Verlichting zonder elektriciteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merel007

Verlichting zonder elektriciteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 14:39

Hoi allemaal,

Ik heb een stal die op een weiland van 2ha staat. Maar helaas geen elektriciteit. 'S avonds zet ik mijn hafje binnen en mest ik zijn stal voor een droge nacht. Nu begint dit wel erg vervelend te worden zonder licht!! IK gebruik momenteel zo'n lampje op mijn hoofd, maar dit is niet voldoende en niet makkelijk.

Heeft er iemand weet van verlichting die je eventueel kan aansluiten op de batterij (van de schrikdraad) of gewoon met batterij. Ik heb me al suf zitten zoeken maar nog geen oplossing gevonden.

bedankt!!!

ElCamino

Re: Verlichting zonder elektriciteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:41

Een aggregaat aanschaffen.
Deze gaan op benzine en dan kun je daar weer je stroom vanaf halen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:43

Volgens mij bestaat er wel verlichting die je aan moet sluiten op een accu, maar ik heb geen idee waar je die zou kunnen krijgen...

Maar misschien kun je ook contact opnemen met een electriciën, die kunne zoiets zeker voor je fabriceren Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:43

Wij hebben lampjes rondom en in de stal die inderdaad zijn aangesloten op de accu van het schrikdraadapparaat. Dat zijn 12v halogeenlampjes volgens mij.
Maar die doen het sinds afgelopen zomer niet meer, dus heb ik me drie campinglantaarns met tl-lampen gekocht, voor 7 euro bij Heuts, daar doe je 4 oplaadbare, monobatterijen in, en dan heb je echt heel lang licht, en dankzij de tl-lampen blijft het licht ook altijd even fel, ook als de batterijen bijna leeg zijn. Daarna doe je ze gewoon thuis weer opladen, en kun je weer een aantal weken vooruit.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:38

bromfiets schreef:
Volgens mij bestaat er wel verlichting die je aan moet sluiten op een accu, maar ik heb geen idee waar je die zou kunnen krijgen...

Maar misschien kun je ook contact opnemen met een electriciën, die kunne zoiets zeker voor je fabriceren Lachen

Kijk eens bij een autoschop bij jou in de buurt voor zoiets. Auto's werken tenslotte ook op een accu... Ja

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:39

Stuur Arabian_girl hier op bokt even een PM zij heeft pasgeleden lampen (tl buizen) gekocht die op een accu gingen die kan je thuis dan opladen en blijven 4uur branden geloof ik. Knipoog

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:41

Een stroomgenerator op nafte.
Wij hebben zo'n hele oude staan die ze vroeger op de boten gebruikte.
In dat spel moet er rode mazout, dus lekker goedkoop.
Wij verlichten er alles mee; de stallen, het "voorstuk" (waar we met de kruiwagens zeulen) de buitenpiste en het kippenhok+ konijnenboeltje.

Is wel een zeer zware machine.
Vroeger deden wij het op een kleinere en konden we enkel de stallen verlichten.
Dat was een groepje dat we indertijd in de Aldi gekocht hadden.
Was goed, maar niet geschikt voor wat wij moesten verlichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:33

Ik denk dat je toch moet gaan zoeken voor een accu oid zodat je lampen kan aansluiten.

Of informeer eens bij een garage / dealer trekkers of landbouwmachines naar looplampen, die kan je thuis opladen (dmv stekker) en branden dan rustig 6 uur aaneen. Je hebt ze in diverse maten. Kost wel wat, maar werken wel super. Wij hebben er eentje, die zowel zo'n lamp als een zaklamp is Lachen Maar dan kan je maar 1 ruimte per keer verlichten, en je moet iets verzinnen waar je die lamp aan kan ophangen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 16:51

Of misschien kan je kijken naar een lampje op zonne-energie?
Dan kan je een paar zonnencellen neerhangen en daar een accu op aansluiten, zodat de zonnencellen overdag stroom op kunnen nemen en die op kunnen slaan in de accu, zodat je 's avonds licht hebt.
(thuis heb ik een schrikdraadapparaat dat op dezelfde wijze werkt en mij bevalt het super!)

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:32

Eigenlijk zijn alle antwoorden al genoemd:
Zonneenergie
Accu
Generator
Je kunt ook gewoon een bouwlamp op accu meenemen. die laadt je thuis op.

Gewoon even bij electroshops kijken zoals conrad.nl

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:38

Ik had vroeger ok een stal zonder electra, wij hebben toen 2 auto accu's en een oude auto koplamp gekocht.
Een accu thuis om op te laden en een op de stal, de koplamp gaf perfect licht, alleen bij vochtig zeer loopt de accu wa sneller leeg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:09

je hebt van die lampen op batterijen voor in ruimtes zonder elektra zoals zoldervliering of gangkasten etc. Ik heb ze in een catalogus gezien, maar moet ze in een normale winkel nog vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:25

Ga eens kijken bij een goede campingshop. Er is legio zooi te koop voor campers, inkl zonnepanelen, spanningsregelaars, lampen, omvormers 12V-230V, jij kunt het niet verzinnen of het bestaat.
Het ligt er ook aan hoe hufterproof je installatie moet zijn. Op sommige plaatsen in deze bananenrepubliek moet je zelfs een aggeregaat van 3 ton nog verankeren op een betonblok en zelfs dan zijn er lieden die hem meenemen, inkl betonblok.........

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:06

Die aggregraten/generators... hoe weet ik wat voor iets je moet hebben. Er is zoveel te koop, dat ik door de bomen het bos niet zie met mijn a-technische brein....
Wat voor agregraat/generator wordt hier zoal gebruikt en voor wat?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:17

Ik heb wel eens ergens een soort lantarenpaal met een zonnepaneel erop gezien.
Of die zelf gemaakt was of zo gekocht is weet ik natuurlijk niet.
Het zag er wel heel handig uit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:20

snowdon schreef:
Die aggregraten/generators... hoe weet ik wat voor iets je moet hebben. Er is zoveel te koop, dat ik door de bomen het bos niet zie met mijn a-technische brein....

Heel grofweg gezegd: iets tussen 2500 en 4500VA. Zoek eens op www.trucks.nl op machines en dan aggregaat. Alles wat je je kunt wensen, van 1 tot 1000kVA en in elke prijsklasse (vaak dito staat Haha! )
Bedenk wel dat zo'n draaiend aggregaat vaak een hoop herrie maakt, hetgeen misschien niet gewaardeerd wordt in de omgeving.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:28

De mogelijkheden zijn:

Een aggregaat.

Voordeel: goede verlichting omdat het veel electriciteit geeft, je kunt ook electrische gereedschappen gebruiken
Nadeel: herrie en het stinkt een beetje. En goed beveiligen tegen diefstal: dus vastschroeven en een stevig slot er aan.

Zonnepanelen:

Voordeel: zie aggregaat voordelen en het is duurzaam

Nadeel:aanschaf vrij kostbaar

Accu van een auto met autolampen:

Voordeel: relatief goedkoop, gemakkelijk aan te sluiten en veel gebruiksgemak

Nadeel: accu moet regelmatig opgeladen, afhankelijk van sterkte van de accu betere of mindere verlichting.

Ik heb ook met dit bijltje gehakt. We hadden een aantal landjes bij elkaar en iedereen had een eigen oplossing voor stroom. De verschillende oplossingen heb ik hier boven genoemd. Wij zelf hebben een accu van de autosloop gehaald en ook de koplampen van auto's van de sloop. We waren voor een appel en een ei klaar en hadden een redelijke verlichting zo. Maar...ik moest wel de accu regelmatig meenemen naar huis om op te laden. Daar hadden we een kistje voor gemaakt met een handig handvat, zodat het makkelijk mee te nemen was.

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:17

Aggregaat bied de oplossing. Je kan ook een vriend of vriendin op de fiets zetten met een dynamo en een aantal pitjes.... TIP: Spoor hem of haar dan wel aan anders heb je last van zwak licht. Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:07

Snelleedje schreef:
Aggregaat bied de oplossing. Je kan ook een vriend of vriendin op de fiets zetten met een dynamo en een aantal pitjes.... TIP: Spoor hem of haar dan wel aan anders heb je last van zwak licht. Lachen

Haha! ziet het voor zich...hahahaha Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:16

ikke schreef:
snowdon schreef:

Heel grofweg gezegd: iets tussen 2500 en 4500VA. Zoek eens op http://www.trucks.nl op machines en dan aggregaat. Alles wat je je kunt wensen, van 1 tot 1000kVA en in elke prijsklasse (vaak dito staat Haha! )
Bedenk wel dat zo'n draaiend aggregaat vaak een hoop herrie maakt, hetgeen misschien niet gewaardeerd wordt in de omgeving.

OK dan! Super!

Tsja die herrie... aankoop staat pas voor najeer 2008, dus kan nog eens goed over nadenken of we die herrie geen probleem vinden. Omgeving zit wel goed.
Iemand enig idee wat voor herrie vergelijkbaar is? Stationair draaiende tractor?

En als ik nu zoiets te koop zie...
Citaat:
Handzaam en praktisch aggregaat, zeer geschikt voor de caravan / kamper. Merk Olimpic, 230V, 650W continu, 950W piek, 2tact 50/1, gewicht 14 kg.
Is dat niet bruikbaar voor een bouwlamp (max 2u) bijv.?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:55

snowdon schreef:
En als ik nu zoiets te koop zie...
Citaat:
Handzaam en praktisch aggregaat, zeer geschikt voor de caravan / kamper. Merk Olimpic, 230V, 650W continu, 950W piek, 2tact 50/1, gewicht 14 kg.
Is dat niet bruikbaar voor een bouwlamp (max 2u) bijv.?

Nope, niet aan beginnen. neem minimaal 2000W als vermogen, dan kun je nog eens wat meer doen dan enkel een zielig peertje laten branden. Bij voorkeur met een Dieselmotor. Welliswaar komt dit je op wat meer onderhoud te staan, maar daar staat tegenover dat zo'n motor wat stiller is en vaak beter beveiligd tegen overbelasting.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:56

Ik heb een soort accu in een soort koffer, daar zit een lamp en en kan je van alles en nog wat op aansluiten.

lexie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:27

denk eens aan led verlichting. veel licht en kost erg weinig, bij besteding van 10 euro zelfs gratis bij de praxis. ze geven veel licht en verbruiken weinig.