Waarmee hout behandelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Ywen

Waarmee hout behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 09:01

Hoi,

Sinds een weekje hebben we een hele leuke schuilstal, maar het hout is nog onbewerkt. Met ons natte klimaatje is het natuurlijk wachten tot het weg rot.

Wat kan ik erop doen om het hout te beschermen tegen nattigheid zonder dat het schadelijk is voor mijn paard als hij zijn tanden erin zet?

Alvast bedankt voor de tips!

Scum

Re: Waarmee hout behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:06

Carboleum (het oude spul, maar dat kun je volgens mij nergens meer krijgen). Daar zet je paard echt niet meer zijn tanden in!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:33

Carboleum is inderdaad super, maar het wordt niet meer in potjes verkocht (ik weet nog wel een adres waar ze hout bewerkt met carboleum verkopen). In plaats daarvan hebben ze een vervanger gevonden die je nog wel bij de bouwmarkten (althans hier wel bij de Praxis) kan kopen, namelijk Bruinoleum.

Is eigenlijk hetzelfde spul (bijna dan), wordt het hout net zo mooi van en net zo goed beschermd, alleen heeft het de voordelen dat je huid er niet zo mega van gaat branden. Carboleum heeft daarnaast nog 1 groot nadeel: namelijk bij warm weer komt er een deel weer uit het hout zetten en het wordt dan plakkerig.
En als je dan het hek open doet en dan aan je gezicht zit...

Ohja, de meeste bouwmarkten zullen je ook wel kunnen adviseren. Ook bij Buitenhuis BV (stallenbouwer in Vaassen) zullen ze je kunnen helpen. Zij hebben ook heel mooi spul om je hout mee te bewerken, alleen ben je dan al 40 euro kwijt per blik (zijn redelijk groot en je moet het zuinig gebruiken, maar toch... Voor mijn stal had ik 2 blikken nodig (even uitgerekend: ong. 48 m3 hout) en dat is dan binnen en buitenkant). Er zijn verschillende soorten daar: mat, gewoon, glans en ook donkerdere en lichtere tinten. Genoeg keus dus!

Frank1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:10

Ik weet niet of je in de buurt van de grens woont, maar in duitsland kun je Carboleum volgens mij nog steeds kopen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:47

Judje schreef:
Carboleum is inderdaad super, maar het wordt niet meer in potjes verkocht (ik weet nog wel een adres waar ze hout bewerkt met carboleum verkopen). In plaats daarvan hebben ze een vervanger gevonden die je nog wel bij de bouwmarkten (althans hier wel bij de Praxis) kan kopen, namelijk Bruinoleum.

Dat spul werkt echt lang niet zo goed als carboleum.

Wat het plakken betreft ben ik zeker met je eens.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:48

carboleum is idd beste spul, gewoon teren
waarom geen behandeld hout gekocht voor de tsal, hoef je niks meer aan te doen
vooral bij de grond, en waar nat kan worden gaat sneller rotten

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:07

Wij hebben het hout bewerkt met Bankarai-olie. (althans binnen..)

Dit zou volgens mij ook vochtafstotend moeten zijn.