Dagboek/ kalender?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Dagboek/ kalender?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 00:20

Hoi Bokkers, ik weet niet of het hier goed staat. Bloos

Wie houd er nog meer een dagboek bij van zijn/ haar paarden?

Ik heb in de zadelkamer een kalender hangen en zet er elke dag op wat ik met welke paarden heb gedaan.

Ik schrijf op wie welke arbeid heeft gedaan en hoe lang.
Dan zet ik er een teken achter:
Een - als het bagger was, een +/- als ik redelijk tevreden ben en een + als ik tevreden ben.
Ben ik echt super tevreden maak ik meerdere ++jes.

Ook temperatuur ik de paarden elke zaterdag tijdens het avondeten en noteer dat ook op deze kalender.
Evenals de wormspuiten, inentingen en bijkomende DA middeltjes oid.

Zo kan ik in 1 opslag zien wat ik met een paard heb gedaan de afgelopen tijd, hoe hij/ zij tijdens de training is en kan ik een conclusie trekken of ze goed in hun vel zitten.
Voor mij een gemakkelijk hulpmiddel.

Nu ben ik benieuwd of er meer bokkers zijn met eenzelfde kalender. Bloos

PBA_

Re: Dagboek/ kalender?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 00:35

ja voor de trainging van mijn endurance paard houd ik alles bij

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:25

Ik zelf doe dat niet, maar een vriendin van mij doet dat wel voor haar paard. Schrijft iedere dag even kort op in een soort dagboekje wat ze gedaan heeft en hoe het ging.
Wormenkuur en inentingen doet ze volgens mij niet want die worden centraal geregeld bij ons op stal (ideaal, hoef je dus niks voor te doen Haha! )
Hoefsmid schrijft ze wel ook op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:05

bij mij is het meer een schema met wat ik plan te doen met haar. Haar hele training is dan uitgestippeld

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:13

wow, op zich is het super, zo kom je er meteen achter als er wat mis is Ja
zelf ehm.. doe ik het nooit Clown
temperatuur opnemen doe ik alleen als ik denk dat er wat mis is en qua rijden schrijf ik ook nooit wat op.
Ook weet ik vaak niet verder dan een paar dagen wat ik eventueel met de paarden ga doen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 11:52

Ik deed het vroeger ook niet, maar nu kun je echt nakijken wat je de afgelopen tijd hebt gedaan en hoe het paard reageerde.
Is maar een paar seconden werk en je hebt er zoveel profijt van. Ja

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:01

Ik ben er met mijn bijrijdpaard mee in aanraking gekomen. (Zodat de eigenaar en ik van elkaar wisten wat we gedaan hadden, heel handig!)

Vond het systeem zo handig dat ik nu zelfs met mijn veulen doe. Zo houd ik ook haar groei bij en of ze meer eet/ minder drinkt etc.

Ik vind het een uitkomst!! Ik heb vaak genoeg de hoefsmid moeten bellen: "Wanneer was u hier ook weer voor het laatst?!" Bloos

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:08

Ja idd. De hoefsmid en wormspuiten.
Gewoon erg handig.
Ja

En weet precies wanneer ik waar met het paard ben geweest en hoe zijn humeur die dag was. ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:30

Ik hou dat in mijn gewone agenda bij. Meestal opmerkingen, smid, da geweest oid. En welke paard ik meegenomen heb voor een rit of mentocht oid. Gewoon een los zinnetje.

Wormenkuren maak ik op voorhand een notitie van, zodat ik het die week niet vergeet te geven Lachen Dito voor entingen. Dat staat er nu al in, omstreeks wanneer ongeveer ze weer moeten.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:42

Lijkt me wel leuk eigenlijk als ik weer een nieuw paard hebt om afentoe wat over te schrijven hoe het gaat om later terug te lezen Lachen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:55

Zelf heb ik op de computer een 12-maanden kalender gemaakt. (alleen de maanden en dagen van de maand, verder geen ruimte)
Deze gebruik ik alleen voor het bijhouden wanneer de hoefsmid(H) is geweest en wanneer ze geent(E) en ontwormd(O) moeten worden. (dmv rondje om de datum met daarbij: H, E, O)
Klinkt een beetje onlogisch misschien. Maar bij mij komt de hoefsmid niet vast om de zoveel weken, aangezien ik gewoon naar de hoeven kijken en zelf ook de ene maand wat fanatieker ben met bijvijlen dan de andere maand. Voor het enten en ontwormen vind ik het het makkelijkst om te noteren wanneer ze de volgende keer weer moeten en dus tegenoversgesteld aan de hoefsmid, wanneer ik noteer wanneer deze is geweest.
Voor het ontwormen heb ik in mijn paarden- administratie-map nog een speciaal schema waar ook op staat op welke datum ze welke wormenkuur hebben gehad en daarbij staat dan ook nog welke werkzame stof(fen) er in zitten en tot wanneer deze werken.
Temperaturen doe ik ook, maar inderdaad ook alleen als ik bang ben dat er wat mis is.
Voor de rest schrijf ik niet zoveel op eigenlijk.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:29

Ik schrijf wel op een kalender met wie ik gereden heb, ik zet er verder niet bij wát ik gedaan heb. Zo weten de eigenaren in ieder geval dat ze dat paard niet kunnen pakken omdat ie al gelopen heeft en zo weten ze dus met welk paard ik gereden heb. Hoe het allemaal ging vertel ik ze wel gewoon, dat hoeft niet allemaal op de kalender, dat past ook niet, veel makkelijker om te vertellen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:22

Dat deed ik vroeger altijd. Maar ik vergeet het altijd. En kijk er uiteindelijk nooit meer na. Nouja laatst las ik een stukje er nog van (was toen een jaar of 11/12). Ik was toen zó blij dat mijn pony niet was geschrokken van een knal en dat er niet eens een keer af was gevallen die dag. Vork Was echt helemaal in de wolken. Ja, ik kon mijn toenmalige pony echt niet aan.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:57

Ik hou het ook bij in een aparte agenda.
Hoefsmid, wormspuiten, lichamelijke gesteldheid, hoe het rijden ging (of longeren) of we een bosrit hebben gemaakt, wanneer ze weer in het weiland mogen (voorjaar) en wanneer er weer uit (najaar), wanneer de dekens weer opgaan, als het weer opvallend is (keihard gevroren, hittegolf, storm, zondvloed) veranderingen van voer etc etc.

Hele korte losse zinnetjes. Ik lees het regelmatig na om iets op te zoeken (hoe deden we dat vorig jaar ook alweer)
Ik vind het heel handig.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:01

Hier heeft ieder paard zijn eigen schriftje, waar dingen zoals training instaan en hoe het ging. waaraan we meer moeten werken. ontworming dierenarts enz.
Die van 1x p week temperatuur bij houden vind ik wel een goede tip. Lachen
verder plan ik op mijn kalender vooruit wanneer ze weer ontwormd moeten worden. van mijn veearts krijg ik altijd een mooie brief thuis wanneer de paarden weer geend moeten worden Clown

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:25

Ik hou al jaren een boek bij....
Hierin staan juist niet de dagelijkse dingen, dat weet ik wel en vind ik niet zo spannend. Ik bouw training op en pas alles aan aan de dag, situatie, het weer etc.

Wat er wel in dat boek staat: alle "andere dingen" zoals de weekendjes weg, vacanties, clinics, wedstrijden, grappige akkefietjes, dingen die op stal gebeuren, zijn dierenartsverleden etc.... inmiddels is het boek ( in verhaalvorm) al zo'n 60 A4 tjes volgetikt aan beide zijdes.... soms schrijf ik er een week niet in, soms een maand niet, soms een week achter elkaar (bvals hij iets heeft)...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 09:49

Franka_Vosje schreef:
Ik hou het ook bij in een aparte agenda.
Hoefsmid, wormspuiten, lichamelijke gesteldheid, hoe het rijden ging (of longeren) of we een bosrit hebben gemaakt, wanneer ze weer in het weiland mogen (voorjaar) en wanneer er weer uit (najaar), wanneer de dekens weer opgaan, als het weer opvallend is (keihard gevroren, hittegolf, storm, zondvloed) veranderingen van voer etc etc.

Hele korte losse zinnetjes. Ik lees het regelmatig na om iets op te zoeken (hoe deden we dat vorig jaar ook alweer)
Ik vind het heel handig.

Precies. Dat bedoel ik. Ja

Ik vandaag eens een foto maken van een oude kalender. Bloos

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:52

Het rijden houdt ik wel bij, in mn agenda, ik schrijf op wat ik doe met haar (rijden, longeren, buitenrit, vrijspringen) en dmv smiley's geef ik aan hoe het ging. maar jouw kalenderidee is een goede.. misschien ook maar doen Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 10:10

Graag gedaan hoor. Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:53

Ik heb een heel schema gemaakt in Excel met een planning voor het komend seizoen, nu nog globaal omdat de nieuwe wedstrijd kalender er nog niet is, maar hij is gemakkelijk aan te passen.
Als ik gereden heb schrijf ik bij de dag hoeveel km we gereden hebben, welke snelheid, wat voor weer het was, wat voor terrein en eventuele bijzonderheden.

Edit: als iemand hem wil hebben moet je even je emailadres PBen. Dan mail ik hem.
Ik weet alleen niet of hij echt handig is voor niet-endurance ruiters

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:48

Heb er geen , maar ik vind het wel een leuk idee Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:31

Ik heb een kalender met notitieruimte in de schuur naast de stal hangen. Gewoon spijker in het hout, kalender eraan met een pen aan een touwtje. Elke dag even opschrijven wat ik heb gedaan, en idd hoe het ging. Maar meestal staat er niet meer dan; 'Gefietst 5 km; half uur'. Vind het superleuk om allemaal terug te lezen en het is erg handig voor conditieopbouw Ja

MamaLissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:56

Op het moment heb ik geen verzorgpaard oid, maar alleen maar les dus houd ik eigenlijk niets bij.
Bij mijn 'oude' verzorgpaard heb ik wel (geprobeerd) een dagboekje bij te houden, omdat het de ene keer heel goed ging met rijden en de andere keer totaal niet. Zo hoopte ik terug te lezen waar het aan kon liggen. Het is opzich wel heel leuk om het terug te lezen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:07

Loesje88 schreef:
Het rijden houdt ik wel bij, in mn agenda, ik schrijf op wat ik doe met haar (rijden, longeren, buitenrit, vrijspringen) en dmv smiley's geef ik aan hoe het ging. maar jouw kalenderidee is een goede.. misschien ook maar doen Haha!

Gezien ik jouw idee wel goed vond, maar geen zin/ tijd heb om een kalender te gaan kopen heb ik in een excel sheetje een 'kalender' gemaakt. Ik print hem gewoon per maand uit, en nadat de maand voorbij is, hup in een mapje/ snelhechter Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:09

Ik heb hem gewoon op de computer. Kan ik hem makkelijk aanpassen