Goedkopere pensionstalling of manegestalling incl. lessen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_85

Goedkopere pensionstalling of manegestalling incl. lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:05

Hoi allemaal!

Ten eerste ben ik net nieuw hier op bokt en hoop van jullie veel te leren over het houden van een eigen paard! (heb overigens de zoekfunctie geprobeerd, maar kon niets vinden over manegestalling inclusief lessen)

Nu is het zo dat ik over twee jaar (wanneer ik ben afgestudeerd en m'n eerste 'echte' betaalde baan heb gevonden) dolgraag een paard wil kopen. Ik ben me erg bewust van de financiele en tijdrovende kant van deze hobby! Ik ben een beetje voor mezelf al aan het bedenken hoe ik het allemaal wil gaan invullen en ik twijfel tussen twee opties, namelijk:

1. Een goedkopere pensionstalling (zo'n 180 euro p.m. waar geen binnenbak is, wel goede weidegang en voeren en op wei zetten wordt gedaan)

2. Een duurdere manegestalling (275 euro p.m.), met binnen- en buitenbak, longeercirkel, redelijke weidegang én inclusief twee groepslessen per week! )

Omdat ik het straks mijn eerste paard betreft vind ik het wel heel belangrijk om veel les te krijgen, maar op de manege zijn het groepslessen (privé-lessen lijken mij intensiever)

Mijn vraag is dan ook: "Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond?"

Thanks!

Achterom

Re: Goedkopere pensionstalling of manegestalling incl. lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:13

Optie 1. Ik vind het erg belangrijk om zelf uit te kunnen kiezen van wie ik les heb.
Als voor jou het verschil zit in die groepslessen,k dan vind ik 95 euro per maand voor groepslessen best heel veel. Dat geef ik nu ongeveer uit aan privelessen.... ik les 1 a 2 keer per week op het moment met mijn jonge paard. Maar dan wel bij de mensen die ik zelf uitkies.
Edit: hier op stal wordt trouwens ook eens in de week een groepsles gegeven, maar daar moet je niet aan meedoen omdat je er zo veel van leert. Die groepsles is meer een gezelligheidsdingetje.

Verder zou ik ook heel kritisch kijken naar de weidegang!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:16

Bij mij zou weidegang op de eerste plaats komen, dit is tenslotte het belangrijkst voor je paard (in mijn ogen dan!). En wat boven al gezegd is: het is fijn zelf je instructeur te kunnen kiezen.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:19

Optie 1, groepsles is gezellig, maar aan privéles heb je veel meer. Een binnenbak is op zich wel luxe, maar als je geen les hebt, dan ben je waarschijnlijk alsnog op de buitenbak aangewezen. En ook ik hecht veel waarde aan weidegang.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:21

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe goed de faciliteiten zijn en wat je precies wil doen met je paardje. Ik stond op een optie 1 stal, was prima maar 's winters was de bak vaak onbegaanbaar en mijn paardje moest echt elke dag gereden/ gelongeerd worden.
Sta nu op een optie 2 stal en bevalt mij super.
Maar wat ik al zei is maar net wat je zelf wil.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:31

Overigens moet je ook kijken of je het wel leuk vind om op een manege te staan met je eigen paard.. want op een manege lopen echt mega veel en vooral verschillende mensen rond en veel jonge pennymeisjes.
Als ik nu kijk, zou ik eigelijk niet meer op een manege willen staan met m'n eigen paarden, terwijl ik vroeger altijd op de manege heb gereden.

Dus ik zou als ik jou was voor een leuke/gezellig pensionsstal gaan.

Nienke_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:40

Bedankt voor jullie reacties!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:06

Veel naar buiten staat bij mij absuluut voorop.
Ik zou voor 1 gaan. Op een pensionstalling staan ook vaak meer ervaren mensen en aangezien dit jou eerste paard word heb je aan hun veel meer dan aan 'manege mensen'.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:04

Zelf zou ik ook voor stal 1 gaan.
Manegestallen zijn vaak wat drukker en er lopen dus ook meer mensen rond.
Daarnaast zeg je zelf dat de weidegang bij de manege redelijk is en bij de ander goed. Dat alleen al zou voor mij de beslissing heel duidelijk maken: stalling 1!
(misschien heel cru en overdreven, maar ik vind dat wanneer je een paard koopt je tegelijkertijd een regel voor jezelf moet stellen dat je dit paard zo goed mogelijk zal verzorgen en daar hoort bij het zoeken naar een stal waar ze zo veel mogelijk buiten komen en het liefst ook nog met soortgenootjes!)

Daarnaast: inderdaad zijn privelessen veel beter en leer je er ook veel meer van. Manegelessen is vaak leuk voor het rijden, maar jezelf en je paard verbeteren zal je toch veel beter lukken met privelessen.
En ook de andere redenaties als die van Dani62 en Wendy zouden voor mij erg belangrijk zijn.