Stal dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 08:35

Haai,

Ik zit met een probleem wb de stalling van mijn Haflinger.
Op de stal waar ik nu sta, heb ik het toch niet zo meer naar mijn zin, en mijn paardje ook niet echt volgens mij.

Nu heb ik een leuke stal gevonden, waar ik dan heen zou kunnen gaan met een ander meisje van mijn stal, die het ook niet meer leuk vindt.

Oude Stal:

- In de winter géén weidegang of paddock, dus altijd op stal, in de zomer van 10 tot 18:00 op het land
- Buitenstal
- Grote/ ruime buitenbak, wel snel nat, en eigenlijk altijd heel vol
- Paarden krijgen een redelijke hoeveelheid hooi/kuil. Maar niet onbeperkt, en maar 3 of 4 keer per dag
- Staan op zaagsel, niet erg veel
- Er wordt door de staleigenaar elke dag uitgemest, en gevoerd
- Kleine kastjes voor spullen
- En je kan niet doen met je paard wat je wilt, op heel veel dingen dat je doet kun je commentaar verwachten

Andere Stal

- S'winters overdag in weiland, zomers mogelijkheid tot 24/7
- Binnenstal
- Een grote ruime longeerbak, maar geen rijbak
- Paarden krijgen veel kuil/hooi, verdeeld over de dag, hebben eigenlijk altijd wat te knabbelen
- Staan op zeer dikke laag stro
- Zelf uitmesten maar er wordt wel voor je gevoerd
- Ruime plek voor spullen
- Aardige mensen, eigenaar zal zich niet snel bemoeien met dingen die je met je paard doet
- 10 euro duurder dan de andere stal

Ik vind zelf dat paarden ook in de winter lekker naar buiten moeten kunnen, maar ze hebben wel een binnenstal.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie, en hopelijk ook argumenten waarom?

Alvast bedankt,

x Melanie

Michelle99

Re: Stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:45

Ik zou voor de tweede kiezen. ... mits er voldoende uitrijmogelijkheiden zijn. Anders zou ik verder gaan kijken. Ook rekening houden met onverwachte nadelen van de tweede stalling. De nadelen van je huidige onderkomen weet je. Er zijn altijd negatieve dingen overal. Ook rekening houden met het uitmesten. Dat kost je zeker 1 uur per dag.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 09:09

Michelle99 schreef:
Ik zou voor de tweede kiezen. ... mits er voldoende uitrijmogelijkheiden zijn. Anders zou ik verder gaan kijken. Ook rekening houden met onverwachte nadelen van de tweede stalling. De nadelen van je huidige onderkomen weet je. Er zijn altijd negatieve dingen overal. Ook rekening houden met het uitmesten. Dat kost je zeker 1 uur per dag.

Uitrijmogelijkheden zijn er meer dan voldoende. En nadelen heb je idd overal

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:11

1 uur per dag voor het uitmesten? Lijkt me nogal erg veel, zeker als je paard veel buiten staat. Ik ben er nog geen kwartier mee bezig denk ik!
Voor mij zou het allebei niks zijn, maar als er niks anders te kiezen is, zou ik voor de tweede stal gaan. Dan kan je paard in ieder geval elke dag naar buiten.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:22

1 uur per dag voor het uitmesten is zwaar overdreven, tenzij je elke keer de stal volledig leeg haalt en ontsmet.
Wat mij betreft gaat het welzijn van het paard voor mezelf en mijn gemakken, dus tja, de tweede optie zou het voor mij worden.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:24

Tweede optie zou ik kiezen. Succes met je beslissing maken, al lijkt het mij dat je voor de tweede stal gaat. Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:29

zeker 1 uur per dag uitmesten?? Jeetje, ik weet niet hoeveel paarden je hebt, maar voor 1 paard ben je echt geen uur bezig?

Als je gewoon elke dag je stal bij houd en het vieze er uit haalt, dan ben je met 10-15minuten echt wel klaar.
Ik heb zelf 2 paarden thuis en doe elke dag de stallen, ben dan als ik het een dag niet heb gedaan in 20-30min voor beide stallen klaar.

Overigens zou ik ook voor optie 2 gaan, hoewel geen rijbak wel een nadeel zou zijn vind ik.

rammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:42

je bent er al een keer weggegaan, toen ben je ook weer teruggekomen na 2 maanden..
ik zou er goed over nadenken.
ik wil geen probleem maken, dus dat moet je zometeen niet gaan zeggen want dat is echt niet zo, maar je hebt je paard al een paar keer verhuist, misschien zou het goed voor hem zijn om hem nu even te laten staan waar die is.
Ze bedoelen het trouwens wel goed hoor, met dat commentaar, ik weet dat het vervelend kan zijn, maar ze weten wel waar ze het over hebben.
en de bak is trouwens echt niet vaak vol.
maarja je moet het zelf weten, dus ook niet boos worden dat ik dit zeg, je vraagt om meningen, dus dit is de mijne..
ik zie je wel weer.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:43

Nou ja, als ze de hele dag buiten staan zal je wel minder tijd nodig hebben om uit te mesten. Maar voor mij iig duurt het zo lang (2 paarden, moet even lopen naar de mesthoop). Vork Als je op een manege staan moet je ook rekening houden met mogelijk wacht tijden voor kruiwagons en geredschapen Vork

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:46

Ik zou voor optie twee gaan. Uitmesten valt reuze mee, toen mijn paard nog op stal ging deed ik er 5 minuten over, maar ik meste hem dan wel elke dag uit. Als je het gewoon goed bij houdt en je paard komt overdag naar buiten dan is het echt zo gedaan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:10

Ik zou echt voor optie 2 gaan, al was het alleen maar om de weidegang. De hele winter alleen maar binnen zou niet mijn voorkeur hebben. En in de zomer buiten van 10:00 tot 18:00? Dat zou mij ook veel te weinig zijn! Als het mooi weer is is het mooi weer, naar buiten met die hap!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:18

Uit deze 2 mogelijkheden zou ik absoluut voor stal 2 gaan; ik lees eigenlijk alleen maar voordelen over stal 2 tov stal 1...

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:22

uur uitmesten.. Wauw hoe doe je dat?

Volgens mij ben je zelf dik enthiousiast over stal 2, denk dat het voor je pony ook veel leuker is als hij lekker naar buiten mag Lachen
Succes met je keuze!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:25

Stal twee vanwege de weidegang! Absoluut.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:27

mee eens stal 2.
Het is zo ontzettend belangrijk dat je het naar je zin hebt op stal (en je paardje ook).
Het is en blijft je hobby en plezier is dan het belangrijkste. Knipoog

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:31

Ik zou ook voor stal 2 gaan, zelf lijk je daar ook veel positiever over.
Mijn reden zou zijn:
's Winters weidegang is voor de paarden lekker, kunnen ze lekker bewegen, beter dan wanneer ze een hele dag op stal staan.
Veel stro, ik vind dat ze wel een dikke bodem moeten hebben en niet op een kale grond moeten staan.
Hele dag door wat te eten is ook goed, dan hebben ze altijd wat te doen.
Aardige mensen is ook heel belangrijk, je moet wel goed met ze op kunnen schieten.
Jammer dat er geen rijbak is, maar kun je wel in de longeerbak rijden?
En als het alleen maar voordelen heeft en je kunt die 10 euro betalen, dan zou ik toch kiezen voor een stal die beter aan je eisen voldoet en waar jij en je paard het naar hun zin hebben. Lachen

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:32

Een uur uitmesten is beetje absurd. Tijdens mijn stage (op een manege) deden we per stal (4x4 m waren ze dacht ik) ongeveer +/- 10 minuten over.

Ik zou ook stal 2 overwegen. Zelfde redenen die Marjolein al aan geeft Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:35

Overal is wat, de enigste perfekte stal is thuis bij je eigen als je alles zelf kunt doen.
Maar ik zou puur voor stal twee gaan door de weidegang.
Maar op de stal waar je nu staat klaag je over een volle bak maar op de nieuwe stal heb je geeneens een bak alleen voor te longeren.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:02

ladymagic schreef:
1 uur per dag voor het uitmesten is zwaar overdreven, tenzij je elke keer de stal volledig leeg haalt en ontsmet.
Wat mij betreft gaat het welzijn van het paard voor mezelf en mijn gemakken, dus tja, de tweede optie zou het voor mij worden.

zelfs dan, met helemaal leeghalen, ben je niet zo lang bezig.
Ik heb meerdere paarden, maar mijn twee jaarlingen staan samen in een box, s'avonds met deur dicht, overdag gaat de deur open en hebben ze een deels verharde uitloop. Echter het voer en kuil ligt in de box, dus daar staan ze meestal. Deze stal wordt dagelijks opgestrooid en 1x in de week haal ik hem helemaal leeg (gaat dus verder in de week niets uit). Hier ben ik max een half uur mee bezig, stal is 3,5 bij 6, 2 paarden mesten erin en dagelijks komt er stro bij.
Met de stallen van mijn andere paarden (eens in de 2 dagen) ben ik hooguit een kwartiertje per stal bezig...

Ik zou voor de tweede optie gaan, tenzij je perse een bak wilt gebruiken, dan zou ik nog even verder zoeken.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:25

Optie 2 natuurlijk. Ik zou er wakker van liggen als mijn paard de god ganse dag op stal moet staan.
Of inderdaad verder zoeken naar een gulden middenweg.

Succes

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:34

stal 2

ik zou niet eens op stal 1 gaan staan de hele dag me paard op stal nee dat vind ik maar niks

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:22

Dat uitmesten is geen probleem. Liever een halfuur die stal doen dan mijn paard in de zooi.

Over die bak, dat leek mij eerst ook een nadeel. Maar ik kan hier in de buurt lid worden van de ponyclub, waar ik dan ook altijd in de bak mag. En mijn hart ligt toch meer bij het buitenrijden, dan echt in de bak enzo.

Ik ga morgen nogmaals kijken bij Stal 2.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:37

Esperanza schreef:
Ik zou echt voor optie 2 gaan, al was het alleen maar om de weidegang. De hele winter alleen maar binnen zou niet mijn voorkeur hebben. En in de zomer buiten van 10:00 tot 18:00? Dat zou mij ook veel te weinig zijn! Als het mooi weer is is het mooi weer, naar buiten met die hap!

Hier sluit ik me volledig bij aan!
Maar ik ben ook wel benieuwd hoe ruim die longeerbak is. Edit: ik lees net dat je al een oplossing hebt voor het niet aanwezig zijn van de bak, dus dan zou het voor mij helemaal klare koek zijn!

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:45

Ik denk dat iedereen de tweede zou kiezen.
De vergelijking die je gemaakt hebt spreekt voor zich.
Zo te lezen is het zowel beter voor paard als voor ruiter.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:52

Is toch ook wel persoonlijk, zo'n keuze maken:
Ik zou niet zonder rijbak willen;
Ik vind zaagsel/vlas fijner dan stro;
Ik wil zeker niet dat mijn paard de hele dag hooi krijgt en ook nog eens gras eet, dan groeit ie dicht. 3 tot 4 keer per dag is meer dan genoeg;
Ik mest liever zelf uit;

Etc etc etc
Dus......ga alle plussen minnen eens op een rijtje zetten voordat je een beslissing neemt. Verder heb je het ook over commentaar op je huidige stal. Is dat goedbedoeld advies of echt commentaar? Als je zelf genoeg ervaring hebt met je paard en geen hulp/commentaar nodig bent maak dat dan gewoon op een vriendelijke manier duidelijk.

Succes met je keuze!