaar met Equest Pramox.
Kost wel wat meer, maar geeft de beste bescherming.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:06

pre schreef:
je kunt net zo goed meteen naar een da gaan want vanaf volgend jaar mag je ze alleen nog bij de da kopen en die geeft je dan ook direct advies Knipoog
dit komt door de onwetendheid van veel veel paardeneigenaren over het ontwormen ;)

Nee daar heeft het niks mee te maken. Op een wormkuur staat een wachttijd van 30 dagen; dat betekent dat vlees vn een paard dat minder dan 30 dagen na een wormkuur is geslacht, niet gegeten mag worden. Alleen staat het nergens geregistreerd. Dik kans dat in jouw paardenrookvlees of in je goulashkroketje nog wel een beetje wormmiddel zit.
Als je het bij de da koopt, kan hij het in het paspoort vermelden (maar ik moet nog zien of dat gebeurt...)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:07

Bitch schreef:
3x per jaar met Equest, in het najaar met Equest Pramox.
Kost wel wat meer, maar geeft de beste bescherming.

Ben het niet met je eens. Equest helpt weliswaar het allerbeste tegen bloedworm maar voor sommige andere wormsoorten kan je beter een andere nemen. Afwisselen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:20

En waarmee wil je afwisselen dan?
Niet het merk, hoor, maar de werkzame stof.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:46

beantsje schreef:
pre schreef:
dit komt door de onwetendheid van veel veel paardeneigenaren over het ontwormen ;)

Nee daar heeft het niks mee te maken. Op een wormkuur staat een wachttijd van 30 dagen; dat betekent dat vlees vn een paard dat minder dan 30 dagen na een wormkuur is geslacht, niet gegeten mag worden. Alleen staat het nergens geregistreerd. Dik kans dat in jouw paardenrookvlees of in je goulashkroketje nog wel een beetje wormmiddel zit.
Als je het bij de da koopt, kan hij het in het paspoort vermelden (maar ik moet nog zien of dat gebeurt...)

ik heb dit van mijn eigen da, verder is mijn buurrouw al jaren da.
veel mensen schatten te vaak het gewicht van het paard en zitten er vervolgens compleet langs Knipoog
wat je dan dus krijgt is over- of onder dosering, waardoor de de wormen vaak niet goed worden bestreden en de paarden nog zieker kunnen worden en de wormen immuun.
verder is het belangerijk om bepaalde wormkuren in een bepaalde tijd van het jaar juist wel of niet te gebruiken, dit heeft te maken met de werkzame stof die vaker verschilt waardoor de bestrijding niet altijd past bij dat wat men wil bestrijden.
het komt vaker voor dat mensen dus nutteloos ontwormen.

dit zijn enkele voorbeelden wat de hoofdreden was om deze regel in te stellen, in de winkels waar het nu vaak word verkocht is het vaak zo dat het personeel niet kundig genoeg is om mensen goed te kunnen adviseren in welke kuur voor hun paard om dat moment het beste is, veel menden pakken maar wat.
dat het niet gebruikt mag worden bij slachtpaarden is een feit wat ook zeker word meegenomen maar zeker niet de reden waarom, ook hierin worden vaak fouten gemaakt door onkunde van mensen zelf.
equest is inderdaad een goede en sterke wormkuur maar ook deze mag niet aan aale paarden worden gegeven, drachtige merries, veulens en paarden die ziek zijn of zijn geweest kunnen hier ziek van worden of zelfs te komen overlijden, juist door de starkte.
ook dit weten veel mensen niet.

verder is het niet zo dat je perse moet afwisselen met wormkuur, al is het wel in veel gevallen te adviseren omdat de meeste wormkuren verschillende dingen bestrijden, je moet alleen opletten dat je geen andere soort gebruikt in de werkzame periode van de wormkuur die je al hebt gegeven die een ander stof kan hebben als die die je dan wilt gebruiken.
dit kan gebeuren bij de 2de keer ontwormen bij wormbesmetting die je dan na 2 weken doet.

equest pramox bestrijd idd de rode bloedwormen en word daarvoor dus ook geadviseerd Knipoog