Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Charmotte schreef:geen idee hier in de buurt zit een manege die het wel heeft, wel alleen voor de manegepony's..
misschien dat het ook te maken heeft met wondjes maar zoals je al zegt moet je de groep wel goed samenstellen en zoiets kan ook in de wei gebeuren.. ik denk dat idd het uitmesten ook 1 van de redenen is..

russel schreef:Een zwaarwegend praktisch bezwaar zou voedselnijd zijn, koeien hebben dat niet, sommige paarden zo erg dat ze andere paarden flink verwonden, om maar niet te denken aan dodelijke trappen, de rangorde die koeien niet hebben maar paarden wel zou er voor kunnen zorgen dat er 1 of meerdere niet kunnen eten, drinken en liggen op de momenten gewenst. Dan zijn er mensen die genoeg handig zijn om hun paard uit een kluitje te halen, zeker als ze met hun paard langs meerderen in de rang moeten, nog knap gevaarlijk ook.
Stel alleen recreatieruiters die het niet erg vinden als er ergens een hapje haar weg is, of bloedend schrammetje dat geen blessure geeft, dan nog denk ik dat het niet haalbaar is.
Het is geen verplichting ofzo, ik vraag me alleen af waarom de mogelijkheid niet méér geboden wordt, want ik denk dat er absoluut een markt voor is.
Lenneke_ schreef:Dan moet je zeggen dat de eigenaren zelf moeten voeren.
Isegrim schreef:russel schreef:Een zwaarwegend praktisch bezwaar zou voedselnijd zijn, koeien hebben dat niet, sommige paarden zo erg dat ze andere paarden flink verwonden, om maar niet te denken aan dodelijke trappen, de rangorde die koeien niet hebben maar paarden wel zou er voor kunnen zorgen dat er 1 of meerdere niet kunnen eten, drinken en liggen op de momenten gewenst. Dan zijn er mensen die genoeg handig zijn om hun paard uit een kluitje te halen, zeker als ze met hun paard langs meerderen in de rang moeten, nog knap gevaarlijk ook.
Stel alleen recreatieruiters die het niet erg vinden als er ergens een hapje haar weg is, of bloedend schrammetje dat geen blessure geeft, dan nog denk ik dat het niet haalbaar is.
Voernijd is bij honden prima af te leren, dus ik neem aan dat dat bij paarden ook mogelijk is (heb nog nooit een paard met voernijd gehad). Maar als dat niet zo is, dan moet je een paard met voernijd dus niet in zo'n groepsstal zetten.Het is geen verplichting ofzo, ik vraag me alleen af waarom de mogelijkheid niet méér geboden wordt, want ik denk dat er absoluut een markt voor is.
Met zo'n computergestuurd voedersysteem voorkom je trouwens dat soort problemen, maar het zal vast niet goedkoop zijn.
_Sammie_ schreef:Nou een klein beetje zie je wel bezwaren over het hoofd.
Allereerst: Hoeveel mensen ken jij die bijvoorbeeld (ik noem maar een getal) 4 paarden hebben?
Iedereen is tegenwoordiger veel individualistischer, mensen moeten er niet aandenken dat hun engeltje bij het paard van die vreselijke arrogante overbuurvrouw bij haar paard in 1 stal komt te staan. (hihi ik zelf ook hoor)
Ik zou alleen willen dat ik ervoor kon kiezen.Citaat:Verder even jou vergelijking met koeien:
Koeien is voor arme mensen, paarden is voor rijke mensen.
Boeren zijn arm en hebben koeien, mensen die rijk zijn hebben paarden.

Citaat:Groepsstallen zijn een goedkopere oplossing dan aparte stallen.
ponylovertje schreef:ik ben zelf in principe een voorstander van het natuurlijk houden van paarden, maar heb toch twijfel over een groepsstal.
Heb er veel over gelezen en ook op school heb ik er het nodige van meegekregen.
De volgende nadelen worden opgegeven;
- te grote kans op verwondingen; wat als ze elkaar schoppen; vooral voor sportpaarden een veel gezien argument
- lastig om je paard uit de groep te halen; veel mensen zijn bang dat ze getrapt/gebeten/omver gelopen worden door de andere paarden. vooral voor maneges is dit een probleem, normaal pakken de kinderen hun paard/pony zelf, maar in zo'n groepsstal kan je je afvragen in hoeverre dit nog verantwoord is
- het is moeilijk te bepalen hoeveel voer ieder paard afzonderlijk binnen krijgt. selectief voeren wordt erg lastig
- dekens worden gesloopt door de andere paarden
Zelf vind ik vooral de kans op verwondingen een gegeven om het niet te doen. Daarnaast moet je het heel erg treffen met de paarden die in de groep komen. Heb te vaak paarden meegemaakt die maar blijven onrust stoken, ookal staan ze 24/7 in de wei, waarbij ze ook nog eens meer de ruimte hebben. Als er in de groepsstal ruzie ontstaat kunnen ze nergens heen.
Toch denk ik dat bij een zorgvuldige toepassing en voldoende ruimte om te 'vluchten'/terug te trekken de voordelen opwegen tegen de nadelen. Voor mij dan. Dat kan voor anderen anders zijn natuurlijk.