Hoe schadelijk is veel ijzer in het drinkwater (=grondwater)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM

Hoe schadelijk is veel ijzer in het drinkwater (=grondwater)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:24

De titel zegt het eigenlijk al; hoe schadelijk is het als er veel ijzer in het drinkwater (=grondwater) zit van het paard?

Op mijn weiland heb ik alleen grondwater ter beschikking en daar zit erg veel ijzer in. Het water begint na een paar uur al flink bruin (=roest/ijzer) te verkleuren.

Mijn paard drinkt zulk water al ruim 15 jaar en lijkt er geen last van te hebben, maar ik wil wel eens weten of het nu wel of geen kwaad kan.

Waterleiding aanleggen is geen optie; we zitten ruim buiten de bebouwde kom en volgens de prijsopgave van het waterleidingbedrijf moet ik op 8000-10000 Euro rekenen als ik het wil laten aanleggen... (mits de gemeente daar dan toestemming voor zou geven en da's ook maar de vraag aangezien ik naast natuurgebied zit).

detour

Re: Hoe schadelijk is veel ijzer in het drinkwater (=grondwater)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:47

Hoi, ik heb hetzelfde probleem, echter niks aan de hand mbt de gezondheid vd paarden.
We hebben een sample meegenomen naar het lab van de Intratuin; we vroegen of het wilde testen als water voor in een vijver voor vissen; dit deden ze gratis. het was goed genoeg om vissen in te laten zwemmen, dus hebben we besloten het zo te laten. in het najaar krijgt het water een groene waas, dat vind ik eerljik gezegd ranziger.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:16

Je kan het ook voor, ik dacht € 50.00 hier laten testen, weet je het zeker of het voor paarden geschikt is.

http://www.gddeventer.com/

Wij wonen op een plek waar vroeger in de buurt een vuilnisbelt is geweest. Daar zit nu een vijver met een heleboel vis. Maar ons grondwater (put van 40 meter diep) was niet geschikt als drinkwater voor paarden. Dus daar zou ik niet zomaar vanuit gaan.

Overigens was het zo dat het zinkgehalte bij ons veel te hoog was en het kopergehalte lichtelijk verhoogd. Als je het water naar boven haalde dan zag het er niet vreemd uit of zo. Ze waren er ook niet dood aan gegaan, ook niet doodziek van geworden maar ze hadden wel verminderde eetlust gehad, lusteloosheid en andere vage klachten dus gewoon niet lekker in orde. Wij als mens hadden misschien wel wat gemerkt aan de paarden maar niet precies geweten wat dat nou was.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:24

het valt idd reuze mee!
er zijn zoveel paarden die grondwater drinken waaronder die van mij.
op de meeste stallen zie je dit wel.
mijn paarden zijn er nog nooit ziek van geworden en mijn da heeft me er ook nooit op gewezen dus het zal allemaal wel mee vallen.
maar ik woon in limburg, het kan natuurlijk zijn dat de kwaliteit van het water elders in het land slechter is. Knipoog
ik drink het zelf in ook als ik dorst heb Clown

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:27

Hoi, ook ik geef mijn paarden ijzerrijk drinkwater, we hebben een beekje door onze weides liggen, is stromend water en komt rechtsteeks uit een bergje, is dus ook grondwater.
Is idd wat jij beschrijft als het wat langer staan, is de bodem bruin en bovenop drijft er een laagje, wij hebben ook geen mogelijkheid om leidingwater aan te leggen, de paarden vinden het trouwens lekker, ik heb wel eens op wedstrijd als het heet weer is mijn merrie gewoon water voor gehouden, nou ze dronk het niet, vlgs mij kan het geen kwaad. Ik weet waar de oorsprong is.

@odessa, vroeger een vuilnisbelt, nee dat lijkt me dan idd niet gezond, dan is een test wel zo verstandig of er geen schadelijke stoffen zitten.

@pre, zelf drinken doe ik het niet, leg wel eens een frisdrankfles in het stromend water, wordt lekker koud, maar zelf drinken, nee dank je Haha!
Edit, ik zie dat je uit Tegelen komt, dan heb jij het misschien over hetzelfde water.
Laatst bijgewerkt door monique4 op 21-11-07 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:27

Ik woon op de veluwe en daar zit ook veel ijzer in de grond; er lopen echter zoooveel paarden op het land en die vinden het lekker, hoor! heb ook nooit klachten gehad mbt lusteloosheid of i.d.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:30

hier, ook midden limburg geef ik ook grons water, enige wat ios dat de bak soms een oranje waas krijgt, verder drinken ze het al jaren en niks ana de hand
maar idd, met vuilinbelt in buurt zou ik ook laten testen

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:31

Die van ons krijgen ook water met ijzer,mankeert niks Knipoog
Alleen zelf niet drinken Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:41

Geen idee eigenlijk mn pony's drinken al jaren grondwater, behalve in de winter dan moet ik de grondpomp afsluiten dan krijgen ze kraanwater. Ik zit vlak naast een boer die ook zijn land giert. Ze zijn prima gezond dus lijkt me niet dat het kwaad kan, maar zeker weten doe ik natuurlijk niet ben daar verder niet in thuis

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:45

Wij hebben ook vrij ijzerrijk water maar dat is destijds getest en het was geen probleem. 1 van de paarden die ik vroeger reed was gevoelig voor bloedarmoede maar deed het bij ons uitstekend op het grondwater. Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:59

Ik heb zelf toendertijd ons grondwater op het ijzergehalte getest (Fe2+ en Fe3+ totaal gehalte aan ijzer dus) toen ik stage liep bij de Coca Cola (op 't lab).
Daar kwam uit, dat er ongeveer 10mg Fe (totaal) in een liter zit. Dit is niet schadelijk, ook niet voor de mens (opgezocht in verschillende boeken op school) maar lekker is anders Lachen
Verder kan veel ijzer verder niet zo heel veel kwaad, je krijgt er wel sterkte botten ed. van Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:26

als je weet hoeveel mg/L er in zit, kan ik wel even voor je doorrekenen of het schadelijk is Knipoog

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:27

Bij ons op de manege drinken de paarden ook grondwater. Ze hebben er geen problemen mee.
Wel moet ik zeggen, dat de paarden die op het land staan liever niet drinken op stal, slootwater is zo puur blijkbaar toch lekkerder

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:28

Da's met katten toch ook zo? Geef je ze schoon drinkwater, nee hoeven ze niet. Ze drinken liever dat ranzige water dat in de bloempot is blijven staan buiten, waar alg en alles inzit Gestoord

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:31

Bij ons krijgen de paarden ook alleen maar grondwater en ook dat kleurt
vrij snel bruinig. Wij hebben het ooit laten testen, maar geen probleem voor
de paarden. Haha!

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:03

Ik heb even wat opgezocht, dit geld voor mensen, maar ik denk dat het bij paarden dan wel net zo zal zijn:
Wanneer het lichaam gedurende lange tijd veel ijzer opslaat, is sprake van ijzerstapeling. Op de lange duur kan dit schade aan de lever opleveren, waardoor de kans op leverkanker toeneemt. Soms kan ijzerstapeling aanleiding geven tot gewrichtspijn. In sommige studies zijn aanwijzingen gevonden voor een grotere kans op hart- en vaatziekten.

Mijn paarden krijgen ook grondwater te drinken. Ik denk inderdaad dat wanneer je twijfeld of het ijzergehalte te hoog is je gewoon een test moet doen, dan weet je het meteen.

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:13

Wij hadden op stal ook veel last van ijzer in het water en volgens mij worden paarden niet oud genoeg en ze zijn groter als ons om er echt last van te hebben.