problemen met hoevenkrabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

problemen met hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:59

Altijd heb ik geleerd dat ik voor het rijden netjes de hoeven uit moest krabben, om dit vervolgens na het rijden eventueel ook weer te doen. (en natuurlijk ook als ik slechts even kom poetsen, longeren, losgooien ..)

Dit wil ik dus ook gewoon bij het paard, waar ik nu een tijdje mee aan de slag ben, doen.
De eigenaren borstelen het dier af en toe wel eens. Maar het echte poetsen en dus ook het hoevenkrabben wordt van mijzelf verwacht.
Nu heb ik wel 'ns een wat lastiger paard meegemaakt, maar het hoevenkrabben lukte uiteindelijk eigenlijk vrijwel altijd wel (voorheen o.a. op manege gereden, elk paard is anders en zo wordt je zelfs wat betreft het hoevenkrabben heel handig).
Bij dit paard lukt het me echter echt niet.

wat er gebeurd:
mijn volgorde van krabben is: eerst een van de voorhoeven, vervolgens de achterhoef, vervolgens op dezelfde manier de andere kant.
Wanneer ik dit echter probeer bij de voorhoeven probeert ze me te bijten. altijd en gericht. Ook probeert ze te gaan hangen, waarbij ze haar gewicht dus op het betreffende been laat komen. Soms draait ze met haar lijf. De voorhoeven lukken uiteindelijk meestal wel. Op een gegeven moment lijkt ze te denken 'zo is het wel genoeg geweest' en laat ze het toch toe, al straalt de tegenzin er toch vanaf.
De achterhoeven zijn een ander verhaal. Poetsen van de achterbenen lukt me meestal tot helemaal onderaan, maar zodra ik hoeven wil krabben en ik ga ook maar richting achterhand, slaat ze opzij en begint te draaien. Omdat ik niet op een trap zit te wachten lukt het hoevenkrabben achter dus absoluut niet.
(hoevenkrabben lukt overigens ook niet als anderen dit proberen)

Ik heb haar ook heel korte tijd meegemaakt op de vorige stal (toen nog van andere eigenaar) en daar heb ik een keer op haar gereden. Ik herinner mij dat ze ook toen met hoevenkrabben het volle gewicht op het betreffende been gooide (het been wat ik wilde krabben), zo dat ze nog bijna om zou vallen.

Nu is ze een tijdje geleden wel geïnsemineerd, wat niet bepaald soepel is verlopen. Dierenarts heeft haar daarna nog proberen te scannen, maar dat liet ze absoluut niet toe. Misschien dat dit ook meespeelt.
(toen stond ze wel al op deze stal).

De hoefsmid komt nu af en toe om een voor een de benen op te tillen, gewoon om haar het vertrouwen te geven. Dit schijnt (ben er zelf niet bij geweest) ook niet goed te slagen (ene keer wel, andere keer niet, maar sowieso nooit van harte). Maar de hoefsmid blijft af en toe komen om dit te doen. Hij kwam met dit voorstel omdat ze ook bij hem ontzettend moeilijk deed, hij heeft toen slechts aan een zijde de hoeven bekapt en is er toen mee gestopt. Hij heeft overigens geen gebruik gemaakt van bijvoorbeeld een praam, mede omdat dit bijvoorbeeld bij het insemineren wel is gebeurd en ze aan de hele inseminatie niet bepaald goede herinneringen heeft.

nu is mijn vraag, heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit hoevenkrab-probleem op kan lossen?
Ik wil gewoon, zonder paniek of dwarsheid haar benen op kunnen tillen en kunnen verzorgen.

Tot nu toe probeer ik het gewoon elke keer, heel rustig, uitgebreid belonen als ze meewerkt, maar het blijft en soms is het zelfs erger. Terwijl uit de verdere omgang blijkt dat ze toch steeds meer op me begint te vertrouwen.

Wiesje

Re: problemen met hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:51

Als ik het zo lees, lijkt het me gewoon slecht gedrag van de merrie.
Wat doet ze als je haar vastzet en dan de hoeven uitkrabt?
Dan kan ze je namelijk al niet meer bijten.

Met de achterhoeven is het wat lastiger. Vooral omdat ze daar natuurlijk ook mee slaat. Misschien toch eens een zweepje bij de hand houden. Om het heel cru te zeggen, als die van mij dit zou doen, krijgt ie een tik, maar dat is het ook klaar. Ik zou er ook geen fan van zijn om haar continu te moeten bestraffen.
Zorg er in ieder geval voor dat je pas het been optilt als je er zeker van bent dat alle andere drie de benen het gewicht zouden moeten kunnen dragen. Dus dat ze verder wel goed staat.

Misschien een idee, maar heeft het dier geen last van haar rug? Heeft ze met rijden moeite met haar balans? Omdat ze ook echt op alle vier de benen op jou leunt, kan het ook iets lichamelijks zijn. Maar dat zou je dan eigenlijk met rijden ook moeten merken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:01

Neem een lange handdoek, pak de uiteinden goed vast zodat je één 'bundel' hebt. Poetsen is geen probleem zeg je, dus leg de handdoek tijdens het poetsen om het achterbeen heen, in de kootholte. Het midden van de 'bundel' zit dan in de kootholte, de uieinden til je op en hou je vast. Omdat de handdoek lang genoeg is kan je ongeveer bij de voorbenen gaan staan.

Zet wat kracht op de handdoek, zodat je het been langzaam omhoog 'tilt'. Als ze hierbij slaat, raakt ze jou niet omdat je te ver naar voren staat. Dit moet je gewoon heel vaak doen, steeds iets langer in de lucht proberen te houden, steeds met een kortere handoek, geef er een stemhulp bij ('voet') en beloon uitbundig als ze braaf haar hoef optilt, zonder te slaan, al is het in het begin maar een seconde.

Als dit goed gaat kan je de handdoek afbouwen en zonder proberen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:20

Mijn merrie deed dit ook, als ik maar naar haar achterhoeven kéék begon ze al. Ik heb het opgelost dmv Voest technieken, het paard met lange halen rustig aaien overal, en belonen als je op plaatsen mag komen waar het eerst niet mocht. Dit is niet in een week over, dus ondertussen moest ik wel de hoeven uitkrabben. Daar heb ik de longeerlijn voor gebruikt. Een lus in de kootholte leggen, rustig voetje vragen en druk zetten. Als ze gaat trappen kan je haar voor haar gevoel "vast blijven houden" omdat ze de druk blijft voelen maar jij niet gewond raakt. Zodra ze stil staat belonen. En ook dit duurt even, maar na een paar dagen kon ik haar hoeven al vrij redelijk, nog wel met gebruik van de longeerlijn weliswaar, maar toch uitkrabben. En een paar weken daarna kon ik ze gewoon los uitkrabben.

Is ver dezelfde methode als Rijoyco gebruikt, alleen vind ik een handdoek net iets te kort als ze zijwaarts meppen.

Als mijn merrie gaat hangen (doet ze nu ook nog wel eens) houd ik haar been zolang mogelijk vast maar laat haar haar eigen gewicht dragen. Omdat ze dan niet prettig stond stopte ze snel met hangen en kon ik doorgaan, uiteraard meteen belonen dat ze zo braaf was als ze niet hing Haha! .

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:28

beide mijn ponies hadden dit toen ik ze net had... Bij de ene was het overgevoeligheid. Dat heb ik opgelost door veel te strelen en zachtjes te borstelen tot ze niet meer kietelig was. voetjes geven heb ik met de clicker geleerd Lachen nu is ze der dol op Pling .
Bij de andere was het gewoon krengengedrag omdat ze het nooit echt had moeten doen bij de vorige eigenaar... Trappen en doen als je die achterhoeven wilde uitkrabben! Ik heb me der eens een paar keer mee bezig gehouden. Elke keer om het koppigst, tot ze hem gewoon even liet opnemen en klaar. Na een paar keer doorbijten was het over... Nu geeft ook zij haar voetjes al als je der nog maar naar wijst Haha!

Misschien met wat hulp de eerste keren? iemand die haar bij het halster vasthoudt? of kan je haar dwars in de gang zetten aan twee touwen? dan kan ze ook minder draaien om te trappen... en niet vergeten een hand vol beloningen in je zak te proppen... zo wordt voetjes geven misschien al een stukje leuker voor een paard dat er echt de pest in heeft...

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:46

nu is het idnerdaad: aaien, overal aaien, steeds veredr naar beneden .. en vervolgens trapt ze. ze weet ook zeker wel dat dit niet mag, ik verhef m'n stem en ze krijgt een tikje. hard bestraffen wil ik eigenlijk niet, want deze merrie raakt dan, zoals ik het inschat, meer van streek (zeker nu na die inseminatie en juist nu ze mij zo duidelijk begint te vertrouwen .. poetsen ging eerst ook niet vanzelf, evenals opzadelen, maar opzadelen bijvoorbeeld kan ik nu vrij makkelijk alleen en dat gaat ook lekker vlot). met hoevenkrabben/poetsen staat ze sowieso vast. ook heb ik haar wel eens vastgehouden zodat een stalgenootje het kon proberen, maar dat was ook niet zo'n succes. beloningen .. snoepje maar meestal slechts een knuffel en een 'braaaaaaf' krijgt ze zeker als het een keer (op wat voor manier dan ook) wel lukt. de 'truc met de handdoek/longeerlijn' kende ik nog niet, misschien dat ik dat binnenkort eens probeer .. maar dan wel als mijn stalgenootje er ook bij is. stemphulpen als 'voet' gebruik ik overigens ook al.
met rijden lijkt ze geen moeite met balans te hebben. wel is ze nog niet echt 'recht', linksom is ze veel losser dan rechtsom. volgens mij is dat echter niet de oorzaak van het vervelende gedrag bij het hoevenkrabben.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:00

Ik zou de handdoek/longeerlijn truc zeker proberen, ik deed het trouwens met een halstertouw. Mijn merrie had nog niet zo goed geleerd voetjes te geven toen ik haar kreeg, en ze was er niet van gediend als ik haar achterbenen optilde. Met een halstertouw heb ik dat heel snel op kunnen lossen zonder het gevaar een trap te krijgen. Zorg dat je zoals Breghje zegt blijft vasthouden als ze zich verzet, maar loslaat zodra ze ontspant. Als ze geen verzet meer toont op het touw (handdoek of whatever) dan kun je het met de hand gaan proberen.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:10

Geeft ze wel haar voetje? Ook al is het maar eventjes? Dan moet je misschien proberen dit elke dag 2 keer ofzo te doen. Echt alleen even optillen en weer neer laten zetten. En dan steeds langer vast houden. Werkte bij mijn pony in ieder geval wel Lachen (maar die had geen trauma's etc, die kende het gewoon nog niet )

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:14

Als een paard zijn voorbenen niet op wil tillen vraag ik altijd even hulp aan iemand.
Stel dat ik zijn rechtervoorbeen wil hebben, dan gaat die ander aan de linkerkant staan en vraagt het hoofd naar links, hierdoor moet het paard zijn gewicht wel naar links verplaatsen en lukt het over het algemeen goed om de rechtervoet op te tillen. En die ander kan het paard mooi belonen en op zijn gemak stellen. De achterbenen deden we inderdaad met een halstertouw zoals al beschreven.
Succes!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:40

Elise88 schreef:
nu is het idnerdaad: aaien, overal aaien, steeds veredr naar beneden .. en vervolgens trapt ze. ze weet ook zeker wel dat dit niet mag, ik verhef m'n stem en ze krijgt een tikje. hard bestraffen wil ik eigenlijk niet, want deze merrie raakt dan, zoals ik het inschat, meer van streek (zeker nu na die inseminatie en juist nu ze mij zo duidelijk begint te vertrouwen .. poetsen ging eerst ook niet vanzelf, evenals opzadelen, maar opzadelen bijvoorbeeld kan ik nu vrij makkelijk alleen en dat gaat ook lekker vlot). met hoevenkrabben/poetsen staat ze sowieso vast. ook heb ik haar wel eens vastgehouden zodat een stalgenootje het kon proberen, maar dat was ook niet zo'n succes. beloningen .. snoepje maar meestal slechts een knuffel en een 'braaaaaaf' krijgt ze zeker als het een keer (op wat voor manier dan ook) wel lukt. de 'truc met de handdoek/longeerlijn' kende ik nog niet, misschien dat ik dat binnenkort eens probeer .. maar dan wel als mijn stalgenootje er ook bij is. stemphulpen als 'voet' gebruik ik overigens ook al.
met rijden lijkt ze geen moeite met balans te hebben. wel is ze nog niet echt 'recht', linksom is ze veel losser dan rechtsom. volgens mij is dat echter niet de oorzaak van het vervelende gedrag bij het hoevenkrabben.

Eigenlijk stop je dan al te laat Knipoog . Het beste is om het positief af te sluiten. Dus als je haar mag poetsen, belonen en stoppen. Volgende dag opnieuw die positieve bevestiging, stoppen. Dan langzaam verder door bijvoorbeeld haar benen te doen. Niet straffen, maar juist het goede gedrag belonen én op tijd stoppen. Dan is ze misschien wel een week ofzo modderig, maar dat zal ze wel overleven.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:05

Mijn tinker laat ook alleen haar hoeve uitkrabbe als het vuil is.. anders doet ze moeilijk xD.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:31

Ik heb ook dit vreselijk probleem. Ik heb haar nu 2 jaar en niks helpt. Vast zetten hoef ik niet te doen dan raak ze helemaal in paniek, ze begint dan ook letterlijk te gillen. Na anderhalf jaar wou ik toch echt haar voet van onder bekijken. En heb dus noodgedwongen met de arts haar onder narcose gebracht.
Ze is nog nooit bekapt geweest, moet ik wel zeggen dat hoefsmid haar wel altijd controleerd. Verder is ze kern gezond lichamelijk. Ook de röntgefotos waren goed.
Nu kan ik nog steeds geen voet krijgen, ze begint te steigeren en te springen. Ze is echt bang.
Ik moet wel erbij zeggen dat ze voor veel dingen bang is ook om haar box in te gaan.
Verder is ze superlief en kan en mag ik alles met er doen, elke uitdaging gaat ze met me aan.

Skaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:36

het klinkt alsof ze het nooit goed geleerd heeft, vooral doorgaan met oefenen en blijven proberen, ik heb het ook gehad met een pony was echt onhandelbaar, zodra je maar naar de benen ging werd ze levensgevaarlijk, maar met veel geduld weer voor elkaar gekregen en na een 3 maanden gaf ze voet op comando, is ook om te proberen, ga ergens staan en tik zachtjes tegen het been en zeg voet, als ze het voetje optillen belonen, zo doe je ook eens wat anders als alleen uitkrabben,zodat ze niet denkt voet optillen is uitkrabben.
ik heb mijn paardje met veel snoepjes en lieve woordjes weer goed gekregen terwijl ze echt mishandeld was door een hoefsmid en daardoor zo geworden was.
de achterbenen zou ik met rust laten zolang de voorbenen niet goed gaan, dat is echt gevaarlijk. en als de voorbenen goed gaan kun je de achterbenen proberen.
doe de hoeven ook alleen als je zelf in de goede stemming bent, als je al moe en geïriteerd bent kun je het beter niet doen, beloon je paard alsof hij iets vreselijk moeilijks voor je gedaan heeft en alsof het het knapste is wat hij ooit gedaan heeft ( als het goed gaat dan )