hoe mestafvoer regelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

hoe mestafvoer regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 21:44

Binnenkort krijgen onze haffies eindelijk een stal.
We zitten ons echter suf te piekeren over de mestafvoer.
Ze staan nu 24/7 op de wei en in de bak. Mest in de wei blijft liggen, bak wordt elke dag geschoond.
Het is de bedoeling dat ze 's nachts op stal gaan. Maar ja dat levert een hoop mest op.

Hoe hebben jullie de afvoer van de mest geregeld?

- heb al een aantal bedrijven benaderd, maar geen gevonden die voor kleinere hoeveelheden een route bij ons in de buurt heeft.
- we kunnen het evt regelmatig bij een boer brengen, maar hoe doe je dat handig, kun je het bijv op een kar storten (wordt die niet "aangetast" door de mest?)

Spikers

Re: hoe mestafvoer regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 08:31

Gewoon een oude aanhangwagen kopen, mest erop en naar de boer brengen.
Bij ons word de mest 2 x per jaar opgehaald door een vrachtwagen en die voert het af naar een loonbedrijf.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:03

Je kan het ook uitspreiden over het land, ipv kunstmest.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:31

Paardenmest niet meer over het eigen land verspreiden zo hou de eventuele wormen aanwezig. Wij laten de mest door een loonwerker afvoeren. Ja ja kost wel wat maar hiertegenover staat dat het beter voor de paarden is. qua bemesting gebeurd dit door koeienmest of varkensmest

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:32

als je bang bent dat je kar wordt aangetast door de mest, zou ik je ook stuk op een (verharde) uitloop af kunnen zetten met lint.

Dan gooi de mest in dat hoekje en als het vol is kun je het op de kar laden en wegbrengen...

Je hebt het dan wel 2x in je "handen" maar je kar loopt geen risico...

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:51

Wij hebben een oude aanhanger gekocht waar we al het mest op gooien. Een boer komt het eens in de 2 weken ophalen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:59

Als je een kar kiest, zou ik er wel voor een"kiepkar" gaan Tong uitsteken .
Ik heb toen ook tijdelijk en aanhanger nodig gehad voor de mest. Een hoop werk vond ik het, omdat je het op de kar ook nog eens stapelt (ik wel iig) En dan met lossen had ik het weer "in m'n handen".
Nu heb ik meerdere paarden en gebruiken we een groote kiepkar die achter de trekker moet.

Tuurlijk is de mest niet goed voor je aanhanger, maar ja... paarden houden = duur Vork

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:20

Ik heb zelfs 2 karren en de mest breng ik 1x in de week weg. Dat zijn dus 4 stallen die ik uitmest en dan elke week ook nog weg breng naar staatsbosbeheer... Dat is wel gratis, maar wel even wat werk jah.. Je kan het zien als 8 boxen uitmesten per week.

Én dan vragen hoe ik dun blijf... Haha!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:19

superwoman schreef:
Als je een kar kiest, zou ik er wel voor een"kiepkar" gaan

Weet je wel dat zo'n kiepkar niet te betalen is? Of je moet de oudejaarsloterij winnen Koe