Wat zou jij doen, weidegang in kudde, of op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat zou jij doen, weidegang in kudde, of op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:26

Ik weet dat er veel discussies zijn over het stallen van paarden, maar ik heb een situatie waarvan ik toch graag zou weten hoe jullie het zouden aanpakken. Ik heb er zelf niet mee te maken, dus tips ofzo is niet nodig, maar gewoon even gedachten van anderen erover zou leuk zijn Lachen

Zou jij je paarden houden op een weide, met een kudde van een stuk of 10 paarden?
Op de weide staat nu amper gras, maar ik veronderstel wel dat ze hooi bijkrijgen.
Maar er is op de weide geen schuilstal, er staan wel een paar dennebomen maar nog niet genoeg om 1 paard onder te laten schuilen denk ik. Qua schuilen heb je dus niks zeg maar.

Zou jij jouw paarden zo houden?
Is dit volgens jullie een betere situatie dan op stal?
Of zouden jullie dat juist niet doen? (en waarom)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-07 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

steeff2

Re: Wat is volgens jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:29

ik vind dat het ook ligt aan het feit of het paard veel bereden word of niet. En ook of het paard tegen het weer kan (en anders eventueel een deken of heeft).
Paarden moeten er tegen kunnen, vroeger was het ook zo namelijk

ik denk dat het paard liever op de wei staat dan in stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:36

Dan heb ik denk ik erg vreemde paarden want die van mij vinden het heerlijk om s'nachts lekker dik in het stro, onder een lekker dik dek te staan, i.p.v in de bagger als het regend zonder een droge plek om te liggen. Ik vind het 10 keer niks, je paard in de winter de hele dag en nacht buiten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:39

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:54

Nou, ik heb het hier afgelopen weken zien waaien, was toen toch wel erg blij dat die van mij lekker in een stal stond.
Vind dat paarden (zomer of winter maakt niet uit) zowiezo altijd een schuilstal moeten hebben, tegen zon of winterse buien.
Als er geen schuilstal aanwezig zou zijn, zou ik mijn paard daar zelf niet neerzetten.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:58

Mijn paard staat overdag buiten en s'nachts op stal. Ik vind het perfect zo, want hij wordt door de boer buiten gezet. Dus bij buiten zetten en binnen halen is er altijd een soort van controle. Mocht er iets zijn met mijn paard dan ziet hij dat. Als je paard 24/7 ergens op een wei staat dan kun je niet altijd alles in de gaten houden.
Als je paard dus ergens in een grote wei staat, dan moet je hem eerst zien te vangen (als hij niet vanzelf komt) en als het heeft geregent, moet je op een nat paard rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:02

Ik zou ze in de zomer 24/7 op het weiland willen hebben, met een schuilstal, het liefst in een kudde en zonder deken. Als het winter word zou ik het paard in stal willen hebben maar overdag in een paddock ook zonder deken, nadeel is dat ze daarvan wel een hele dikke vacht krijgen en erg grof maar voordeel dat ze wel een goede weerstand hebben/krijgen. [ dit alleen met paarden die gewent zijn 24/7 buiten te staan.]

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:13

ikelf zou het NIET doen!
maar je ziet het genoeg, bij mijn paarden in de buurt is een man die hetzelfde doet!
allemaal pensionpaarden en mensen betalen geld om hun paard in de wei te mogen ''stallen''!
ze hebben alle geen schuilplek.
wel krijgen ze dagelijks hooi bijgevoerd.
ik denk dat dit mensen zijn die het geld niet hebben om hun paard elders te stallen en dit is voor hun de einige manier om een eigen paard te hebben.
tja en dan kun je je afvragen, als je niet genoeg geld hebt waarom koop je dan een paard?
maar aan de andere kant stonden paarden vroeger ook allemaal buiten, ook in het wild, al hebben ze dan wel de kans om naar beschutting te zoeken bij bijvoorbeeld een boom.
wel zijn dit allemaal friezen, haflinger, tinkers en fjorden.
over het algemeen kunnen deze rassen er goed tegen zeggen ze.
mijn vorige bijrijd pony, ook een haf, stond 24/7 buiten zonder te worden bijgevoerd.
ze doet het goed maar altijd als ik erlangs kom heb ik medelijden, want in een wei heeft ze een schuilhok en als ze in die weide staan staat ze met regen altijd binnen, dus ze vinden het wel fijn.

mijn paarden kunnen kiezen, s'nachts op stal of in de paddock, de wei is s'nachts dicht.
zijn staan met kou of regen altijd binnen en niet buiten, dus als de meeste paarden konden kiezen kozen ze wel voor een svhuilstal denk ik.
paarden die altijd nat staan kunnen ook hoef en huid problemen krijgen.
en de dierenbescherming zegt niet voor niks dat je verplicht bent om een schuilhok voor je dieren te hebben.

ik denk dat ieder dit voor zichzelf moet beslissen, waar ik eigenlijk feller tegen ben is paarden allen op stal houden, wat je tegenwoordig ook veel ziet.
pension of manege paarden die zelden tot nooit lekker buiten komen, dit vind ik veel zieliger Boos!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:47

aerdenhout1 schreef:
Dan heb ik denk ik erg vreemde paarden want die van mij vinden het heerlijk om s'nachts lekker dik in het stro, onder een lekker dik dek te staan, i.p.v in de bagger als het regend zonder een droge plek om te liggen. Ik vind het 10 keer niks, je paard in de winter de hele dag en nacht buiten.

Volgens mij denk je dat je paarden het heerlijk vinden... Knipoog Ik denk ook dat mijn paard het af en toe wel lekker vindt op stal, maar wie zal zeggen of het waar is? Voor mezelf vind ik het fijn om te weten dat mijn paard lekker op stal staat met een dikke deken ipv in de modder. Maar mijn paard zou net zo blij zijn als hij 24/7 buiten staat denk ik.

Je kan je paard prima 24/7 buiten houden, alleen zou ik het niet doen als je intensief wedstrijden rijdt en hem scheert. een schuilstal vind ik eigenlijk wel belangrijk, of iig genoeg beschutting.

Ik zou mijn paard zelf niet zo houden, omdat ik mijn paard liever niet 24/7 in de blubber wil hebben in weer en wind. Daarbij is hij geschoren en ik rijd er veel mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:51

[***] schreef:
Ik weet dat er veel discussies zijn over het stallen van paarden, maar ik heb een situatie waarvan ik toch graag zou weten hoe jullie het zouden aanpakken. Ik heb er zelf niet mee te maken, dus tips ofzo is niet nodig, maar gewoon even gedachten van anderen erover zou leuk zijn Lachen

Zou jij je paarden houden op een weide, met een kudde van een stuk of 10 paarden?
Op de weide staat nu amper gras, maar ik veronderstel wel dat ze hooi bijkrijgen.
Maar er is op de weide geen schuilstal, er staan wel een paar dennebomen maar nog niet genoeg om 1 paard onder te laten schuilen denk ik. Qua schuilen heb je dus niks zeg maar.

Ja, ik zou mijn paard zeker op het land houden. Als er amper gras staat, moeten ze wel worden bijgevoerd, dat is een vereiste. Als het erg rotweer zou zijn 's winters, zou ik mijn paarden een ongevoerde regendeken op doen als er geen bomen/struiken/schuilstal aanwezig zijn. In de zomer redden ze zich wel.....

Heel toevallig staat mijn paard het hele jaar door buiten zonder schuilstal (wel bomen/struiken) en hij is er dolgelukkig. Je maakt mijn paard niet bepaald gelukkig met opsluiting in een stal. Hij is te energiek, wil graag rennen en spelen met andere paarden. Wie ben ik om hem dat te ontnemen?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:57

Ik ga mijn paard niet houden op een weiland zonder schuilmogelijkheid en een plek om droog te liggen in de winter. Ze zal er niet aan doodgaan nee, maar ik merk dat ze de laatste weekjes 24/7 weiland (was begin november/eind oktober) het toch wel 'een beetje gehad had'. Nu gaat ze 's nachts dus naar binnen, en als ze dat niet zelf zou willen, zou ze niet zelf naar binnen gaan ook. En dan zal iedereen zeggen: ja, tuurlijk komt ze, want daar krijgt ze haar eten... nou bij mooi weer komt ze gewoon helemaal niet, of ze nu eten krijgt of niet.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:59

In de winter niet.in de zomer wel hoor.
Maar ik merk aan die van mij dat ze met slecht weer toch liever in de stal of onder het afdak staan ipv van in de modder of op de wei.Ze kunnen zelf kiezen en gaan dan toch bij de stal staan.dus denk niet dat ze daar blij van worden als ze niet kunnen schuilen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:01

In de winter zou ik ze wel 24/7 op de wei willen hebben maar dan wel met schuilstal zodat ze ook de mogelijkheid hebben om droog te kunnen liggen. Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:02

ligt aan de conditie van mn paard. ik heb een oud merrie die gaat nou echt wel snachts op stal maar die stond vroeger ook altijd buiten dag en nacht zomer en winter en ook maar paar bomen om te schuilen. daar heeft ze niks van gekregen maar ze was toen nog jong.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:34

Ik zou het liever zo doen dan ze op stal zetten, maar denk dat het inderdaad vooral persoonlijke voorkeur is van eigenaar en van wat het paard gewend is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:37

Ik zou weidegang en samen zijn met soortgenoten ten alle tijden verkiezen boven de stal!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:01

[***] schreef:

Dat hangt er in mijn ogen van af wat je doel is met het betreffende paard.
Is de wei groot genoeg voor dit aantal paarden en is er uberhaupt nog een kans dat in het voorjaar het gras terug komt? Anders moet er namelijk gevoerd blijven worden met hooi.

Dat er geen schuilstal is, zou ik niet zo heel bezwaarlijk vinden. Ze kunnen we tegen een stootje.. (of de eigenaar dat kan, is een tweede)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:30

Ik zou mijn paard niet zo willen houden.
Het in groepsverband vind ik heel goed maar ik vind dat een paard in de winter met slecht weer moet kunnen schuilen en droog moet kunnen liggen.
Verder moet je zeker weten dat ze goed worden bijgevoerd en is het land groot genoeg voor het aantal paarden.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:50

Mijn paarden hebben niet eens een stal! En ze vinden het heerlijk buiten! Zomer en winter dag en nacht!! Maar ja nu hebben we ook veel grond dus, een zooi word het niet snel gelukkig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:38

hangt5 er vanaf hoe het land zich houdt. Is het mooi hoge en droge zandgrond, die geen modder wordt en waar het gras ook weer mooi bijtrekt, dan kan het prima (wel met deken voor mijn gemoedsrust en gemak, want anders heb ik vaak een te nat paard om te poetsen of te rijden)

Wordt de grond modderig en zacht, dan is het snel gebeurd voor mij. Dan vind ik het hebben van een droge ondergrond waar ze kunnen staan het belangrijkst.

nanette_bokt

Re: Wat zou jij doen, weidegang in kudde, of op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:07

Ik ben voor het weiland, in de natuur gaat het ook zo.. En schuilen .. tja dat is dan niet anders... mijn paardejn kunnen niet op stal, ze zijn hun hele leven al gewend op het weiland en ik vind het dan zielig om ze in een stal te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:11

Wat bedoel je met op stal?
De hele dag? Of alleen voor de nacht?

Vind dat een enorm verschil Ja
De hele dag op stal zou ik nooit voor kiezen.
24/7 buiten vind ik persoonlijk ook niet ideaal, vind het lekker om lekker in alle rust te kunnen tutten.
Maar als ik moet kiezen tussen die 2 is het zonder twijfel de weide. Ja

Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar overdag in een groep, snachts op stal.
Zo kun je ook elk paard persoonlijk voeren. De een heeft toch meer nodig dan de ander. Kawa heeft supplementen, dus dan worden die ook zeker niet afgepikt Lachen
En ik kan ze lekker 1 voor 1 prive aandacht geven. En ik merk dat ze dat ook wel lekker vinden.
En die van mij slapen graag op stal. Zet ik ze buiten met schuilstal gaan ze ook op stal slapen Lachen

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:16

Ik rij met mijn paard heel druk wedstrijden ( M2 ) Maar mijn paard komt iedere dag een aantal uur buiten in een kudde, totaal 6 paarden. Ik denk dat hij het echt nodig heeft om met hun te kunnen rennen en spelen. Tuurlijk is het risico op blessures groter, het gaat er somsbest hard aan toe. Maar aan de andere kant gebruikt hij ook weer andere spieren dan met trainen en zal hij dus sterker worden.
Ik vind in de winter periode 24 uur buiten teveel. Ik wil ook graag dat hij lekker droog staat, en hij is ook geschoren dus dat is niet ideaal om 24/7 buiten te staan ( tenminste dat is mijn idee erover)

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:20

Toevallig stonden wij dit jaar voor eenzelfde soort keze. Bij de ene stal staan de paarden 24/7 buiten, wel met schuilstal maar niet groot genoeg voor alle paarden. Bij de andere stal gaan de paarden in de winter naar binnen en komen ze er overdag zoveel mogelijk uit.
Wij hebben toen voor de 2e stal gekozen omdat er met het ene paard wedstrijden worden gereden en ik vind het zelf eerlijk gezegd niet zo'n fijn idee dat ze in de winter snachts buiten staan... Hij nu ook na een paar uur op de wei echt geen zin meer en staat echt bij het hek te wachten totdat hij naar binnen mag...
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat als we alleen de pony hadden gehad we denk ik anders haden gekozen. Met haar wordt niet zoveel gedaan en zij zou het heerlijk vinden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:04

Als ik alleen kon kiezen tussen deze situatie en de situatie dat je paard hele dagen op stal staat, zou ik voor deze optie kiezen.
Deze optie vind ik alleen ook niet ideaal. Het zou fijn zijn wanneer er een schuilstal aanwezig zou zijn of een andere vorm van onderdak dat de paarden niet altijd buiten moeten staan.