Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

.
nu is ze der dol op
.
(maar die had geen trauma's etc, die kende het gewoon nog niet ) 
Elise88 schreef:nu is het idnerdaad: aaien, overal aaien, steeds veredr naar beneden .. en vervolgens trapt ze. ze weet ook zeker wel dat dit niet mag, ik verhef m'n stem en ze krijgt een tikje. hard bestraffen wil ik eigenlijk niet, want deze merrie raakt dan, zoals ik het inschat, meer van streek (zeker nu na die inseminatie en juist nu ze mij zo duidelijk begint te vertrouwen .. poetsen ging eerst ook niet vanzelf, evenals opzadelen, maar opzadelen bijvoorbeeld kan ik nu vrij makkelijk alleen en dat gaat ook lekker vlot). met hoevenkrabben/poetsen staat ze sowieso vast. ook heb ik haar wel eens vastgehouden zodat een stalgenootje het kon proberen, maar dat was ook niet zo'n succes. beloningen .. snoepje maar meestal slechts een knuffel en een 'braaaaaaf' krijgt ze zeker als het een keer (op wat voor manier dan ook) wel lukt. de 'truc met de handdoek/longeerlijn' kende ik nog niet, misschien dat ik dat binnenkort eens probeer .. maar dan wel als mijn stalgenootje er ook bij is. stemphulpen als 'voet' gebruik ik overigens ook al.
met rijden lijkt ze geen moeite met balans te hebben. wel is ze nog niet echt 'recht', linksom is ze veel losser dan rechtsom. volgens mij is dat echter niet de oorzaak van het vervelende gedrag bij het hoevenkrabben.
. Het beste is om het positief af te sluiten. Dus als je haar mag poetsen, belonen en stoppen. Volgende dag opnieuw die positieve bevestiging, stoppen. Dan langzaam verder door bijvoorbeeld haar benen te doen. Niet straffen, maar juist het goede gedrag belonen én op tijd stoppen. Dan is ze misschien wel een week ofzo modderig, maar dat zal ze wel overleven.