zat gras, toch hooi bijvoeren ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

zat gras, toch hooi bijvoeren ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 10:41

Ik heb 2 mini pony's, die nog zat gras hebben, maar.......
Moeten ze alsnog hooi bij krijgen in de winter ? of is het gras ook voldoende voor hun ruwvoer behoefte ?

Ik weet dat gras ook ruwvoer is,maar het is voor de zekerheid. Ik heb het dan ook niet over de voedingswaarde, want dat is al geregeld.

Graag advies

moos24

Re: zat gras, toch hooi bijvoeren ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:31

Echt helemaal niemand ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:34

ligt een beetje aan de kwaliteit van je grasland denk ik?
als er nog echt veel lang gras staat zouden ze het daar wel op kunnen doen denk ik.
maar de voedingswaarde gaat wel achteruit natuurlijk omdat we verder in het jaar komen.

ik denk dat een liksteen al een hele goede is om te voorzien in extra vitamines.
wij geven de shetten om de dag een halve pavokoek bij voor de vitamienes en ze hebben een liksteen..
goed kijken naar je dieren, zie je dat ze wat achteruit gaan in conditie dan geef je ze wat hooi erbij

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:45

Je zou ze twee keer per dag een beetje hooi kunnen geven ook als afwisseling.
Verder zou ik niet teveel bijvoeren.
Als je echt veel gras hebt zou ik het hooi tot niet of 1 keer per dag beperken.
Is moeilijk te zeggen, we kennen je wei niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:48

Ik heb ook nog volop gras, maar geef wel hooi bij.
Voornamelijk voor de structuur omdat ik het idee heb dat het gras nu erg "waterig" is geen stengel.
Daardoor weinig verbrandings warmte

Verder geef ik altijd pavo koek of vital bij voor de nodige vitamine

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:52

Ze krijgen bij mij ook de pavo koek, en wat peen.
het is echt een dijkwei met wat pollen. en ze hebben 2000 m2 tot hun beschikking. het is op kleigrond.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:55

als je twijfelt geef je ze wat hooi er bij.
je ziet denk ik snel genoeg of ze het daadwerkelijk op eten.
als ze dat niet doen hebben ze blijkbaar toch genoeg aan het gras denk ik dan

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 12:55

Runningkawa, dat antwoord zocht ik eigenlijk, dat idee kreeg ik ook, vandaar dat ik het mij juist afvroeg. Dan ga ik ze denk ik een plakje hooi bijvoeren

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:07

Wij doen het op dezelfde manier als RK. Ook vanwege de structuur. De mest van mijn paard en pony wordt anders erg nat en zacht, en om darmproblemen en koliek te voorkomen door het natte of koude gras voeren we 2x per dag hooi bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:09

Gras bevat momenteel in het algemeen genomen weinig aan 'energie / inhoud'.

Daarnaast is een dieet van alleen gras te eenzijdig doordat het teveel water / weinig structuur bevat. Je kan dus beter wat hooi erbij geven (goed stengelig). Gras bevat namelijk zo'n 80-85 % water, de rest is terug te brengen tot 15-20 % droge stof. Je paard heeft gemiddeld zo'n 2 % van zijn lichaamsgewicht aan structuurrijk droog voer nodig. Hiervan is idealiter gemiddeld 1,2 % ruwvoer.

Een paard verteert namelijk zijn vezels in de dunne darm. Speeksel van het paard is daarnaast nodig voor de vertering in de darm. Speeksel is nodig voor het zuur in de maag en de dunne darm te neutraliseren. Bij een dieet van alleen gras zal het paard dus weinig speeksel aanmaken, waardoor (oa) de kans op maagzweren verhoogt.

Daarnaast is goed structuurrijk voer van belang zodat je paard veel kauwbewegingen maakt en het gebit mooi afslijt. Alleen gras is als het ware te 'zacht'.

Gras is trouwens ook wel ruwvoer, maar het bestaat dus bijna geheel uit water.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:14

Ik voer ze hier ook bij, kunnen ze zich beter warm houden Ja Ik merk ook dat de paarden het kuil hier lekker vinden, ze hebben liever kuil dan het gras en eten het altijd tot het laatste sprietje op. Ongeveer één keer in de week voer ik ze wat muesli bij, niet heel veel maar voldoende voor de nodige vitaminen en mineralen. Ik denk dat de hooi structuur wel belangrijk is, in de natuur ikom je maar weinig gras tegen dat je in onze weides vind, het gras dat ze daar eten is veel stengeligers en verdorder en nijgt soms meer naar hooi dan naar gras.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:15

Ik weet genoeg, ze krijgen gelijk hooi. Hartstikke bedankt voor jullie reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:21

Visconti schreef:
Ik voer ze hier ook bij, kunnen ze zich beter warm houden Ja Ik merk ook dat de paarden het kuil hier lekker vinden, ze hebben liever kuil dan het gras en eten het altijd tot het laatste sprietje op. Ongeveer één keer in de week voer ik ze wat muesli bij, niet heel veel maar voldoende voor de nodige vitaminen en mineralen. Ik denk dat de hooi structuur wel belangrijk is, in de natuur ikom je maar weinig gras tegen dat je in onze weides vind, het gras dat ze daar eten is veel stengeligers en verdorder en nijgt soms meer naar hooi dan naar gras.

Kuil vinden paarden inderdaad erg lekker (ik neem trouwens aan dat je voordroog bedoelt en geen kuil? Lachen ) Maar het nadeel van voordroog is dat het vrij nat voer is, en ook ietwat zuur. Beter, voor de structuur, is dus eigenlijk half om half met stro, dat bevat namelijk meer vezels. Paarden kunnen het dan ook beter (lees, efficiënter) verteren dan alleen voordroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:23

Ik voer ze ook altijd wat stro bij.
In de zomer raken ze dat niet tot nauwelijks aan, nu het buiten allemaal natter is, het gras er ook anders uitziet gaat dat stro meestal wel op Lachen

Voordroog, hoe droog ook, daar kan niet elk paard goed tegen Lachen
Die van mijn vriendin, staat hier nu op stal kan er niet tegen, krijgt flinke krampen, raakt aan de poeperij en valt zienderogen af Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:25

Wij geven ze om deze reden ook hooi bij hoewel er genoeg gras staat nog op het land. Ik merk ook aan ze dat ze het hooi heel graag opeten Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:31

@RK: Niet elk paard kan tegen voordroog idd, maar hangt heel erg af van de kwaliteit. Kuil dat voor koeien gemaakt is zitten veel te veel eiwitten in en is dus niet echt goed voor paarden, paarden raken dan ook vrij snel in de diaree etc, ook wordt het vaak te vroeg geoost en zit er te veel fructaat in. Maar wij hebben het kuil speciaal voor de paarden en van echt goede kwaliteit, sommige paarden hebben wat moeite met de overgang van hooi naar kuil maar dat is vaak 2 dagen en dat is het over. De manege in het dorp hier voert de paarden ook kuil van ons, alle manegepony's moesten gehalveerd worden in het biks omdat ze veel te pittig werden van ons voedzame kuil *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:33

Dat was echt super mooie kuil (was op pension waar wij eerste beide stonden)
Leek gewoon op hooi, alleen toch net iets of wat natter.
Niemand legde in het begin daarom ook de link met die voordroog toen hij maar aan de diaree bleef.

Maar toen overgeschakeld en het was weg. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:07

er zijn idd voldoende paarden die niet tegen voordroog kunnen ...
vind het persoonlijk ook geen paardenvoer, hoe droog het ook is

het is te nat, te makkelijk op te nemen, wat bij de meeste sobere rassen leid tot minder voordroog voeren, maar vergeten er dan wel stro bij te voeren waardoor er weer te weinig vezel binnekomt etc

ik hou het op hooi Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:09

tja ik hou weer niet van hooi, te droog gaan ze van hoesten etc. Ook vind ik voordroog een stuk voedzamer dan hooi. Stro hebben ze bij ons automatisch in de stallen liggen, dus opzich hebben ze voldoende mogelijkheden om aan een goede structuur te komen. (al zit in ons voordroog ook al veel structuur)

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:21

Kuil is altijd (wat) zuurder dan hooi, hoe droog het ook lijkt. Er heeft zich altijd een fermentatieproces afgespeeld in het plastic pak zodat je kuil wel een jaar kan bewaren. Het zal dus altijd zuur zijn. Zelfs als je heel droge kuil hebt gebeurt dit. Anders zit het in een open baal zoals hooi. Dat fermenteren is niet natuurlijk dus is het verteringsstelsel van een paard simpelweg niet voor 100% op ingespeeld. Het proces van hooi drogen in de zon is wel natuurlijk, daar hoeft een paard zich niet op aan te passen. Dus hooi voeren is altijd beter Lachen Lachen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:23

Nou is het bij mij dus zo, er staat nog maar weinig gras. Ze krijgen iedere dag een paar wortelen maar als ik hooi in de wei leg eten ze het niet op. Ze kauwen er een paar keer aan en gaan dan toch weer grazen. Er staat net voldoende gras dat de wei nog groen is en ze zich zelf bezig kunnen houden.

Het hooi waait dan door de wei heen en word erg vies en nat.

Moet ik ze nou toch bij blijven voeren met hooi? Of gewoon eventjes niet geven en over een tijd weer proberen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 06:07

als ze het niet opeten heb je genoeg gras en hebben ze er geen behoefte aan.

zei ik ook al in een post hierboven Knipoog

je kunt het wel aanbieden.
leg het anders in een ruif,of maak iets waaruit het niet kan wegwaaien

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:25

Mijn paarden hebben nog volop gras. Dus als ik ze hooi geef kijken ze er niet eens naar. En waait het idd weg, of het word vertrapt. Ja dan geef ik dus geen hooi meer! Het gras is raaigras dus ook al met meer structuur erin! Dan gewoon grasland.
http://i43.photobucket.com/albums/e400/ ... G_0628.jpg
Even foto'tje van het grasland.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:50

Bij ons stonden ze ook op een aardig volle wei, maar we gaven ze wel hooi. Ze aten het ook meteen op, dus ze hadden er blijkbaar wel behoefte aan.
Dus ik zou gewoon eens hooi bijvoeren, wanneer ze het opeten zullen ze er wel behoefte aan hebben Knipoog