2 balen hooi en 2 balen stro genoeg voor 6 pony's???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

2 balen hooi en 2 balen stro genoeg voor 6 pony's???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:40

Mijn verzorgpony's staan 24/7 op de wei met inloopstal. Ze krijgen nu per week 2 (normale) balen hooi en 2 stro, verdeeld over 7 dagen. Maar er staan 6 pony's, is dit dan niet veel te weinig?

Als het kouder wordt worden het er 7; een halve hooi en een halve stro per dag. En dan krijgen de shetten elk een handje biks, de 2 grote pony's een halve schep.
De pony's die het ermee moeten doen zijn;

11 jarige c pony merrie, met veulen wat nog drinkt. (1x per week rijden we er rustig mee; vaak alleen stapwerk)
3 jarige (grote) c pony ruin (geen werk soms 20 min rustig longeren)
4 maanden oud hengstveulen, drinkt dus nog
6 jarige shetmerrie, veel te vet maar ook zwanger (veel wandelingen)
3 jarige shet x welsh, zwanger (geen werk)
4 jarige shetruin, mooi op gewicht (geen werk)

Is dat genoeg of moet ik de eigenaar duidelijk maken dat dat (veel) te weinig is?

000

Re: 2 balen hooi en 2 balen stro genoeg voor 6 pony's???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:35

hooi moet je bijna onbeperkt voeren, dus ja voor 6 ponys is dit veel te weinig.
probeer dit netjes aan de eigenaar voor te leggen

succes

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:09

Oeps, ja, dat dacht ik ook. Vanaf wanneer begin je daar normaal gesproken mee? En wanneer is er weer genoeg gras om helemaal daarop over te gaan? Dat wil hij vast weten...
De pony's eten ook gewoon hun stro op, (ook in de zomer met genoeg gras) dus ze mogen wel iets minder dan onbeperkt hooi denk ik?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:14

Die van mij krijgen nu nog niet onbeperkt hooi. Er is nog aardig wat gras en dat vinden ze lekkerde, waardoor ze het hooi gebruiken om doorheen te struinen (wat ik niet de bedoeling vind van hooi)

Ik doe met 3 pony's 2 tot 3 balen hooi in de maand als het gras niet genoeg meer is (nu krijgen ze een half plakje per dag, meer eten ze niet)

Stro is ook maagvulling. Er heeft nauwelijks voedingswaarde, maar het houdt de darmen wel aan de gang. Dus stro eten is voor de meeste paarden niet slecht

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:22

Het zal zijn zoals de pony's het aangeven.
Mijn paarden krijgen nu ong. 1 pak hooi in 5 dagen tijd, ze hebben nog gras genoeg en geven zelf aan het nog niet nodig te hebben door het te laten liggen.
In de winter krijgen mijn paarden 1,5 pak er dag per paard, ze hebben nog steeds buitenloop maar met het weinige gras en het slechtere weer gaan ze liever in de stal hooi gaan eten.

Ik denk dat de pony's wel aangeven hoeveel ze nodig hebben?
Laten ze iets liggen of is het altijd op en vermoorden ze je haast voor een sprietje? Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:27

mmm, het zijn allemaal kleine ponies, 3 shetjes, twee c-tje en een c veulen
als je shetjes op onbeperkt hooi zet groeien ze dicht ... veel ponies van redelijk kleine maat hoef je ook niet onbeperkt op hooit te zetten ...
maar het is wel aan de magere kant voorde hele groep bij elkaar
ik zou er wel een baaltje extra bij gaan geven als het gras weg is ...
dus 3 hooi en 2 stro in de week (stro kan een prima ruwvoer zijn voor sobere dieren om een deel van het hooi mee te vervangen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:37

dit is idd in mijn ogen ook veel te weinig, maar ik ken zat paarden en pony's die gewoon gereden worden en 24/7 buiten staan en helemaal niks krijgen bijgevoerd op wat snoepjes en brood na.
zij doen het ook goed erop.
ikzelf ben er geen voorstander van maar ben van mening dat een ieder zelf moet weten hoe hij zijn paarden voert of juist niet voert.
zolang de pony's er niet dun en verwaarloosd uitzien is er geen probleem zeker omdat ze neem ik aan ook gras hebben in hun wei.
verde krijgen ze ook brokken als het nodig is.
vaak stoot je mensen voor het hoofd door ze ergens op te wijzen waar jij het niet mee eens bent omdat jij het teveel of te weinig is, het zijn namelijk niet jou dieren en ze zien er verder goed uit dus vind ik het geen rede tot alarm.
verder komt er bij dat vooral schetjes en dat soort pony's weinig nodig hebben in onderhoud.

ik zou gewoon mezelf buitenzeidig houden en op het moment dat je merkt dat de pony's er zichtbaar op achteruit gaan kun je hierover een gesprek aangaan met de eigenaar!

veel plezier nog met de beestjes Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:11

is wel wat aan de weinige kant. mijn paarden zijn er 2 krijgen bijna een baal per dag. stro gaat een baal in 2 dagen doorheen maar is voor de stal en heb 2 stallen waar ze snachts instaan

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:29

Vind het ook vreselijk weinig, ik red het met 1 baal hooi voor twee shetten nog niet eens een week

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:43

In de wei (die toch groot zat is) staat haast geen gras meer doordat het vorige week erg nat is geweest. Op de kleigrond blijft dan een laagje water staan en ze trappen alles kapot.

Als er gevoerd wordt is het hooi echt heel snel op, binnen een uurtje zijn ze al aan het stro begonnen.
Ze krijgen een kwart baal hooi per dag, en als ik heb uitgemest een halve stro in de stal.
(De andere dagen bij elkaar (hooi+stro) iets meer dan een halve baal) Het stro eten ze ook gewoon op, al gaat dat wat langzamer. Toch is dat de volgende dag op (behalve als er mest op ligt).

Voor de shetten is dit prima, die mogen juist wat afvallen. Maar de zogende merrie wordt altijd snel mager, en begint nu al wat gewicht te verliezen. Ze heeft ook nog niet zo'n dikke vacht. Wel een superdikke buik, dat heb je eenmaal in de wei.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:37

Bij mij gaat een baal 2 dagen mee voor 3 pony's, een welsh en 2 shetjes. Dus ik vind het best weinig.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:41

Onze 2 paarden eten per 2 dagen samen 1 baal op.. Ja, ik vind dat die van jou dan best weinig krijgen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:45

Hoi

kan er niet twee keer per dag gevoerd worden. Zo dat ze s'ochtends allemaal een plak hooi krijgen en s'avonds ook een plak hooi. en s'avonds het biks. De veulens mogen zeker meer biks krijgen want die zijn in de groei. En s'avonds stro geven is ook beter want dan gaan zeker de veulens en vaak ook de drachtige merries liggen en dan liggen ze lekker schoon en warm, zeker nu de winter er aan komt. Ze kunnen wel wat hebben maar het is toch prettiger voor ze. Ik ze het echt vragen of dat mag.
succes.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 20:59

Bedankt allemaal! Vandaag weer geweest en de stal uitgemest, het was duidelijk te merken dat ze deze week al meer stro hadden gehad, ik heb er 6 kruiwagens uitgehaald!
Ook qua voer is het volgens mij meer geworden, ze zagen er goed uit. Heb na het uitmesten 3/4 baal stro in de stal gelegd en 's avonds 2 plakken hooi gegeven. Ik wil ook nog iets extra's voor ze kopen voor na het werk bijv. Misschien slobber of mais?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:03

Ja mag idd wel wat meer worden...
Onze 3 grote pony's eten per dag 2 balen bij elkaar.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:11

Wel er weinig voor die paarden. Bij mij gaat er met 2 paarden, 2 balen hooi en 2 balen stro per week voorbij. Ze krijgen dan 2 keer per dag 1 plak hooi en worden 1 keer per week uitgemest, rest van de week gaat er ongeveer 1 plak stro bij om opgestrooid te worden (dit verschilt soms als ze vies zijn krijgen ze meer, maar meestal staan ze nog aardig schoon. Scheelt ook omdat ze overdag buiten kunnen lopen en ze op een zandplekje dan poepen en niet in de stal. Wanneer het slecht weer is merk ik dat ze wel binnen poepen en zijn ze dus viezer).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:18

2 balen hooi voor 6 pony's voor een hele week?? Dat is echt veel en veel te weinig dat is 1,5 plak per pony per week. Er zitten +/- 8/9 balen in een pak.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:22

Bij mij 12-14 plakken Bloos Maar die van ons zijn ook echt zwaar.
Maar goed, ik vind zowiezo 2 plakjes hooi per dag al weinig....

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:24

Ehhh mijn pony gebruikt dat per week. En dan alleen! Hij staat ook op het land. Verder krijgt hij ook nog biks.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:28

Bojangles schreef:
Bij mij 12-14 plakken Bloos Maar die van ons zijn ook echt zwaar.
Maar goed, ik vind zowiezo 2 plakjes hooi per dag al weinig....

12-14 plakken in een klein baaltje of bedoel je zo'n iets groter maatje?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:32

Hmm weet ik eigenlijk niet. Volgens mij gewoon normale pakjes.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:34

Oke hier zijn het nl. meestal 8-9 plakken bij alle pakken (van verschillende boeren) ik moet er bij zeggen dat we nu wel hele dikke plakken hebben.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:49

Charaz schreef:
2 balen hooi voor 6 pony's voor een hele week?? Dat is echt veel en veel te weinig dat is 1,5 plak per pony per week. Er zitten +/- 8/9 balen in een pak.

2 balen x 9 plakken is 18, toch? Delen door 6 pony's is 3 plakken per week, dus een halve per dag. Hoe kom je op 1,5 per week?
Het zijn best grote plakken bij ons, de hooibalen zijn een maatje groter dan de strobalen. We zijn nu overgegaan op een halve hooi en een halve stro per dag. (is 4-5 plakken over 2 voerbeurten = 2 plakken per keer = 1/3 plak per pony per keer. (iets meer voor de grote pony's, iets minder voor de shetten)

Verder krijgen ze een keer per dag biks, de grote pony's 1/2 schep (veulentje 1/4) en de shetten een handje.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:58

Is echt veels te weinig een paard moet echt veel ruwvoer hebben, dit is beter voor het spijsverteringstelsel Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:06

Eh inderdaad rekenfoutje van mij 3 plakken per pony per week. Al heb ik eerlijk gezegd geen idee bij hoeveel plakken ik aan de grotere pakken hooi moet denken.

Kan dus niet zeggen of dit ook daadwerkelijk te weinig is.