Buitenbak/paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Buitenbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:06

Hoi!

Wij hebben de paarden (een paard van 1.65 en een pony van 1.50) het hele jaar door op de bak staan, ze kunnen altijd naar binnen als ze willen. (En 's zomers mogen ze een paar uur per dag op de wei)
Nu is alleen het probleem, en dat begint met dat onze grond al niet de geweldigste is om paarden op te houden (veen geloof ik) dat de paarden de toplaag dichtlopen, en het water dus niet wegkan. Gevolg is dat de bovenste laag grond zo dicht is, dat de eerste paar cm (soms 2dm) een blubzooi met zwembad is, en daaronder is het kurkdroog.
Nu zou dat bij alleen een paddock niet zo'n ramp zijn, maar aangezien ik er ook moet rijden, gaat dat niet, want het wordt spekglad..
Daarom zijn mijn vader en ik erover aan het denken, om een paar vrachtwagens wit (gewassen) zand erover te gooien, en dan houtsnippers.
Mijn vraag is; heeft iemand ervaringen met paarden die continue op de bak staan? En hoe houden jullie het 'droog'? En heeft iemand ervaring met wit zand met houtsnippers?

Owja, drainage is geen optie, we hebben niets om het water naartoe te laten lopen, en daarbij komt het water niet eens zo diep, dat het nut heeft.

Horsea_nl

Re: Buitenbak/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:10

wij hebben onze paarden ook een aantal uren in de bak staan,

onze bak is top gedraineerd, we hebben een eb en vloed bak. (mijn stiefvader is draineur) we hebben nu een soort rivier zand, dit gaat perfect. elke dag de bak slepen, en je kunt er goed in rijden.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:04

houtsnippers heeft een vriend van ons, houd wel veel water vast!..
met het witte zand, het gaat wel, maar je hebt kans dat je er volgend jaar weer zand op moet gooien..maar misschien met combinatie houtsnippers niet, dat weet ik niet..Knipoog

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:10

Wij hebben tot op heden wit zand met houtships gehad,maar wel met drainage eronder. (zo'n 7 jaar) De bak is nu te los ( omdat de ships op zijn). Bij ons kwamen ze er soms los in maar nooit altijd.
Elke dag slepen is wel t beste als je gaat rijden.
En een rijbak kun je nooit goed houden als daar je paarden full-time in moeten staan.......

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:15

om deze reden hebben wij nu een aparte paddock gemaakt en ben zo ontzettend blij dat we dat hebben gedaan. De bak is nu altijd goed en als het een keer hard regent is het binnen een dag weer droog. Hebben gewoon woudzand in de bak en paddock en bevalt prima.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:01

Maar we hebben geen plaats voor nog een paddock.. Dan houden we geenweide meer over..
Ik zou ze wel op stal kunnen zetten de hele dag, maar dat zie ik echt totaal niet zitten..
De bak slepen is geen optie, want ze staan gewoon thuis, en we hebben die mogelijkheden niet..

Maar als ik de paarden 's nachts op stal houdt, maakt dat toch niet veel verschil, of wel? (denk ook niet dat ze er blij mee zijn, maar denken jullie dat dat verschil maakt? dan zouden ze vanaf een uur of 8 's avonds tot een uur of half 8 's ochtends op stal staan..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:05

ik zou houtsnippers niet doen
heb gereden bij mensen die dat hadden, en als het nat was, was de bak spekglad Scheve mond Onze merrie wilde er op het laatst ook niet meer in
tenminste, dat was bij die bak.
Onze paarden staan ook de hele dag in de bak.
we hebben nu weer een nieuwe laag zand er in en dan is de bak alweer veel sneller droog.
regelmatig even aanslepen doet ook wonderen bij ons Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:07

Ik denk dat het meer nut heeft om de laag die nu dichtslipt weg te laten halen.
Want dat laat geen water door, ook niet als je er een andere toplaag oplegt.

Dus dat zou ik af laten voeren en dan pas ander zand erop Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 16:47

Hmms, ja maar ik heb geen idee hoe diep die laag gaat..
Heb jij misschien een idee? Want we hebben het al eens twee meter diep om laten spitten, en nu (en klein jaar later) zitten we weer met hetzelfde probleem..
We mesten elke dag uit, zodat de grond daar in ieder geval niet zo heel veel vetter van word..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:50

Jij zegt: "dat de eerste paar cm (soms 2dm) een blubzooi met zwembad is, en daaronder is het kurkdroog."

Dan weet je toch hoe diep de laag is die geen water toe laat?
Of begrijp ik je verhaal verkeerd Lachen
Want daarop was mijn antwoord gebasseerd Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:12

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je de paarden 's nacht naar binnen zet. Ik heb ze 's nachts altijd op stal en toen we de bak als paddock gebruikten was hij gewoon veel natter. Wij kunnen wel zelf de bak slepen en deden/doen dat regelmatig, maar bij slecht weer hielp dat ook niet echt, bleef blubber. Ik heb geen ervaring met houtsnippers, kan je helaas geen advies daarover geven...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:58

Wat je ook zou kunnen doen is alleen het eerste deel van de bak (bijvoorbeeld 10 meter) als paddock gebruiken, zodat je de rest van de bak wel netjes kunt houden. In een droge bak van 20 bij 30 kun je beter rijden dan in een natte bak van 20 bij 40 Knipoog
En het probleem zit waarschijnlijk in die droge/harde laag net onder de blubberlaag. Als het water daar niet doorheen komt, wordt het daarboven soppig omdat het zand gaat drijven. Daar hebben wij ook wel last van. Vooral na een drogere periode als de bovenlaag losser is. Verticaal draineren of dieper losmaken wil dan wel helpen. Als je paarden er veel lopen zul je dat waarschijnlijk wel elk jaar moeten herhalen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:11

@ Joyce: dus de dagelijkse ruimte van je paarden beperken voor eigen rijplezier? hmmmz....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:36

wij hebben nu de luxe op een zandbodem onze rijbak te hebben. Hierdoor goede afwaterin. Uitgezonderd bij extraam veel neerslag 30mm op een dag is de bak goed te houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:51

Tja Snowdon, als ik moet kiezen tussen de paarden de hele tijd alleen maar in de nattigheid en ook niet kunnen rijden of longeren (is ook beweging nl) in de natste periodes van het jaar, of dag en nacht buiten in een paddock (10 bij 20) en daarnaast nog goed kunnen trainen, longeren of losgooien in een droge bak dan kies ik, in ons beider belang, voor die laatste variant en dus een stuk afzetten. Alleen maar in een zeiknatte bak staan is namelijk ook saai of die nou 10 bij 20 of 30 bij 60 is. En rennen door vieze blub deden onze paarden in elk geval niet vorige winter toen het zo nat was in de bak, vonden ze namelijk niet fijn in die natte vieze bende.
Mijn paarden worden niet blij als ze alleen maar staan te staan en er door het weer niets met ze wordt gedaan (begin van de maand 2 weken kunnen ervaren toen er hier gestraat werd en ze dag en nacht achter stonden en we niets met ze konden doen). Borstelen, rijden/longeren/wandelen en buitenrijden breekt de dagen wat en zorgt voor meer afwisseling dan alleen maar in de wei staan. De paarden hier gaan graag naar het land, maar ook graag aan het einde van de dag weer naar de paddock en als het erg slecht weer is vinden ze de stal ook ineens niet zo vervelend meer... Bij erg natte ondergrond in bak en paddock sparen ze hun energie voor de buitenritten, dan strekken ze daar graag hun benen op stevigere grond.

Maar goed. De topicstarter vroeg om een mogelijke oplossing voor haar probleem. En het scheiden van bak en paddock/uitloop kan voor behoud van je bak zorgen.

Alternatief zou ook nog kunnen zijn het eerste stukje van de bak en rond de schuilstal/inloopstal bestraten en ze daar ook voeren. grote kans dat ze bij slechter weer daar veel tijd zullen doorbrengen.
(Die van mij in elk geval wel.) Daarmee kun je ook je bak sparen.

Het probleem van geen drainage aan kunnen leggen omdat er geen sloten zijn, is om zelf dan sloten of greppels om je paddock/bak heen te laten graven, vervolgens drainage aanleggen (niet te diep) en je paddock/bak vervolgens op laten hogen met zand.
Als je dan ook nog bodemroosters gebruikt als tussenlaag, kun je het aanstampen van de onderlaag wat verminderen en als je de bodem op afschot laat leggen, kan het water er makkelijker afrollen de slootjes in en doordat de roosters gaten voorkomen/verminderen blijft de bak vlakker en zal het water er ook beter uit weglopen.
Dit vraagt echter een behoorlijk investering.

Wij hebben in elk geval gekozen voor een paddock van 16 bij 16, met schuilstal, en een deel van de paddock is bestraat. Achter in de bak wordt straks ook nog een smalle zijde zo'n 2 meter diep, bestraat met stoeptegels bij de hooinetten. Daar moesten ze vorig jaar steeds in de drek staan. Op deze manier kunnen ze daar ook altijd met droge voeten hooi eten en wordt het niet een watergeul. Bij erg nat weer kunnen we de bak sparen door ze alleen de paddock te geven. Is de bak redelijk droog, dan kunnen ze er lopen.

Succes in elk geval, het gevecht tegen water en modder blijft om de zoveel tijd terugkomen Knipoog