wel of geen deken na intensieve arbeid bij 24/7 "buitenpony"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

wel of geen deken na intensieve arbeid bij 24/7 "buitenpony"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:36

beetje simpele vraag misschien Blond ...maar.......Mijn pony staat 24/7 buiten in schuilstal zonder deken met een mega-dikke vacht. Ze wordt recreatief gereden en eigenlijk vraag ik vanwege het weer vooral 's avonds niet zo heel veel meer van haar,zodat ze niet bezweet buiten hoeft te staan. Nu ga ik binnekort op 1 van de avonden wel intensief rijden,waardoor ze waarschijnlijk goed nat zal zijn. Uiteraard komt de zweetdeken dan te voorschijn,maar waarschijnlijk krijg ik haar niet droog voordat de pensionstal sluit Clown
wie heeft tips en of ervaringen hiermee?. beetje rare gedachtegang misschien,ikwil haar absoluut niet op stal(kan ook niet) , wil haar ookniet ziek hebben, maar twijfel of ik haar dus bijvoorbeeld een ongevoerde deken opkan doen zonder de natuurlijke werking van de vacht tekort tedoen.
zoja welke deken is best ademend, etc???

Hannanas

Re: wel of geen deken na intensieve arbeid bij 24/7 "buitenpony"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:38

Je hoeft haar ook geen zweetdeken op te doen.
Als ze normaal bezweet nat is ( dus niet ala tuinslang erop gehad te hebben/ pony flink te hebben gewassen ) kan ze gewoon de wei op.
Wel uitkijken met tocht natuurlijk.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:51

Eerst flink droogstappen en eventueel droogwrijven met wat stro.
Of een uurtje de deken erop en daarna weer af als de pony droog is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:53

Droogstappen uiteraard.
Pony moet iig weer in rust zijn.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:58

Ik stap mijn pony op adem.

Meer niet ....geen deken of wat dan ook.
Ik doe dit al 7 jaar zo en nog nooit heeft hij ergens last van gehad.
Ik zet hem weer op zijn plek met een hoop hooi in de schuilstal en dan kan hij kijken wat hij doet(meestal is dat rollen en dan wat eten).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:01

ik stap mijn paarden ook op adem en ze gaan nat, maar niet meer warm gewoon de wei op. Ook als het regent.

Geen probleem.

Juist niet gaan droogwrijven want dan wrijf je het zweet weer óp de huid en daar worden ze juist ziek van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:03

uitstappen tot ze goed op adem is en niet meer zweet en op temperatuur is
en hup het land op Ja
en als het echt koud/guur is er een betje rekening me houden kwa arbeid...

wij doen als het nodig is wel even een zweetdekentje op in een open stal , even wat eten geven ...en dan rollen en het land weer op

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:05

Gewoon goed uitstappen, liefst het zadel er af nemen want het zweet onder het zadel kan niet goed opdrogen als je het er niet afhaalt en dan kan de kou op haar rugspieren slaan. Als ze goed afgestapt is zou ik haar gewoon het land in doen, misschien een plak hooi er bij zodat ze wat extra warmte krijgt van het hooi en dan komt het denk ik wel goed. Mocht ze het koud krijgen dan kan ze wel in de schuilstal gaan staan lijkt me?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:16

Ik verzorg precies zo'n soort pony, megavacht en 24/7 op de wei met schuilstal.

Als ze toch goed nat is na het rijden gelijk met uitstappen de zweetdeken erop, zo lang mogelijk laten stappen met goede vochtopnemende zweetdeken. Als je de kans hebt haar in droog zand te laten rollen (bak?) doe dat dan, dat droogt ook erg goed. In de schuilstal kun je wat hooi/stro neerleggen, dat houd haar wel even binnen. Ik zou er geen deken opdoen in de wei, als ze dan weer droog is is dat veel te warm. Onder een ongevoerde deken droogt het veel langzamer, en houd het niet warm.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 20:18

eigenlijk zeggen jullie dus dat ze ondanks dat ze bezweet zijn best de kou in kan. Ok, als ze dan maar op adem en rust gekomen is......en zelf de keuze heeft als ze lekker met hooi in haar stal kan,mocht ze dit willen....niemand nog last van verkouden paarden Clown gehad hierdoor???
Ik hoopte stiekum wel op deze antwoorden maar ben er zelf nog niet zo gerust op.Nou jabedankt iig tot zover,ben ook benieuwd naar de negatieve ervaringen Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:23

Mijn paard is nog nooit ziek geweest, al moet ik eerlijk zeggen dat hij in de winter niet zweet. Hij heeft niet een hele dichte wintervacht (volbloedje Knipoog ) en de kou van uit zijn omgeving is koud genoeg om hem te koelen. als hij aan het werk gaat legt hij zijn vacht soms zo dicht tegen zijn huid dat het lijkt alsof hij gewoon een zomervacht heeft Haha!

Heb je dat artikel op paard natuurlijk al gelezen? Misschien stelt dat je iets gerust. Ik denk dat als je een flinke bult hooi in de stal legt je paard voorlopig niet naar buiten komt. Tegen de tijd dat die bult op is, is je paard weer mooi opgedroogd.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:25

Pony is vorige winter wel verkouden geweest, maar toen heerste er een virus. Buitenlucht is dan trouwens het beste Lachen