Welk zand in de binnenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Welk zand in de binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 22:40

Op de pensionstal waar ik nu sta hebben ze een binnenbak waar gewoon niet in te rijden is omdat deze gewoon echt te zwaar is. We hebben de bak al meerdere weken achter elkaar aan nat gemaakt, maar als er een paard in heeft gelopen is het gewoon weer net zo slecht als voorheen. De eigenaar van de pensionstal wil wel ander zand in de bak doen maar weet niet welk zand hiervoor geschikt is en niet zwaar is. Wie kan mij advies geven?

8nnemiek

Re: Welk zand in de binnenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:25

Bij de manege waar ik vroeger heb gereden ligt een bodem van grove houtsnippers, doordat de mest er doorheen wordt gelopen, en door de paarden die er overheen gaan verandert het dan langzaam in een soort zand, de bak is dan redelijk zacht, maar niet té zwaar. En die bak werd in de zomer dan elke dag even gesproeid, en om de paar jaar werd een nieuwe lading erop gestort. Ik weet niet of dit echt een ideale bakbodem is, maar wel de goedkoopste denk ik zo Tong uitsteken
In een andere, betere manege hebben ze een zand met tapijtsnippers er doorheen. Dat is echt heel fijn, heel erg vlak en niet zwaar, maar kost wel een vermogen om af te laten voeren aangezien het chemisch afval is.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 09:56

Bedankt voor je reactie.
De pensioneigenaar wou mest in de bak doen, maar dat vinden wij niet echt fijn. Hij wil op aandringen van ons nu wel ander zand aanschaffen, maar dan moet het wel stevig zijn en niet zo mul als het witte zand dat we nou hebben. Tapijtsnippers ziet hij niet zo zitten aangezien het idd erg duur is om het af te laten voeren.

mii_bll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:42

even een stipje

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:28

Laat de pensionhouder gewoon contact opnemen met bedrijven die bodems leggen. BV Agterberg, deze hebben ook relatief goedkope oplossingen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:41

Waarschijnlijk is fijne houtsnippers wel een goede oplossing. Deze geven structuur aan de bodem. Advies en offerte vragen is natuurlijk altijd verstandig.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:12

Bedankt voor jullie reacties. De pensionhouder gaat vandaag naar een stal toe waar ze net een nieuwe bakbodem hebben. Ik hoop dat dit hem wat lijkt en dat hij het gaat aanschaffen. Dan kunnen we eindelijk binnen rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:45

Ik ben ook wel benieuwd naar goedkope binnebak bodems...mijn stalhouder is bezig een binnenbak aan het bouwen en vroeg al naar bodems.

Hij wil het zelfde in de bak gooien als buiten maar dat is veels te zwaar. Buiten is het opgelost door houtsnippers .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:02

Mijn instructice heeft hele fijne spaanders door het zand in de binnenbak. Om de zoveel tijd moet er een nieuwe lading doorheen omdat de spaanders helemaal fijn gelopen worden. Het rijdt echt fijn. Heel veerkrachtig. Wel moet ze hem af en toe sproeien. Het is voor het behoud van die bak niet goed als er in gelongeerd wordt, en er mogen ook geen paarden los in.

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:46

Wij hebben een eb en vloed bodem , zeer fijn. Maar wat voor zand het is weet ik niet.

virgin_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:51

strandzand Haha!