mijn paard word kwaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liindatJee_

mijn paard word kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:37

hoi hoi bokkers,

laats wilde ik de oren van rocky knippen .
Maar nu ineens als ik zijn rechter oor wil knippen slaat hij met zijn hoofd op zij en om hoog . Maar als ik zijn linker oor doet vindt hij het nog niet leuk maar laat hij het wel toe .
Nou ziet het er nogal lomp uit het ene oor wel en het andere oor niet
hoe kan ik dit oplossen en wat kan dit zijn >?

kus kus linda

plotie

Re: mijn paard word kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:39

Mag je aan zijn oor aankomen zonder de schaar?

xxx

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:41

wel aaien maar zodra hij merkt dat er in de andere hand een schaar is niet

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:43

Misschien gewoon proberen met de vlakke kant van de schaar rond zijn oor te 'wrijven', dat hij de schaar gewoon wordt. En als dat dan goed gaat, kleine stukjes proberen knippen?
Succes ermee

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:46

jhaa maar zodra de schaar omhoog gaat gaat hij dit doen

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:49

bij zijn andere oor doet hij het niet

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:04

MD-->VSW

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 13:24

dat vind ik dus zoiezo al raar

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:44

Hoezo raar?? Als er een keer in dat bewuste oor geknipt is of iets vervelends is gebeurt onhouden ze dat gewoon hoor !!!
Dan kun je wel de ene doen mar niet de ander...

Gewoon goed oefenen elke dag met schaar en andere dingen. Mocht je perse dat andere oor ook willen even een praampje twee tellen erop en klaar...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:47

Ik weet niet hoe je het aanpakt maar wat bij mijn voormalige lieverd hielp was op een krukje gaan staan. Vanaf de grond mocht ik absoluut zijn oren niet knippen, vanaf en krukje wel...Weet ook niet waarom maar het zou kunnen schelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:50

Doe je ze van binnen ook uitknippen, of gewoon dubbelklappen en de uitstekende plukken eruit? Misschien is er een vorige keer eens een pluk achter in zn oor gevallen, dat is natuurlijk een eng gevoel en misschien heeft hij daar lang last van gehad.
Mag je ze wel borstelen?

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:27

Aargh, vervelend man!
Waarschijnlijk is er iets een keertje mis gegaan!
Dus is hij nu een beetje spastisch dat je z'n oortje weer beschadigd!
Probeer zijn vertrouwen terug te winnen. Ga gewoon heel vaak aan zn oortje zitten met schaar in je hand zonder dat je knipt en dan rustig opbouwen. Gewoon zorgen dat hij niet per defenitie denkt dat schaar= knippen = eng betekend Knipoog
Suc6

JWK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:07

Probeer het anders met een belonende manier.
Eerst geef het paard een snoepje terwijl je rustig zijn oor vastpakt en aait.
ga op die manier rustig verder todat je stukje bij beetje zijn oor kan knippen.
Anders vraag of iemand die er ervaring mee heeft om een praam om zijn lip te doen om te helpen.
Een praam is niet zo dier onvriendelijk als de meeste mensen denken.
op de juistre wijze maakt het paard zelf een verdovende stof aan en zal hij veel makkelijker te benaderen.
dit maakt het voor jezelf en uiteindelijk het paard makkelijker.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:18

Misschien heeft ie wel pijn?
Mijn pony heeft dit ook, en ik knip haar oren dus nooit tenzij het écht een noodkijk wordt. Nagelbijten / Gniffelen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:20

Moeilijk, maar herkenbaar. heb het meerdere malen gehad, heb het zo opgelost: eerst gewoon geaaid ana de oortjes. Mocht dat, dan met de schaar, met zeg maar de ronde stukken waar je je vinger indoet over het oor wrijven. Mag dat, proberen heel klein beetje aan de haartjes te wriemelen terwijl je aait met de schaar. Snap je? gewoon beetje bij beetje opbouwen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:20

Voor de volgende keer een kleine tip, eerst het moeilijke oor doen en dan pas het makkelijke oor Clown

Mijn paard deed ook moeilijk als ik haar rechteroor wou knippen, het linkeroor ging veel makkelijker.
Je kan dan denken, eerst het linkeroor, dan hebben we die iig al gehad en dan slaat het geklooi van rechts niet op links over, maar wat als het rechteroor dan echt niet ging lukken?
Als je eerst voor zover mogelijk het rechteroor doet, kun je daar altijd het linkeroor nog op aan passen (dus alleen de grote plukken weg of iets in die richting of gewoonweg niet als het bij het rechteroor ook niet gelukt is).

Leuk vindt ze het nog steeds niet echt, maar ze laat het nu wel gewoon toe.
Dit door veel geduld, oor eens vastpakken, beetje bewegen, dichtklappen, dat soort dingen. Dan de schaar erbij, over het hoofd, hals bij de oren en zo verder, daarna knipbewegingen maken met bijbehorende geluiden steeds dichter naar het oor toe.
En dan dus snel de grote plukken wegknippen. En uiteraard belonen. En dit dus steeds verder uitbreiden tot je rustig het oor zo kan knippen zoals jij het wilt of om het even met welk oor kan beginnen zonder dat het ene oor er wel netjes uitziet en het andere nog niet.

Grappige bij mijn paard is dat ze minder moeilijk deed als ik met het scheerapparaat haar oren deed dan met een schaar, maar nu deed ze op een scheerapparaat op zich al weinig tot niets uit Cool
Moet je paard natuurlijk niet extra gaan flippen omdat je met een scheerapparaat aankomt (tussendoor deed ik altijd met zo'n goedkoop mensenhoofdhaarscheermachientje van een euro of 5, klein ding wat weinig geluid produceert, kan alleen niet veel hebben).

Succes!

liindatJee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:35

bedankt voor de reactie en hij laat het nog steeds niet toe moet ik er een DA naar laten kijken ?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:27

Wat zou een DA er aan kunnen doen dan?
Hem een verdoving geven zodat je wel zijn oren kan knippen?
Lijkt mij eerlijk gezegd een beetje teveel van het goede.
1 Vervelende ervaring kan al zo'n reactie teweeg brengen, jouw paard/pony is niet de enige met zo'n reactie, er zijn zoveel paarden/pony's met zo'n reactie door een vervelende ervaring, door positieve ervaringen op te laten doen met zoiets wordt het vaak al een heel stuk minder.
Wat heb je ondertussen allemaal al geprobeerd?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:56

mijn merrie staat het ook niet toe zodra ik me een schaar in de buurt kom, en als ik de knipgeluiden er ook nog bij maak moet ik uitkijken dat ze me niet slaat met haar hoof of dat ik haar raak met de schaar Schijnheilig

Ze doet overigens ook zo spastisch als ik vanaf haar rug haar maantop goed wil doen als die verkeerd onder het hoofdstel zit. Vanaf de grond mag ik dat dan weer wel doen. een beetje kopschuw vanuit het verleden denk ik.

Veel oefenen met vastpakken en knippen met de schaar in de buurt moet wel helpen om te wennen, maar soms werkt dat ook niet. Dan moet je voor jezelf kiezen of je het echt belangrijk vind en hulpmiddelen wilt gebruiken (licht kalmeringsmiddeltje of praam erop) of het haar gewoon laat zitten...