paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiBaMi

paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 10:43

Hallo,

Ik weet niet of hier al een topic van is, en of het hier goed staat, zo niet: sorry!

Vorig jaar heb ik mijn pony buiten gezet tijdens het vuurwerk zodat ze kon rennen als ze bang werdt.
Maar ze was best overstuur...

Kan ik haar dit jaar beter binnen zetten in stal, met radiootje aan en lekker hooi?!
Of toch kijken naar het vluchtgedrag, dus naar buiten..??

Wat doen jullie?

groetjes en bedankt alvast!

dolor

Re: paard binnen/buiten bij oud&nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:45

bij ons gaan ze 's nachts naar binnen. de ramen worden afgeplakt zodat ze al die lichten niet zien. het gang licht blijft aan en de radio staat aan. ook controleert de staleigenaresse om het uur ongeveer hoe de paarden erbij staan en als het nodig is blijft ze er een tijdje bij om ze te kalmeren of geeft ze wat hooi ofzo. het werkt echt super. de paarden zijn eigenlijk nooit overstuur. en de volgende dag merk je ook niks aan ze. ik vind het voor ons wel een goede oplossing zo.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:47

Ik zou dr laten staan zoals ze nu gewend is.
Als ze nu buiten staan ook zo laten staan..Maar als ze binnen gewend is is dat denk ik slimmer.
Die van mij heb ik gewoon buiten laten staan.Tenminste ze konden zelf kiezen binnen of buiten.En zo stonden ze Normaal ook.
Af en toe gaan ze even rennen ofzo maar over het algemeen als ik dag ga kijken staan ze gewoon hooi te eten Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:13

Overdag de dagen voor oud en nieuw staan ze bij mij gewoon buiten, alleen dan niet aan een weiland die precies aan de weg grenst, zodat kwa-jongens geen rotjes te dicht bij ze in de buurt kunnen gooien.

's nachts staan ze gewoon op stal, zoals altijd, alleen krijgen ze voor 12 nog een extra lading hooi en ik laat de lampen aan en zet de radio aan. Bij mij is het maar van toepassing op 1 paard die bang wordt, de ander LAG vorig jaar gewoon om 00:15 in stal!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:15

Bij ons blijft alles gewoon buiten staan. We hebben een groep van 19 merries van verschillende leeftijden en de oudere merries kalmeren de jongeren wel.
Onze 3 hengsten van 2,5 krijgen ook gezelschap van een oude dame zodat ze daar wat steun van krijgen. Alleen de 2 veulens van afgelopen jaar blijven met oud en nieuw binnen.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 13:19

ze kan wel zelf binnen naar buiten lopen..
Normaal gaat ze snachts wel naar binnen..
kzet dr dus wel gewoon binnen en als ze te onrustig wordt staldeur open naar de wei..

bedankt!!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:45

Bij ons staan ze wel binnen dan, maar dat heeft er ook mee te maken dat ze in de winter 's nachts op stal gaan natuurlijk. De stalhouder geeft de paarden dan in elk geval een flink portie kuilgras, zodat ze iets te knabbelen hebben.
De dag erop houd ik dan gewoon een beetje rekening met m'n paard. Ze kan natuurlijk erg rot geslapen hebben erdoor enzo Tong uitsteken Gewoon een beetje rustig aan dus Lachen Maar ze is best een coole kikker, dus dat scheelt natuurlijk wel voor mij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:18

Ik laat ze gewoon buiten. Ze staan altijd buiten. Volgens mij is het hier niet zo heftig met vuurwerk.
Ik blijf wel thuis zodat ik in de buurt ben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:49

Ik zou je paard gewoon binnen zetten.
Ik heb het met die van mij ook gehad drie jaar dat ze buiten bleven maar was steeds geen succes en ze komen mooi binnen.
Als ze buiten hun jachtinstinct gaan volgen en ze knallen door de draad uit angst, ben je verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:50

Je moet gewoon niks anders doen dan anders, dan worden ze ook niet overstuur.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:55

Ik heb mijn eigen paard altijd binnen gehad met oud en nieuw. Er was niemand aanwezig, ze stond gewoon met de andere paarden en als het een beetje rustiger werd, gingen we altijd even kijken of het hele spul er goed door gekomen was. Even een peentje brengen en gelukkig nieuwjaar wensen
Ik vind het wel zo prettig als ze gewoon binnen staan, zeker als ze dat gewent zijn in de nachten in de winter. ik heb altijd geleert, doe zo gewoon mogelijk tegen alle dieren, anders leren ze dat het eng is en zullen ze de volgende keer helemaal flippen.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 18:40

oke!!

bedankt voor de reacties!!

Misschien zet ik haar nu gewoon savonds in dr stal en als ze helemaal gek wordt kan eventueel de stal open en kan ze de wei in..ze gaat niet zomaar door het hek heen ofzo, dan moet ze wel echt helemaal in angst zijn..

Ze staan jammergenoeg alleen, dus ze heeft ook geen steun aan de andere paarden e.d.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:28

natuurlijk op stal. en rond 23.30 uur hooi altijd probleemloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:11

friesiszwart schreef:
natuurlijk op stal. en rond 23.30 uur hooi altijd probleemloos.

Zo natuurlijk is dat niet hoor.

Mijn paarden staan s'nachts binnen of buiten afhankelijk van het weer. Pony's altijd buiten. Ze staan buiten supergeinteresseerd naar het vuurwerk te kijken, mijn hond ook trouwens.
Als ze normaal gesproken buiten loopt, zou ik haar niet met oud en nieuw ineens op stal zetten, dan raakt ze sowiezo gestresst. Zeker als ze alleen staat, dat is al een reden op zich.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:14

ik denk dat het voor een paard niet veel anders is dan onweer, en als een paard kan kiezen, gaat hij met onweer vaak naar buiten.

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:16

wij laten ze heel de dag binnen staan, en 's nachts gaat de radio harder aan Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:22

[***] schreef:
Ze staan buiten supergeinteresseerd naar het vuurwerk te kijken.

Onze paardjes staan midden in een woonwijk, dus vuurwerk genoeg rond O&N...Tegen de tijd dat het twaalf uur is zijn ze er al helemaal aan gewend. Ze staan wel op stal met een vette plak hooi. De eigenaar is er ook altijd vanaf iets voor twaalven, voor het geval dat...
Eigenlijk meer voor als er een pijl verkeerd gaat dan de paardjes, die staan altijd rustig hun extraatje op te kauwen en naar het vuurwerk te kijken.
Ook is het zo ondertussen traditie geworden om iets na twaalven eerst naar de paardjes te gaan en de eigenaar én de paardjes gelukkig nieuwjaar te wensen. Dat is het moment dat de paardjes schrikken; 'OMG verwacht je dat we nú gaan rijden?!?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:23

buiten, vorig jaar is hij ook buiten blijven staan, en ik vind het eigenlijk veiliger, ik heb liever dat hij een paar rondjes door het land rent (wat hij niet doet, hij is er niet bang voor, en staat verder achter in het land) dan dat hij in een box staat, en begint te trappen oid..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:55

Lekker binnen met wat te eten en een muziekje. Tjee, hij zal maar uitbreken en de weg opvliegen. Moet er niet aan denken wat er dan gebeuren kan.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:04

Hier staan ze sowiso al binnen snachts
Maar ik moet er niet aan denken als ze buiten in paniek raken en de draden door kletteren.

De radio staat zo 's avonds tot we gaan slapen al aan, maar richting oudjaar gaat hij al eens wat harder zodat ze kunnen wennen Lachen
Flink wat hooi en lampen aan.

En verder balen, want heb er zo'n schijthekel aan....
Vooral onze hondjes zijn echt bang. Ondanks de radio, lampen en de rolluiken dicht.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:46

Bij ons gaan ze ook naar binnen. Naast ons weiland zijn er vaak kwajongens die daar ook zitten te dirnken etc. Ik denk dat ze daar misschien ook wel vuurwerk gaan aansteken. Bovendien is ons weiland 5 minuten fietsen, en onze stal staat in de achtertuin. Ik ga ze graag vaak controleren, en om nou tussen al het vuurwerk door naar de wei te moeten fietsen lijkt me ook niet echt prettig.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:50

hier staan ze 24/7 buiten en blijven ze dat ook met oud&nieuw,
hopelijk raakt m'n jaarling niet al te veel in paniek.

ik heb er zo'n hekel aan, ben dan zo bang dat er iets gebeurd met de paardjes Bloos
voor mij hoeft het dus niet, al dat vuurwerk

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:58

Mazzel-meid schreef:
ik heb er zo'n hekel aan, ben dan zo bang dat er iets gebeurd met de paardjes Bloos
voor mij hoeft het dus niet, al dat vuurwerk

Hier nog een....Nu vinden de paardjes het niet zo eng, maar ik heb al meer dan eens bibberende katten uit het plafond moeten trekken, bij wijze van. Ik vind het altijd zo zielig voor die dieren, die snappen er niets van.
Zelf vind ik het ook doodeng. Rond O&N rij ik dus al niet meer buiten, niet dat mijn paardje schrikt, maar ik vlieg bij elke klap in de lucht... Bloos

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:01

Die van ons staan binnen, omdat ze 's winters 's nachts altijd op stal staan. Het landgoed is een soort echoput, dus ook al is het vuurwerk niet naast de stal, zo klinkt het wel en harder. We zorgen dat we ze een half uurtje van tevoren flink veel hooi geven, zodat ze iets te doen hebben.
De meeste paarden gaan om twaalf uur rustig door met knabbelen of gaan rustig 'tv kijken' over hun boxdeur. Behalve mijn merrie, die is écht doodsbang. Zij gaat net zo lang met haar hoofd tegen de muur staan tot de knallen over zijn. En daarna gaat ze weer hooi eten.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:45

Die van ons zijn binnen. Ik woon op een boerderij vlak naast het dorp. (We hebben een lange oprit en het begin daarvan is ongeveer 100m van het laatst huis in het dorp af.) Het stuk lang van de paarden zit tussen ons huis en het dorp in alleen staat er nog wel een boerderij (oké vage beschrijving). Maar ze zouden dus dichter bij het vuurwerk zijn in de wei. Binnen merken ze er maar weinig van.