Tja Snowdon, als ik moet kiezen tussen de paarden de hele tijd alleen maar in de nattigheid en ook niet kunnen rijden of longeren (is ook beweging nl) in de natste periodes van het jaar, of dag en nacht buiten in een paddock (10 bij 20) en daarnaast nog goed kunnen trainen, longeren of losgooien in een droge bak dan kies ik, in ons beider belang, voor die laatste variant en dus een stuk afzetten. Alleen maar in een zeiknatte bak staan is namelijk ook saai of die nou 10 bij 20 of 30 bij 60 is. En rennen door vieze blub deden onze paarden in elk geval niet vorige winter toen het zo nat was in de bak, vonden ze namelijk niet fijn in die natte vieze bende.
Mijn paarden worden niet blij als ze alleen maar staan te staan en er door het weer niets met ze wordt gedaan (begin van de maand 2 weken kunnen ervaren toen er hier gestraat werd en ze dag en nacht achter stonden en we niets met ze konden doen). Borstelen, rijden/longeren/wandelen en buitenrijden breekt de dagen wat en zorgt voor meer afwisseling dan alleen maar in de wei staan. De paarden hier gaan graag naar het land, maar ook graag aan het einde van de dag weer naar de paddock en als het erg slecht weer is vinden ze de stal ook ineens niet zo vervelend meer... Bij erg natte ondergrond in bak en paddock sparen ze hun energie voor de buitenritten, dan strekken ze daar graag hun benen op stevigere grond.
Maar goed. De topicstarter vroeg om een mogelijke oplossing voor haar probleem. En het scheiden van bak en paddock/uitloop kan voor behoud van je bak zorgen.
Alternatief zou ook nog kunnen zijn het eerste stukje van de bak en rond de schuilstal/inloopstal bestraten en ze daar ook voeren. grote kans dat ze bij slechter weer daar veel tijd zullen doorbrengen.
(Die van mij in elk geval wel.) Daarmee kun je ook je bak sparen.
Het probleem van geen drainage aan kunnen leggen omdat er geen sloten zijn, is om zelf dan sloten of greppels om je paddock/bak heen te laten graven, vervolgens drainage aanleggen (niet te diep) en je paddock/bak vervolgens op laten hogen met zand.
Als je dan ook nog bodemroosters gebruikt als tussenlaag, kun je het aanstampen van de onderlaag wat verminderen en als je de bodem op afschot laat leggen, kan het water er makkelijker afrollen de slootjes in en doordat de roosters gaten voorkomen/verminderen blijft de bak vlakker en zal het water er ook beter uit weglopen.
Dit vraagt echter een behoorlijk investering.
Wij hebben in elk geval gekozen voor een paddock van 16 bij 16, met schuilstal, en een deel van de paddock is bestraat. Achter in de bak wordt straks ook nog een smalle zijde zo'n 2 meter diep, bestraat met stoeptegels bij de hooinetten. Daar moesten ze vorig jaar steeds in de drek staan. Op deze manier kunnen ze daar ook altijd met droge voeten hooi eten en wordt het niet een watergeul. Bij erg nat weer kunnen we de bak sparen door ze alleen de paddock te geven. Is de bak redelijk droog, dan kunnen ze er lopen.
Succes in elk geval, het gevecht tegen water en modder blijft om de zoveel tijd terugkomen