HELP ik moet morgen vlechten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

HELP ik moet morgen vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:52

ey ey, ik kreeg de opdracht op mn "werk" (fokkerij/stoeterij) dat ik morgen een van de friese merrie's moet vlechten...

hun hebben er niet veel verstand van en houde zich bezig met andere dingen, ik ben de enige voor hun paarden daar dus kan niemand even erbij vragen, Nu heb ik het serieus (terwijl ik al ruim 12 jaar tussen de paarden zit/sta/loop haha) nog NOOIT een paard gevlochten staart alsnog manen, en dan ook nog eens zoon fries met dikke lange manen pfff.

bedoel keuring klaar maken kwa verzorgen, wassen bijknippen now problem...

heeft iemand ( liefst foto's/filmpjes) hoe ik het mooiste en beste een fries kan vlechten?
ik denk trouwens niet dat het een penny paardje moet worden met 100de vlechtjes =D maar miss moet er een foto van dr genomen worden met vlechten of erna met extra golven... GEEN IDEE!!! nog niet gevraagt, hij zij het tussen neus en lippen toen ik vertrok.

Up_to_Date

Re: HELP ik moet morgen vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:53

Geen ervaring met friezen invlechten.
De mijne heeft korte manen.
Was het dan niet handiger geweest om gister ofzo eventjes te oefenen?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:14

hoe wil ik gister oefenen als hij het me vandaag pas zegt met het naar huis gaan :S

zowiezo ben ik dr alleen woensdag en donderdag.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:16

ik zou een hengstenvlecht proberen, heb ik ook een keertje bij een fries gemaakt, naja ik niet m'n nichtje..(je kan het wel google):D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:17

je kunt denk ik het beste een zgn hengstenvlecht maken. Die loopt helemaal langs de manenkam en eindigt in een los vlechtje.
Heb er alleen geen foto van voor je. Maar wel een tip: vlecht super strak, anders ligt het er zo weer uit.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:42

een vraagje over het volgende:

De hengstenvlecht

1. Manen niet glad maken met equistar o.i.d
2. Kam de manen naar de tegenovergestelde kant als ze normaal vallen.
3. Begin achter de oren met een drie plukjes en begin te vlechten. De eerste drie slagen zoals een gewone vlecht. Na de drie slagen pak je een plukje manen erbij. Je pakt het plukje manen aan de kant waar de manen vallen. Dus vallen de manen naar rechts, pak je links een plukje.
4. Als je de vlecht onderdoor vlecht dan komt de vlecht mooi op de manenkam te liggen. Tip: Als je een touwtje mee vlecht dan zakt de vlecht niet uit. Je kunt zelfs met drie touwtjes vlechten. Met iedere pluk 1 touwtje.
5. Zorg dat je bij elke slag (van de vlecht) even goed aantrekt. Op deze manier blijft hij lekker strak boven op de hals liggen...

Merrievlecht:
Een merrievlecht is als je hem naast de manenkam hebt hangen.
Ipv steeds 1 pluk van beide kanten te pakken, pak je er maar steeds 1 plukje bij en vlecht je niet van boven af, maar gewoon langs de zijkant...
De merrievlecht hangt dus ook aan de zijkant van de manenkam. Nog steeds zo strak mogelijk uiteraard, maar het is normaal dat deze een beetje meer gaat hangen...

----------------------------------------------

Nu vraag ik me dus af als je een hengstenvlecht wil maken...er staat iets bij de merrie vlecht dat je deze van 1 kant pakt en niet van bijde kanten een plukje...de meeste paarden vooral friezen enzo hebben de manen naar 1 kant :S dus als je die al naar de andere kant kamt heb je uiteindelijk toch altijd maar een plukje van 1 kant of hoe bedoelen ze dat???

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:59

Ik maakte vroeger heel vaak een merrievlecht bij mijn shetlander. Een hengstenvlecht is geloof ik hetzelfde als een merrievlecht, maar dan inderdaad strak tegen de manenkam en onderdoor gevlochten zodat de vlecht bovenop komt te liggen.

Ik kan je alleen stap voor stap uitleggen hoe een merrie-vlecht moet. Als je deze goed strak doet ziet het er ook heel netjes uit. Ik ga ff in me inbox zoeken, want heb eerder iemand een keer ge-pb-t met foto's erbij.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 22:11

oke Haha!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:31

Ze bedoelen dat je de manen in twee rijen aan beide kanten van de hals hebt liggen. Je maakt als het ware een schiding op de manenkam. Dan vlecht je vanaf de nek terug naar de schoft.
Door steeds van beide kanten een plukje te pakken komt de vlecht bovenop de hals te liggen.

De tipmet de touwtjes is goed maar let op dat het niet TE strak wordt... halsstrekken wordt dan zo lastig...weet niet waarvoor het is

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:34

Ik denk dat het de bedoelling is dat je gewone vlechten in de manen doet voor extra slag.

Want friesepaarden moeten namelijk ongevlochten op de keuring verschijnen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 16:06

ja keuring is het zeker niet...maar van zoveel maar 1 vlechten vind het raar :S
maar goed Haha! had me verslapen vandaag trouwens dus ik ga morgen inplaats van vandaag